torsdag 4 september 2008

Bloggtankar och bloggtips

Nu har jag bloggat i drygt sex månader. Det har varit intressant och lärorikt. Jag har en liten skara av mer eller mindre regelbundna läsare och det kommer en och annan kommentar ibland. Några inlägg har framkallat bra samtal. Visst sneglar jag lite avundsjukt på andra bloggar med mer aktivitet, och jag gör mitt bästa för att fler ska hitta hit.
Det är roligt att blogga, men det finns också vissa problem. Det tar t.ex. mycket tid och det blir mycket tid vid datorn. Hur gör ni andra för att hålla ordning på livet och tiden, och för att hinna allt annat viktigt som man vill göra? Vill ni dela era erfarenheter med mig?
Det är uppmuntrande när andra tipsar om min blogg. Nu senast fick jag god reklam av Jonas Lundström. Tack Jonas. Vad tycker ni andra om Barnabasbloggens sex första månader. Ge gärna både ros och ris så att jag kan utveckla den till att bli ännu bättre.

Bloggtips

En rolig sak med att blogga är alla nya kontakter man får på nätet. Idag vill jag tipsa om några av dem jag upptäckt under det här halvåret som jag uppskattar.


Ovan nämnde Jonas Lundström på den radikal-reformatoriska bloggen inspirerade mig att börja blogga. Efter en tids tystnad är han tillbaka och har skrivit ett mycket läsvärt inlägg med frågan: Måste man göra som Jesus säger? Läs och kommentera! Jonas' tänkvärda och ofta kontroversiella inlägg ger upphov till långa samtal. Och Jonas är ett föredöme i att samtala och uppskatta olika åsikter.


På norska


Det finns flera intressanta bloggar på norska. Husförsamlingsförespråkaren Are Karlsen skriver om Andeutgjutelse utan hierarki och jämför Lakeland med Azuza Street. Han ger ett mycket intressant perspektiv på pingstväckelsens första tid. Are lever i en oberoende husförsamling och hans tankar om församlingsliv är inspirerande.

Bjørn Olav Hansen skriver nya inlägg i stort sett varje dag. Han tar upp många ämnen som rör församlingsliv, kristen tro, kyrkohistoria m.m. Jag rekommenderar en artikel om Påvens nya villolära. Det finns mycket matnyttig undervisning på denna blogg.

På engelska

Den engelskspråkiga världen är översvämmad av bloggar. Många är riktigt bra, men jag orkar inte läsa och kommentera så mycket. Det är så många som gör det ändå. Jag vill dock nämna tre som jag håller koll på.

Greg Boyd är en välkänd pastor och författare som också bloggar. Tyvärr kan man inte kommentera det han skriver (Det är tråkigt med bloggar man inte kan kommentera!). Greg Boyd är en mycket duktig bibellärare och teolog som vågar ifrågasätta traditionella tänkesätt. Här presenterar han tre aktuella böcker bl.a. Pagan Christianity, som jag tidigare skrivit om här.

Brother Maynard skriver nya inlägg nästan varje dag. Han vill tyvärr inte avslöja vem han är. Det är alltid lite olustigt med anonyma bloggare tycker jag. Men han skriver bra i alla fall. Han har skrivit en mycket bra analys av Todd Bentley, Lakeland och konsekvenserna för Peter Wagner och den s.k. apostoliska rörelsen. Här finns flera artiklar: Reinterpreting the Lakeland Fallout, Is Bentley Taking the ICA Down With Him, Call it Apostolic Fallout.

Till sist vill jag tipsa om Guy Muse. Han är missionär i Equador och jobbar med ett nätverk av husförsamlingar. Han skriver lite oregelbundet, men ofta finner jag guldkorn i hans praktiska och jordnära reflektioner om livet och församlingen. Här är ett av hans senaste inlägg: Why go to church?

8 kommentarer:

  1. hej!
    jag följer din blogg mer eller mindre frekvent, fortsätt!
    har en fråga ang. anabaptisterna då jag just läst lite anklagelser mot dem som återfinns i SvK's bekännelseskrifter. där hävdas att anabaptisterna lär att Kristus inte är av samma väsen som Gud samt att Jesus inte föddes av Maria utan kom till jorden med en kropp från himlen. har dessa anklagelser grund?

    allt gott

    SvaraRadera
  2. Hej Anton! Tack för din kommentar! Det är uppmuntrande att få respons och frågor. Här kommer ett försök till svar.
    De lutherska bekännelseskrifterna är inte någon tillförlitlig historisk källa när det gäller anabaptismen, men det finns ett korn av sanning i åtminstone det andra påståendet. Anabaptisterna betonade Jesu gudom starkt och i den holländska grenen fanns undervisningen att Jesus föddes av Maria, men fick sin kropp från Gud/himlen utan bidrag från Maria. Denna lära berodde delvis på den då vanliga uppfattningen att kvinnan inte bidrar biologiskt till barnet och den syftade till att stärka att Jesus är Gud och utan synd. Denna lära fanns inte hos anabaptisterna i Centraleuropa och övergavs med tiden även i Holland.
    Ingen anabaptistisk huvudgren förnekade att Jesus är Gud eller av samma väsen som Fadern, men jag vet att det fanns en ledare i norra Tyskland som gjorde det. Han hette Adam Pastor och blev utesluten för denna lära.
    Vill du fördjupa dig mer om Kristologin inom anabaptismen kan du läsa här http://www.gameo.org/encyclopedia/contents/C482ME.html#Incarnation
    Jag hoppas du är nöjd med svaret.

