tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post1817770234389261299..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Utkorelsen och den fria viljan – Hur hänger det ihop?Jonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-30341786051950884292017-05-31T15:44:02.849+02:002017-05-31T15:44:02.849+02:00Det är ju viktigt att tro på Jesus och lyssna på j...Det är ju viktigt att tro på Jesus och lyssna på jesus när jesus pratar med dig. Lyssna till helig ande. Gör som Jesus säger. Amen.disciplemattiashttps://www.blogger.com/profile/02225083457037430042noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-58955498347558430022011-11-03T09:39:42.920+01:002011-11-03T09:39:42.920+01:00Bra skrivet. Vi har en fri vilja och alla som vill...Bra skrivet. Vi har en fri vilja och alla som vill bejakas av Gud, det räcker för mig. <br /><br />Men genast kommer tanken varför vi måste definiera oss som varande det ena eller det andra.<br /><br />Jag vill hålla fast enbart vid Bibeln. Och definiera mig enbart som bibeltroende.Lellenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-87891203498766701742010-10-31T10:08:31.022+01:002010-10-31T10:08:31.022+01:00Jag tror på kalvinismens teologi mer är armeus teo...Jag tror på kalvinismens teologi mer är armeus teologi.Apghttps://www.blogger.com/profile/10858341426800606336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-67905968308628401102009-10-04T18:50:51.829+02:002009-10-04T18:50:51.829+02:00"En viktig aspekt av det hela är det faktum a..."En viktig aspekt av det hela är det faktum att Augustinus utvecklade sin utkorelselära när Rom höll på att göra kristendomen till sin statsreligion. Det skulle kunna vara en tillfällighet, men det är inte svårt att se fördelarna med utkorelseläran när alla medborgare i romarriket skulle kollektivanslutas till Kyrkan, och där deras egen frivilliga omvändelse helst skulle kringgås."<br /><br />Detta måste jag säga är väldigt långsökt. För det första har du totalt missförstått vad Augustinus predestinationslära faktiskt går ut på. För det andra verkar du ej känna till den faktiska, historiska bakgrunden - nämligen debatten med Pelagius. <br /><br />Med detta sagt kan jag lägga till att jag tar ställning varken för Pelagius eller Augustinus - utan med grekerna. (deras motsvarigheter bland latinarnarna torde kanske vara de som ibland kallas för semi-pelagianer, d.v.s. Cassianos, Vincent av Lerins m.fl.)omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-69392358909163492009-09-24T20:44:36.957+02:002009-09-24T20:44:36.957+02:00Tack Jonas! En väldigt bra sammanfattning! Sen und...Tack Jonas! En väldigt bra sammanfattning! Sen underlättar det ju att jag helt delar din syn i den här frågan ;-)Joachim Elsanderhttps://www.blogger.com/profile/10123130862618643753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-23156030039593842602009-09-21T14:15:04.835+02:002009-09-21T14:15:04.835+02:00Den föregående kommentaren togs bort på begäran av...Den föregående kommentaren togs bort på begäran av författaren till kommentaren. Det är ingen censur från min sida.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-64136257050984784222009-09-20T20:10:42.740+02:002009-09-20T20:10:42.740+02:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-67045560528083553182009-09-19T21:46:23.906+02:002009-09-19T21:46:23.906+02:00Tack för era kommentarer. Augustinus roll och infl...Tack för era kommentarer. Augustinus roll och inflytande diskuteras på ett mycket ingående och intressant sätt av Roger Forster i God's Strategy in Human History. <br />Jag har inte läst Divine Foreknowledge, men jag ska beställa den och läsa den. Jag läste Mikael Karendals inlägg om den och blev intresserad. Så jag återkommer kanske med en kommentar senare.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-69607431034752480482009-09-19T10:22:22.038+02:002009-09-19T10:22:22.038+02:00Jonas, pedagogiskt skrivet inlägg! Jag har ju själ...Jonas, pedagogiskt skrivet inlägg! Jag har ju själv berört detta ämne på min blogg och i mitt senaste inlägg berör jag boken Divine Foreknowledge. Jag undrar, har du läst den boken och vad tycker du i så fall om den. Vore intressant att höra dina reflektioner angående W L Craigs molinism.Mikael Karlendalhttp://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-28906068357993563052009-09-19T02:48:20.843+02:002009-09-19T02:48:20.843+02:00Hej Jonas, se gärna gästblogg artikeln på min blog...<a href="http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/09/gastblogg-par-stenberg-kalvinism.html" rel="nofollow">Hej Jonas, se gärna gästblogg artikeln på min blogg. Pär Stenberg drar helt andra slutsatser än dig, även kring Bibel citaten du försöker använda emot fria viljan, var han snarare tolkar dem till sin fördel. Hade varit intressant att se dina (bibliska) reflektioner kring hans text.</a>..Tack för att du delar med dig ditt perspektiv på saken....Själv har jag trott på utkorelsen sen jag blev frälst, men har under senare året blivit mer och mer influerat av reformert teologi...dock inte klar med frågan...men att det är Gud som frälser och att Gud är allsmäktig borde det inte vara något tvivel om.Michael G. Heldershttps://www.blogger.com/profile/04771631440958063419noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-85106708443602477692009-09-18T22:58:54.329+02:002009-09-18T22:58:54.329+02:00Bra ingång till den här diskussionen! Precis som d...Bra ingång till den här diskussionen! Precis som du har jag också attraherats av calvinism, men på senare år mer landat i den öppna teismen. Samtidigt tycker jag det finns fog i Jesus-traditionen för hoppet att Guds kärlek i Messias till sist kommer att omsluta allt och alla och besegra allt motstånd ("universalism"). Men jag kan inte se att detta kommer att ske genom att Gud forcerar sig på oss. Exakt vad det gör mig till i relation till begreppen calvinism/arminianism är jag osäker på, men jag tror att alla knän kommer att böjas för Jesus namn, och att hela skapelsen och alla folk ska tillbe Gud, men jag tror inte att det kommer att ske genom tvång och våld eller liknande. Även denna hållning fanns ju bland vissa anabaptister, inte minst Hans Denck.<br />/Jonas LundströmAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-70925032005955450382009-09-18T22:35:33.052+02:002009-09-18T22:35:33.052+02:00Jag har också under en kort period blivit benämnd ...Jag har också under en kort period blivit benämnd (hyper-)calvinist (av självaste Bruno Frandell). Men ganska snart hamnade jag i den arminianska fåran. Det var dock inte förrän jag läste "The Openness of God" på 90-talet som jag slutligen fann en position som jag tyckte höll. <br /><br />En viktig aspekt av det hela är det faktum att Augustinus utvecklade sin utkorelselära när Rom höll på att göra kristendomen till sin statsreligion. Det skulle kunna vara en tillfällighet, men det är inte svårt att se fördelarna med utkorelseläran när alla medborgare i romarriket skulle kollektivanslutas till Kyrkan, och där deras egen frivilliga omvändelse helst skulle kringgås. Calvin och Luther tjänade också på att ansluta sig till den augustinska synen eftersom de också ville behålla statskyrkosystemet.Mark Mathurnoreply@blogger.com