tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post1047871087264622859..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Bokpresentation - The Global GospelJonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-43224200782745128022018-08-08T15:26:01.202+02:002018-08-08T15:26:01.202+02:00Hej Jonas, har sedan i våras också funderat på det...Hej Jonas, har sedan i våras också funderat på det du skriver om och har bland annat läst en annan bok av en missionär i arabvärlden (Roland Muller, Honor & Shame). Den är kanon.<br /><br />Jag vet inte om boken du läst lyfter det, men de för vissa kulturer präglande paradigmen av skuld, skam och fruktan är ju uttryck för saker som Adam och Eva erfor i sin synd. De hade 1) skuld för vad de gjort, de 2) kände skam och såg sin nakenhet, och 3) de hade fruktan och gömde sig.<br /><br />Alla dessa problem löses genom Jesus ställföreträdande död på korset (John Stotts Cross of Christ är lysande här). Han betalar vår skuld, han renar oss med sitt blod så att vi inte har något att skämmas för och han räddar oss från Satans till Guds rike genom att på korset triumfera över honom (alla tre förekommer regelbundet hos Paulus).<br /><br />Även om kulturer präglas av skuld, skam och fruktan så finns spår av allt detta hos alla. Människor behöver höra ett helt evangelium som får med alla dessa aspekter även om någon är särskilt viktig att lyfta i en del kulturer (Muller är utmärkt här!). Med de som har muslimsk bakgrund som jag jobbar med har jag t.ex. lyft skam o heder för att inledande predika evangeliet men sedan väldigt snabbt lyft de andra perspektiven för att hjälpa dem att få en helhetsbild.<br /><br />Läser man på, så finns även dem som idag talar om ”pain-pleasure” kulturer. Jag menar att det anknyter till ett viktigt fjärde perspektiv som alltmer präglar västerländsk kultur. I flera analyser som jag läst om detta tycker jag dock det saknas en viktig del. Denna ser vi i syndafallsberättelsen.<br /><br />En fjärde konsekvens av synden är att människans relation med Gud bryts. Det ligger i syndens djup och karaktär. Människan föredrar att söka tillfredställelse i frukten från kunskapens träd istället för hos Gud. Synden introducerar på så sätt hedonism, som söker glädje/njutning/tillfredställelse i något eller någon annan än Gud. Vad Jesus gör på korset har syftet att föra oss till Gud, så att det är Gud i och genom Jesus som stillar vår hunger och törst. Lösningen är här alltså en kristen hedonism som finner sin glädje av Gud i relationen med Gud i Jesus.<br /><br />Jag menar att vi i västvärlden lever i en kultur som är främst präglad av detta fjärde hedonistiska perspektiv. Människors etik präglas av det, deras val och liv handlar om det. För att predika evangeliet i vår kultur är det därför väldigt viktigt att visa hur underbar Gud är i sin härlighet och med sitt liv visa att man söker sin tillfredställelse i relationen med Gud i Jesus.<br /><br />Som John Piper typiskt kommenterar Fil 1:21ff så var Jesus för Paulus ”greater than anything life could give, and greater than anything death could take”. Ett vittnesbörd. Det var t.ex. av stor betydelse för en av mina bröders kommande till Jesus att se dels hur Han blivit en större glädje i mitt liv än dataspel och hur en i cancer döende släkting hade glädje o frid i Jesus på sin dödsbedd. Det är den typ av exempel som människor behöver för att komma till Jesus i en hedonistisk präglad kultur.<br /><br />Faktum är att detta fjärde perspektiv också visar äktheten i tron. Det finns de som kommer till Jesus för att känna sig skuldfria, slippa känna skam eller uppleva fruktan. Men har de kommit till Jesus för att de vill ha Gud?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01013248134740348706noreply@blogger.com