    SvaraRadera
  3. Jonas Melin. Enligt Williams ifrågasatte stora delar av den polska anabaptismen treenighetsläran... Dessutom förekom en antitrinitarisk betoning av Jesus mänsklighet i italienska grupper som stod anabaptismen nära.

    I övrigt kan man möjligen säga att stora delar av anabaptismen (förutom den mennonitiska/melchioritiska grenen) betonade Jesus mänsklighet (evangelierna/efterföljelse/bergspredikan) i högre utsträckning.

    Skulle du hålla med om detta?

    /Jonas L

    SvaraRadera
  4. Jonas L. Jag har inte så bra koll på dessa polska och italienska grupper.
    Utan att vara expert på kristologin inom anabaptismen tror jag att följande citat från GAMEO (Global Anabaptist Mennonite Encyclopedia Online)är en bra sammanfattning.

    Sixteenth-century Anabaptist and Mennonite Christologies were generally compatible with orthodox understandings in the sense that they affirmed both the divinity and humanity of Jesus Christ and salvation through his atoning death on the cross. However, they usually couched these affirmations in selected biblical categories and made little constructive use of the traditional dogmatic vocabulary. This preference for biblical terms has had both positive and problematic consequences for Mennonite theology and ethics since the 16th century.

    On the positive side, this preference contributed to the Anabaptist and Mennonite teaching about Jesus as the model and example for believers. While affirming his divinity they also emphasized Jesus' humanity, teaching, and actions. While teaching his atoning work on the cross, they also emphasized Jesus' way of the cross as the model for Christian discipleship. These emphases had tended to recede into the shadows of orthodox Christology since the controversies of earlier centuries. To be sure, Protestants and Roman Catholics also found ways of considering Jesus Christ normative for Christian life. But these ways fit predominantly within the patterns of Constantinian Christendom. For the Anabaptists and Mennonites, following Jesus Christ and his teaching in life resulted in an alternative pattern of Christian and church life.

    On the problematic side, this preference contributed to some deviations from traditional orthodoxy as well as from scriptural balance and most likely contradicted either one or both. These included the "heavenly flesh" teaching, adopted by Menno Simons and Dirk Philips largely from Melchior Hoffman's apocalypticism, and the Logos Christology represented especially by Hans Denck.

    Adressen till denna artikel finns i min tidigare kommentar.

    SvaraRadera
  5. Kände lite "credd" till min blogg innan- när du länkade även till mig :) ... ser du har tagit bort länken nu...tråkigt! =( ...hihi...Nej, däremot vill jag gärna höra dina åsikter...jag läser din blogg med nyfikna ögon, och ser du är lärd- behövs flera sådana här bloggar!- Bjorn O H från Norge är också en favorit.
    Ser du efterfrågar mer kommentarer, jag kommenterar gärna- men svårt då jag inte är insatt i de olika ämnen du skriver om, och har därmed inte så mycket att tillägga- men är tacksam för det du delar med dig, det är lärorikt!

    Keep up the good work!

    Gud välsigne och bevara dig

    SvaraRadera
  6. Tack Michael, för din kommentar! Jag lägger in din blogg i min lista igen. Det förtjänar du! Jag kommer ärligt talat inte ihåg varför jag tog bort den. Har du börjat på PTS nu, eller minns jag fel? Lycka till med studierna i så fall och hälsa dem som känner mig bland lärare och studenter!

    SvaraRadera
  7. Hej Jonas,

    Tack =)
    Kanske det var mitt skriverier om påven?- Inte så poppis ju i dessa ekumeniska tider... :)
    Ja jag har börjat på PTS, helt underbart! Skolan har övergått all min förväntan, och därsom du känner någon som har en pastor, evangelist eller annan kallelse- så kan du känna dig trygg i att rekommendera den skolan.

    Nu vet jag inte vilka du känner...Men ska hälsa! :)

    Du kan inte tänka dig skriva lite om Art Katz?- Jag själv har bara hört en enstaka predikingar och läst några få skrifter, men jag utgår att det är en person du känner bra till :). Jag är överbevisad om att den form av församling och form av undervisning kan behövas i vårt land- även om det säckerligen vill då få samma ö namn som församlingerna i APG "sekt".

    Broderliga fridshälsningar,
    Michael

    SvaraRadera