tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post743347804436466870..comments2024-02-22T16:35:03.314+01:00Comments on Barnabasbloggen: Svar på tal om onda andarJonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-9105126301575647652014-06-20T13:37:34.184+02:002014-06-20T13:37:34.184+02:00Jesus är underbar...Jesus är underbar...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-35975286748033744782012-10-31T15:12:16.793+01:002012-10-31T15:12:16.793+01:00Tack för dina synpunkter och din länk, som jag läs...Tack för dina synpunkter och din länk, som jag läste med intresse. Jag har en del invändningar, men nöjer mig med två kommentarer. För det första tycker jag att man ska undvika begreppet demoniserad. Det är en dålig översättning av grekiskans daimonizomai och låter mycket värre än det mer korrekta besatt. Jag förstår varför Prince och Wimber introducerat begreppet, men tycker inte att det underlättar. För det andra: Det är ingen tvekan om att pånyttfödda kristna kan vara attackerade och i vissa fall bundna av onda andar, men att tala om kristna som besatta (eller demoniserade) tror jag är missvisande. <br />Jag uppskattar mycket av John Wimbers undervisning, men just i den här biten håller jag inte med honom. Kapitlet om onda andar i boken Helandets kraft tycker jag har flera svagheter. <br /><br />Jag uppskattar att du engagerar dig i frågan och tycker att det är intressant att samtala med dig. Både när vi är överens och när vi inte är det.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-74975357707599433092012-09-12T13:37:37.906+02:002012-09-12T13:37:37.906+02:00Hejsan! Jag minns hur jag läste detta och utan vid...Hejsan! Jag minns hur jag läste detta och utan vidare köpte idén om att kristna inte kan vara demoniserade. Det ställde till en hel del bekymmer när en vän i församlingen som var hängiven kristen började manifestera demoner. Att hon inte var kristen på "riktigt" eller att det inte var demoner var uteslutet. Då läste jag bibeln med öppet sinne och insåg att John Wimber har rätt när han säger att kristna kan bli demoniserade. Jag förklarar varför här: http://helapingsten.wordpress.com/2012/09/12/kan-kristna-bli-besatta/<br /><br />Gud välsigne dig!<br />Micael micael grenholmhttps://www.blogger.com/profile/13426553606608725319noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-1793283342702148072010-03-27T22:40:25.748+01:002010-03-27T22:40:25.748+01:00Rickard. Det ligger säkert någonting i det Addison...Rickard. Det ligger säkert någonting i det Addison skriver. Det är kanske därför det så lätt går till överdrift när man upptäcker den andliga världen och den andliga kampen. Jag är övertygad om att vi behöver en biblisk förståelse av detta.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-32550692740922628822010-03-27T10:53:52.250+01:002010-03-27T10:53:52.250+01:00Jag vet ingenting om ellel ministries och är inte ...Jag vet ingenting om ellel ministries och är inte insatt i den diskussionen men skulle vilja citera Steve Addisons bok "Movements that changes the World". Han beskriver generellt att kristenheten går bakåt på norra halvklotet och går framåt på södra och funderar över skillnaderna i "kristendomsform".<br /><br />"If there is a single area of faith and practice that divides Northern and Southern Christians, it is the matter of spiritual forces and their effects on the everyday human world."Rickard Cruzhttp://www.markuskyrkan.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-79401889988365635722010-03-26T17:25:16.669+01:002010-03-26T17:25:16.669+01:00Tomas. Det är just den tolkningen av begreppet dem...Tomas. Det är just den tolkningen av begreppet demoniserad som kritiseras i artiklarna. Som jag förstår det finns det inget språkligt stöd för att göra en skillnad mellan demoniserad och besatt. Argumenten för det finns i texterna. <br />Jag håller med dig om att erfarenheten spelar en roll när vi formulerar teologin. Men erfarenheten måste ändå prövas mot Bibelordet. Det är det artiklarna försöker göra. Jag tycker att det är intressant läsning i en komplicerad fråga.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-87605470574533583292010-03-26T13:26:03.601+01:002010-03-26T13:26:03.601+01:00Jonas, jag trodde att "demoniserad" var ...Jonas, jag trodde att "demoniserad" var en gradskala av demonisk påverkan, där "besättelse" är ytterligheten. Synd att jag inte har tid att sätta mig in i allt. Men visst finns det ändå delar av det kristna livet som inte finns beskrivet i bibeln. Tänk bara på de andliga gåvorna. De är inte alla beskrivna hur de fungerar i detalj. Det är något man lär sig av erfarenhet hur de fungerar. Det kan väl vara liknande med det här?Tomashttps://www.blogger.com/profile/00715178706455192275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-80364702267895484782010-03-26T13:08:22.433+01:002010-03-26T13:08:22.433+01:00Tack David och Tomas för era kommentarer. Ovan näm...Tack David och Tomas för era kommentarer. Ovan nämnda artiklar av Pingsteologer menar att pånyttfödda kristna kan vara attackerade av demoner, men inte besatta eller "demoniserade". De argumenterar utifrån Bibeln och kritiserar att man grundar sin undervisning på sina erfarenheter av demonbefrielse. Jag tycker att de flesta av Horrobins sk portar saknar stöd i Skriften, är helt absurda och skapar onödig rädsla hos kristna.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-32936333791382898442010-03-26T10:54:46.711+01:002010-03-26T10:54:46.711+01:00Jag har inte heller koll på Horrobin. Tycker dock ...Jag har inte heller koll på Horrobin. Tycker dock inte själv att bibeln är tydlig på punkten om demoners inflytande på kristna. Uppenbarligen kan han Djävulen förvilla oss och föra oss vilse så nog borde han kunna få ett visst inflytande över oss? <br /><br />Tror dock inte att Horrobin menar att alla dessa "portar" alltid leder till demoniskt inflytande, utan snarare ska de ses som möjliga "portar" som man ska stänga i fall man upptäcker att någon är under demoniskt inflytande.Tomashttps://www.blogger.com/profile/00715178706455192275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-41821733733152681282010-03-26T00:36:54.593+01:002010-03-26T00:36:54.593+01:00Jag tror att de som undervisar om att kristna kan ...Jag tror att de som undervisar om att kristna kan vara bundna av demoner gör det utifrån erfarenheten av att ha befriat en kristen person från demonisk makt... Wimber talade om detta - jag känner själv till flera exempel då detta varit fallet. Nu har jag inte så stor koll på just Horrobin men jag är inte så förvånad över de exempel på "portar" för demoniskt inflytande som Fritzon nämner när han citerar Horrobin.<br />DavidDavid Åhlénhttps://www.blogger.com/profile/02392522525758948337noreply@blogger.com