tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post2977531307441788218..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Berättelser ur mitt liv - Att läsa Francis SchaefferJonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-22154339792671131192019-06-10T14:03:55.345+02:002019-06-10T14:03:55.345+02:00Tack! Det var ju tråkig läsning för mig, som är an...Tack! Det var ju tråkig läsning för mig, som är anabaptist och pacifist. Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-53122499369821307552019-06-10T13:27:25.955+02:002019-06-10T13:27:25.955+02:00Hej Jonas
Ett snabbt svar om Schaeffers militaris...Hej Jonas<br /><br />Ett snabbt svar om Schaeffers militarism. Läs första recensionen på Amazon <a href="https://www.amazon.com/Who-peace-Francis-Schaeffer/dp/B0006ECLEI" rel="nofollow">om boken Who is for Peace</a>.Lars Gunther (itpastorn)https://www.blogger.com/profile/11544012919049072827noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-86666526799344771802019-06-10T11:26:03.663+02:002019-06-10T11:26:03.663+02:00Tack Lars, för din genomgång. Det är visst en del ...Tack Lars, för din genomgång. Det är visst en del när det gäller Schaeffer som jag inte har koll på, speciellt hans politiska engagemang och hans militarism. Har du någon bra källa på det? Jag kan inte förneka att Schaeffer har haft ett stort inflytande på mitt liv, men jag antar att jag har läst honom genom mina egna filter och tagit till mig det jag tyckte var bra. Och det är en hel del. <br /><br />Att du och jag tänker olika om tolkningen av Första Mosebok och frågan om skapelse-evolution är jag medveten om, även om jag numera undviker att göra den senare frågan till en stridsfråga. <br /><br />The Great Evangelical Disaster har jag inte läst, så jag vet inte riktigt vad han säger där. Jag kan tänka mig att han är lite väl svart-vit även i mitt tycke. Jag vet inte vad du menar med att Schaeffer argumenterar mot en evangelikal bibelsyn. Mitt intryck är att han ansluter sig till Lausannedeklarationens formulering av bibelsynen (i alla fall 1975 i No Final Conflict). Frågan är ju vad man menar med evangelikal bibelsyn. Schaeffer kanske definierar det för smalt, medan andra definierar det för brett. Jag tycker att Lausannedeklarationen är en bra utgångspunkt. <br /><br />Jag är glad för att du alltid är påläst och tacksam för att du ger mig saker att fundera på. Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-51713954882271124572019-06-10T10:17:30.908+02:002019-06-10T10:17:30.908+02:00Här har vi en punkt där vi skiljer oss åt, Jonas.
...Här har vi en punkt där vi skiljer oss åt, Jonas.<br /><br />Jag läste också Schaeffer i ungdomen, men har tvingats konstatera att det också gjorde skada. Jag menar att han på flera punkter inte gör sina meningsmotståndare rättvisa (speciellt Barth) eller skriver en korrekt filosofihistoria. När jag senare lärde mig filosofi via andra källor har jag fått omvärdera en hel del av det Schaeffer säger, och jag menar att hans organiserande princip, humanism kontra bibelbaserad teism [som han tolkar den], är lika dålig som när positivismen beskriver ett uppstigande utifrån kategorierna mythos och logos.<br /><br /><em>Genesis in Space and Time</em> ser jag som en bok med mycket svag exegetik. Det tar dock för lång tid att reda ut här.<br /><br />Dock är det mycket intressant att notera hur en ledande fundamentalist 1972 kunde ostraffat ifrågasätta Bibelns genealogier som obrutna och plädera för en högre ålder på jorden än 6000 år. Idag skulle han kallas för en <em>kompromissande</em> kristen av många. (Och det syns i nutida recensioner av boken.) Kreationismen idag är mer extrem än den var i vår ungdom!<br /><br />Schaeffer menar jag till sin bibelsyn snarare är fundamentalist än evangelikal. När John Gresham Machen startade Orthodox Presbyterian Church följde Schaeffer med. Men när ärkefundamentalisten Carl McIntire underkände Machens samfund och bildade <em>Bible Presbyterian Church</em> följde Schaeffer med dit. Han påbörjade sina studier på Machens skola (Westminster), men underkände också den och gick över til <em>Faith Theological Seminary</em>, där han blev den förste att examineras.<br /><br />Bible Presbyterian Church delades i sin tur 1955. Schaeffer gick med i den mest fundamentalistiska gruppe, Columbus-synoden, som blir Evangelical Presbyterian Church 1961 (inte dagens samfund med samma namn). Schaeffer lämnar samtidigt <em>The Independent Board for Presbyterian Foreign Missions</em> som grundats 1933 som ett konservativt missionsorgan.<br /><br />Med den bakgrunden är det inte svårt att förstå varför Schaeffer vänder sig <strong>mot</strong> evangelikal bibelsyn, till förmån för en mer fundamentalistisk, i boken <em>The Great Evangelical Disaster</em>. Minsta lilla avsteg från den fundamentalistiska hållningen var en katastrof, för Scheffer.<br /><br />Återigen är hans skala (humanism kontra bibeltro) för endimensionell för att göra frågan rättvisa. Med detta enda kriterium för analys ställs helt enkelt frågorna på fel sätt.<br /><br />Genom sitt sätt att beskriva Bibeln och genom sitt politiska engagemang, vilket också inkluderade att han anslöt sig till McIntires militarism och fräna antikommunism, ända till den grad att Schaeffer pläderade för bruket av kärnvapen, så var Schaeffer en viktig medskapare inte bara för "kristen höger" (ett begrepp jag ogillar, men i detta sammanhang har visst fog), utan för hela den neofundamentalism som från 80-talet och framåt förvanskat stora delar av den evangelikala rörelsen.<br /><br />På frågan, <em>kan man leva tron</em> blir Schaeffers tolkningar också svåra att försvara. Sonen Frank beskriver sin barndom och uppväxt på ett sätt som inte bara kan avfärdas med att han överdriver eller är bitter. Francis Schaeffers överdrivna fundamentalism blev till sist en push-faktor, som gjorde Frank till en slags agnostisk liberalteolog.Lars Gunther (itpastorn)https://www.blogger.com/profile/11544012919049072827noreply@blogger.com