tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post5929629930119426539..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Jesus kom till jorden för att döJonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-48239375606987874522009-04-09T22:25:00.000+02:002009-04-09T22:25:00.000+02:00I stort håller jag med dig Andrea i din beskrivnin...I stort håller jag med dig Andrea i din beskrivning av Waldenström, även om jag har vissa invändningar. Waldenström använde tex inte uttrycket "den subjektiva försoningsläran", som ju (omedvetet) är värderande. Sen vet jag inte vad Waldenström skulle ha sagt, men jag som liksom honom tar avstånd från den objektiva försoningsläran, menar förstås ändå att Jesus död var nödvändig för vår förlåtelse. Vi behöver allt det Gud gjort genom sin son och sin ande för att kunna bli räddade och förlåtna. Men jag (och Waldenström) tror inte att Guds sinnelag förändrades av korset. Gud har alltid varit förlåtande.<BR/>/Jonas Lundström<BR/>(har skrivit om detta idag här:<BR/>http://blog.bahnhof.se/plink/wb938188/20649)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-90202422846300001462009-04-09T21:35:00.000+02:002009-04-09T21:35:00.000+02:00Tack Andrea för dina kloka ord. Naturligtvis har d...Tack Andrea för dina kloka ord. Naturligtvis har du rätt i att det är mer korrekt att säga "Jesus kom till jorden för att rädda världen". Men han räddade ju världen genom att dö för den, så jag har ju en poäng.<BR/>Tack också för att du tog upp Waldenström. Jag har alltid tyckt att han är lite svår att förstå. Du gör en bra sammanfattning. Jag hoppas att jag får läsa din uppsats!Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-38382939104473146632009-04-09T15:35:00.000+02:002009-04-09T15:35:00.000+02:00Jonas!Korset är ju det centrala i hela kristendome...Jonas!<BR/><BR/>Korset är ju det centrala i hela kristendomen, så jag tycker du gör helt rätt i att betona Jesu död som det viktigaste i hela hans gärning. Om man ska vara riktigt petig, så kanske man egentligen inte ska säga att Jesu död var själva huvudsyftet – för det fanns ett så mycket större syfte bakom hans död. Jesu död på korset skedde för att han skulle frälsa världen – det var därför Jesus kom. För att använda Jesu egna ord: Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. (Mark 10:45)<BR/><BR/>Jesus kom med andra ord för att tjäna och ge sitt liv till frälsning för oss. Det var vår frälsning som var huvudsyftet med att Guds Son kom hit ner till jorden, och den frälsningen kan ske på grund av korset. <BR/><BR/>Självklart kan vi se att hela Jesu livsgärning tjänar till att föra en fallen mänsklighet in i gemenskap med Gud, men korset var det verk som i grund och botten gjorde allt som hör till försoningen möjligt. Om man däremot står för en subjektiv syn på försoningen och följer Waldenströms linje så lägger man kanske inte samma betoning på korsdöden, eftersom Waldenström menade att Kristus inte dog "i vårt ställe", utan snarare "för vår skull". Korsets nödvändighet blir då inte alls detsamma som om man menar att Jesu död är nödvändigt för att syndernas förlåtelse kan ske. Enligt Waldenström så förlåter Gud inte på grund av Jesu korsdöd utan på grund av sin stora kärlek, helt oberoende av något utanför sig själv. Å andra sidan hävdar Waldenström att Jesus utgav sin själ (sitt blod) för vår frälsning och att Jesus utplånade synden genom sin död. Trots detta kopplar han ändå inte i sin teologi syndernas förlåtelse till Jesu korsdöd på samma sätt som man gör i den objektiva försoningsläran.Andrea Kellernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-75356865645976530722009-04-09T13:55:00.000+02:002009-04-09T13:55:00.000+02:00Jag tror som du skriver i blogginlägget, Barnabas,...Jag tror som du skriver i blogginlägget, Barnabas, att Jesus viktigaste handling var att låta sig tas tillfånga för att offras. Det är korset som är centralt i min kristendom, allt det andra han gör rör sig runt korset är min bild.Majanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-42271373264220856602009-04-08T16:38:00.000+02:002009-04-08T16:38:00.000+02:00Ok. Ser fram emot det. /JLOk. Ser fram emot det. <BR/>/JLAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-62083340762815838902009-04-08T13:48:00.000+02:002009-04-08T13:48:00.000+02:00Jonas L.Jag håller med dig om att hela berättelsen...Jonas L.Jag håller med dig om att hela berättelsen är viktig och att man inte ska spela ut olika delar mot varandra. Jag tycker dock att det finns starka skäl för att säga att Jesu död och uppståndelse har en särställning i den bibliska berättelsen. Hela Guds frälsningsplan hänger liksom på att Jesus dör för mänsklighetens synd. <BR/><BR/>Sen är jag förstås medveten om att det finns olika sätt att tolka försoningen och att vi har olika syn på den har jag förstått tidigare. Jag återkommer med ett längre inlägg om hur jag ser på meningen med Jesu död inom kort.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-54255357479183790262009-04-08T12:28:00.000+02:002009-04-08T12:28:00.000+02:00Här håller jag inte med dig. Jag kan definitivt in...Här håller jag inte med dig. Jag kan definitivt inte ställa upp på tanken att Jesus "kom till jorden" huvudsakligen för att dö. Dom bibelord du radar upp löser inte frågan, det finns många andra bibeltexter som betonar andra delar av Jesus tjänst. Jesus död är förstås en viktig del av berättelsen, men lika viktigt är berättelserna om skapelsen, om Israels folk, om Jesus undervisning, om Jesus helande och befrielseverksamhet, om uppståndelsen, om Andens utgjutande, om församlingens liv och budsskapsspridande. Vi behöver hela berättelsen, och jag ser ingen poäng i att spela ut någon av dessa aspekter mot dom andra. <BR/><BR/>Sen finns det som du säkert vet andra sätt att tolka dom bibelord du anger än på ett sätt som stöder den objektiva försoningsläran.<BR/>/Jonas Lundström<BR/>http://blog.bahnhof.se/wb938188Anonymousnoreply@blogger.com