tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post3590691743693995224..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Jakob Hutter och egendomsgemenskapJonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-58277746590684285912008-10-27T14:49:00.000+01:002008-10-27T14:49:00.000+01:00Hej! Mycket intressant blogg. Tack!Ämnet i det här...Hej! Mycket intressant blogg. Tack!<BR/><BR/>Ämnet i det här inlägget handlar om egendomsgemenskap. Det finns en tolkning av Apostlagärningarna som ofta lärs ut vid olika bibelinstitut som säger att ett av den urkristna församlingens stora misstag var just att de sålde allt och delade med sig efter som var och en behövde. Har för mig att tolkningen är speciellt framgångsrik i USA och andra amerikanskt influerade stater, där man ofta betonar framgångsteologi. Jag hittar dock inget i Skriften som ger stöd åt en dylik tolkning. Kanske finns någon här som kan ge en förklaring till synsättet?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-45672841713887153412008-10-11T10:03:00.000+02:002008-10-11T10:03:00.000+02:00Intressant påpekande Tomas. Du har rätt i att det ...Intressant påpekande Tomas. Du har rätt i att det blir lite språkförbistring här. Begreppet egendomsgemenskap betyder ju vanligtvis det som du kallar för den snäva definitionen och det är så det tolkas och praktiseras av hutteriter. I den snäva betydelsen tror inte jag att egendomsgemenskap är normativt. Men berättelsen i Apostlagärningarna antyder också att egendomsgemenskapen i Jerusalem var en pågående och frivillig pocess (Apg 2:44-45, 4:32-37, 5:3-4). Denna egendomsgemenskap i Jerusalem var inget tillfälligt experiment. Även de nytestamentliga breven visar på gemenskapens ekonomiska dimension och detta praktiserades i församlingarna runt Medelhavet under de första århundradena. Tertullianus skrev runt år 200 "Vi har allting gemensamt, utom våra fruar". Ekonomiskt delande och praktisk omsorg kan organiseras på olika sätt men det behöver vara konkret och verkligt och inte bara handla om attityder.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-60280068820312617112008-10-11T08:23:00.000+02:002008-10-11T08:23:00.000+02:00Det är ju intressant att ni har en definition av e...Det är ju intressant att ni har en definition av egendomsgemenskap som faktiskt gör det möjligt för alla kristna att leva efter den. Tyvärr medverkar definitionen till en del språkförbistring då den vedertagna definitionen skulle jag gissa är den snäva definition som jag utgick ifrån. Tex. hittade jag den på en blogg av en <A HREF="http://raketen.blogspot.com/2007/06/kommunistisk-trosbeknnelse.html" REL="nofollow">kommunist</A>: "..att upphäva privategendomen och ersätta den med egendomsgemenskap." samt i på en hemsida för ett <A HREF="http://home.swipnet.se/alsike_kloster/egendoms_gemenskap.htm" REL="nofollow">kloster</A>:<BR/>"därför lägger en klostersyster allt vad hon har och är i den gemensamma potten att brukas efter de behov som uppstår."Tomashttps://www.blogger.com/profile/00715178706455192275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-83450906214707653662008-10-10T22:34:00.000+02:002008-10-10T22:34:00.000+02:00Tack för alla kommentarer! Jag tror att ekonomiskt...Tack för alla kommentarer! Jag tror att ekonomiskt delande och en gemenskap som också innefattar pengar och ägodelar är normativt för församlingen. Att vara lärjunge innebär att försaka allt! Hur detta i praktiken utformas kan variera. Man kan upphäva privat ägande och ha gemensam kassa som hutteriterna, eller man kan göra som mennoniterna och ha personligt ägande och förvaltarskap, men betona vikten av delande och praktisk och ekonomisk omsorg "så att ingen tillåts lida nöd". Själva försöker vi leva på mennonitsättet, men jag attraheras av tanken på fullständig egendomsgemenskap och jag hoppas att fler församlingar och kommuniteter i Sverige ska våga ta det steget. Det skulle vara ett starkt vittnesbörd om Guds rike. Känner ni till några sådana gemenskaper i Sverige?Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-14486178599049795892008-10-10T21:52:00.000+02:002008-10-10T21:52:00.000+02:00Längtar ibland efter egendomsgemenskap, fullt ut!Längtar ibland efter egendomsgemenskap, fullt ut!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-8287616760005760752008-10-10T16:44:00.000+02:002008-10-10T16:44:00.000+02:00Tomas. Jag tror du har för snäv syn på "egendomsge...Tomas. Jag tror du har för snäv syn på "egendomsgemenskap". Egendomsgemenskap är helt enkelt koinonia som sträcker sig även till ägandet. Det vi äger tillhör efter dopet allt Guds folk och dom fattiga. Jag tycker det är omöjligt utifrån NT att argumentera för att koinoina/gemenskap skulle vara något som stoppar vid det privata ägandets portar. Insamlingen till Jerusalem-församlingen är just ett exempel på egendomsgemenskap; "det är en fråga om jämvikt, nu skall ert överflöd avhjälpa deras brist, för att en annan gång deras överflöd skall avhjälpa er brist".<BR/><BR/>När det gäller uppmaningar till dom rika att vara generösa så antar jag att du syftar på 1 Tim 6. Min hypotes är att "dom rika i världen" här inte syftar på troende, utan icke-troende.<BR/><BR/>Som jag ser det är det oförenligt med efterföljelse att hålla fast vid sin rikedom.<BR/><BR/>Jag rekommenderar Justo Gonzalez bok "Faith and Wealth" (typ) där han argumenterar för att den syn på ägande var den helt dominerande dom första tre hundra åren av kyrkans historia.<BR/>/JonasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-56213073021550529602008-10-10T09:38:00.000+02:002008-10-10T09:38:00.000+02:00Jo, men det verkar inte som egendomsgemenskapen pr...Jo, men det verkar inte som egendomsgemenskapen praktiserades i hela NT. Annars hade väl insamlingen till församlingen i Jerusalem inte behövt göras? Dvs om alla redan gett bort allt va de ägde. Inte heller behövde det komma förmaningar till de som är rika att vara generösa som finns på sina ställen.Tomashttps://www.blogger.com/profile/00715178706455192275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-64967434667531016632008-10-10T09:24:00.000+02:002008-10-10T09:24:00.000+02:00Att ge sitt liv till Kristus innebär samtidigt ett...Att ge sitt liv till Kristus innebär samtidigt ett överlåtande av allt; alltså är det inte alls märkligt att våra materiella egendomar från den stunden vi bekänt Jesus som Herre nu också tillfaller honom. Församlingen är Kristi kropp, och jag tycker mig se att tanken i NT är just detta att inget nu längre är personlig egendom utan allt är allas liksom vi alla är ett i Kristus.<BR/><BR/>Ett direkt resultat av Andens utgjutande på pingstdagen var ju att lärjungarna började praktisera gemensamt ägande.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-88581099617725180142008-10-09T15:21:00.000+02:002008-10-09T15:21:00.000+02:00Jag tror egendomsgemenskap är normativt för dom tr...Jag tror egendomsgemenskap är normativt för dom troende, men jag tror att egendomsgemenskap kan se lite olika ut. Paulus argumenterar för radikal ekonomisk utjämning bland Guds folk i 2 Kor 8, samtidigt som han betonar det frivilliga givandet. Men att hålla fast vid sin egendom är inte möjligt om man vill följa Jesus, man måste släppa taget, och det måste ske på ett tydligt och synligt sätt.<BR/>/Jonas LundströmAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-86124761016062739562008-10-09T12:18:00.000+02:002008-10-09T12:18:00.000+02:00Bra inlägg! Att kriga mot mammon (som Eberhard Arn...Bra inlägg! Att kriga mot mammon (som Eberhard Arnold uttryckte det) är fortfarande aktuellt, kanske ännu mer idag än när Jesus, Hutter, eller Arnold levde. Längtar fortfarande efter en kristen gemenskap i Sverige som vågar ta detta krig på fullast allvar!alfmarkushttps://www.blogger.com/profile/01848895204973078135noreply@blogger.com