tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post6592181234415567335..comments2024-03-27T15:44:37.079+01:00Comments on Barnabasbloggen: Pingst säger ja!Jonas Melinhttp://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-66465226046941907922010-05-10T20:44:06.992+02:002010-05-10T20:44:06.992+02:00Jonas, du berör egentligen inte de viktiga frågorn...Jonas, du berör egentligen inte de viktiga frågorna. För det första, kan en kyrka förändra sina läror och uppfattningar utan att verkligen markera, att idag står vi för detta och detta och vi tar avstånd från det och det. När detta inte sker, blir det stor osäkerhet, vad en kyrka står för. Lausanne-deklarationens huvudsyfte är att tala om evangelisation och inte om den kristna dogmatiken. Sådana allmänna deklarationer har ingen vidare tyngd i teologiska samtal. Den kan tjäna sitt syfte i fråga om evangelisationen.<br /><br />Du vågar inte ta utmaningen att lösa upp de gamla frikyrkorna. Om det är så bra att ha en gemensam pastorsutbildning, då måste det leda i konsekvensens namn till att vi får en gemensam kyrka för dessa tre. Eller hur? Sedan är kvar ssammanslagningen med Samfundskyrkan och då har man nått den frikyrkoenhet, som de ledande i olika samfunden längtar efter. <br /><br />Denna ekumenik är en total vändning i frikyrkornas historia. Det behärskande perspektivet är oerhört kort, man saknar det historiska perspektivet och om man har haft det, så slänger man det till historiens skräpkammare. <br /><br />Jag har läst en del av Mikkel Vigilius' bok "Genom evangeliets kraft" och den har många värdefulla tankar just om liberalteologin. Liberalteologernas ursprungliga ambition var att locka människor till kristendomen för att göra evangeliet "anpassat" för människor, som levde vid den aktuella tiden. Men i denna anpassning gick också evangeliets kraft förlorad. Detta bör vara en varningsklocka för en evangeliserande kyrka. Vigilius lyfter fram den evangelikala rörelsens splittring och 1996 grundades Alliance of Confessing Evangelicals och deras grunddokument är The Cambridge Declaration, som vill bevara den klassisk reformatoriska linjen. Känner du Ian Murrays bok "Evangelicalism Divided"? Det vore intressant om du kommenterade detta.<br /><br />Hannu från BurserydAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-88082334765355131642010-05-10T19:12:24.467+02:002010-05-10T19:12:24.467+02:00Hannu. Jag tycker att det är bra att tre evangelik...Hannu. Jag tycker att det är bra att tre evangelikala frikyrkosamfund samarbetar på Lausannedeklarationens grund. Det är ingen liberal hållning eller någon liberalteologi, utan en konsekvens av min evangelikala hållning. Enhet och samarbete måste byggas på Bibelns grund. Det är också en strävan inom Pingst, EFK och SAM. Därför tror jag att de har en framtid i Sverige. Om det blir så beror på vilken väg de kommer att välja i framtiden.Jonas Melinhttps://www.blogger.com/profile/00531132727233669269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-804935563432792537.post-41156475333240414852010-05-10T17:46:24.286+02:002010-05-10T17:46:24.286+02:00Jonas, du representerar som bäst den moderna friky...Jonas, du representerar som bäst den moderna frikyrkorörelsen, som säger JA till en gemensam pastorsutbildning i tre OLIKA frikyrkosamfund. Ur olika kyrkosamfundens existensberättigande är detta mycket märkligt. Bekännelsefrågorna betyder väldigt lite eller ingenting, eller hur? <br /><br />Säg det rakt ut! Bilda ett stort frikyrkosamfund, som kan omfatta alla åsikter och tro. Det är meningslöst att hålla på med olika kyrkor, när liberalismen får råda inom teologin. Detta blir en vettig konsekvens av din liberala hållning. Det är just DÄRFÖR har jag väldigt liten tro på frikyrkornas framtid som Jesu Kristi kyrka!<br /><br />Hannu<br />En SAM-are från BurserydAnonymousnoreply@blogger.com