tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post7316147504694505826..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Menno Simons, del 3; tron på treenighetenJonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-15351684250079714702009-01-10T23:56:00.000+01:002009-01-10T23:56:00.000+01:00Jonas. Jag ber om ursäkt för att jag inte har svar...Jonas. Jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare. det beror delvis på att jag har mycket att göra nu i samband med terminsstarten i Mariannelund och mycket som händer i gemenskapen på Råslätt. Det beror också delvis på att jag är osäker på hur jag ska svara. Har kommer i alla fall ett försök att mycket kort beskriva hur jag tänker. <BR/>1. Att vara kristen är som jag ser det både att tro på Jesus och att följa honom. Tron på Jesus innebär bla att tro på den han är ("Ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder." Joh 8:24). Att Jesus är Gud är helt avgörande i den kristna tron. Det leder fram till tron att Gud är treenig. Att använda ordet villolära är förstås starkt, men i den här frågan tycker jag att det är befogat. Jag vet inte om man kan följa Jesus utan att bejaka treenighetsläran. Men i princip anser jag att tron på treenigheten är en omistlig del i den kristna tron.<BR/>2. Jag kräver inte att någon ska skriva under på någon särskild formulering. Även om jag själv tycker att den nicenska trosbekännelsen på ett tydligt sätt återger NT:s undervisning, och är en bra grund för enhet mellan kristna. Vill någon nöja sig med bibeltextens formuleringar eller den apostoliska trosbekännelsen går det bra för mig, så länge man inte förnekar att Jesus är Gud, som blev sänd av Fadern och blev människa. <BR/>3. Eftersom alla byggstenarna i treenighetsläran fanns på plats långt innan Nicea ser jag ingen direkt koppling mellan statskyrkan och treenighetsläran. För mig är det två helt olika frågor. <BR/>Ungefär så här tänker jag om detta och jag hoppas att du nöjer dig med detta så länge. Vi ses i Skarpnäck!Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-37261287476840461472009-01-07T08:48:00.000+01:002009-01-07T08:48:00.000+01:00Jonas. Jag respekterar det. Tre frågor:1. Eftersom...Jonas. Jag respekterar det. Tre frågor:<BR/><BR/>1. Eftersom du använder det minst sagt belastade uttrycket "villolära" så vill jag ställa frågan om du anser att man kan följa Jesus utan att bejaka treenighetsläran?<BR/><BR/>2. Varför räcker det inte att hålla fast vid NT:s formuleringar (som jag tex gör), eller vid den apostoliska trosbekännelsen som tex Bruderhof eller Hutteriterna?<BR/><BR/>3. Hur ser du på kopplingen mellan konstantinismen/våldet/statskyrkan och treenighetsläran? Borde det inte göra oss anabaptist-inspirerade åtminstone lite skeptiska?<BR/>/JonasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-35540038561523492182009-01-06T20:23:00.000+01:002009-01-06T20:23:00.000+01:00Jonas L. Anledningen att jag skrev detta inlägg om...Jonas L. Anledningen att jag skrev detta inlägg om Menno och treenigheten är att detta ämne diskuterats på flera bloggar under julen, bla på din. Jag vill motverka inflytandet från dem som ifrågasätter, förnekar eller attackerar tron på att Jesus är Gud och läran om treenigheten. Det är flera som gör detta just nu och jag antar att du är en av dem. <BR/>Jag håller inte med Menno om allt han skriver i olika ämnen, men när det gäller om Jesus är Gud håller jag definitivt med honom och jag anser också att denna fråga är helt avgörande för den kristna tron. Liksom Menno tycker jag att Nya testamentet är väldigt tydligt om att Jesus är Gud och jag anser att Menno visar detta på ett bra sätt i sin bok. Det kan hända att jag återkommer till frågan i framtida inlägg. Vi får se.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-79031605367959183332009-01-06T11:25:00.000+01:002009-01-06T11:25:00.000+01:00Jag vill bara avge en stilla och fredlig protest (...Jag vill bara avge en stilla och fredlig protest (jag antar att det också finns en medveten udd mot mig här?). Jag har stor respekt för Simmons, men också för vissa av hans meningsmotståndare, däribland dom anti-trinitariska.<BR/>Simmons segrade endast genom att utöva ett biskops-liknande, hierarkiskt ledarskap. Om församlingarna tillåtits vara mer självstyrande så är utgången mer oviss. <BR/><BR/>Även för oss som är anabaptist-inspirerade så måste Skriften stå över andra kristna föredömen. Simmons hade fel ibland, jag antar tex att du inte skulle försvara dom tidiga mennoniternas "shunning"-praktik?<BR/><BR/>Jag tror också att alla dessa bekännelser snarare speglar ett visst ledarskaps synsätt än folk överlag. Läser man mennoniternas officiella dokument så är det tex mycket prat om fred, men i praktiken är det helt accepterat i många (dom flesta?) församlingar att vara soldat tex och vad jag förstår är dom flesta inte pacifister. Jag är övertygad om att det också finns ett glapp mellan medlemmar och trosbekännelser i synen på treenigheten. Här finns tex ett förslag på mennonite adoptionism:<BR/>http://www.abc-coggc.org/jrad/volume2/issue4/jrad_v02.4_art3.htm. <BR/><BR/>Och eftersom du nämner London Mennonite Centre kan jag hört driekt från Vic Thiessen på plats att dom tex har flera medlemmar som inte tror på treenigheten.<BR/>/Jonas Lundström<BR/>http://blog.bahnhof.se/wb938188Anonymousnoreply@blogger.com