torsdag 4 april 2013

Jesus räddade TV-serien om Bibeln

Det här är fortsättningen på mitt tidigare inlägg där jag skrev om TV-serien The Bible som SVT har sänt i påsk. Nu har jag sett även de två sista avsnitten och är redo för en slutkommentar.

De två sista avsnitten fokuserar helt och hållet på Jesus. Hans födelse, liksom när han döptes av Johannes döparen och frestades av Satan i öknen skildras redan i slutet på avsnitt tre, men hans offentliga verksamhet, död och uppståndelse finns i avsnitt fyra och fem. Det gör att halva serien går åt till Gamla testamentet och halva serien till Nya testamentet. Jag var lite kritisk mot den första delen eftersom den hoppade över mycket av berättelsen, men det kompenseras av att berättelsen om Jesus blir väldigt fullödigt berättad. Och jag tycker att det görs bra. Jesus presenteras överlag på ett bra sätt och som jag tycker stämmer bra med hur han beskrivs i evangelierna.

Naturligvis är det tråkigt att han ser europeisk ut. Det hade varit bättre med en Jesus som såg ut som att han kom från Mellanöstern. Men i det stora hela är jag ganska nöjd med hur filmmakarna genomgående blandat skådespelare med olika färg och ursprung. En del har retat sig på att Satan är svart och liknar president Obama (det gör han faktiskt) och man kan ju undra om det finns en avsikt med det, men överlag är det genom hela serien både onda och goda bland både mörka och ljusa. I alla fall som jag uppfattar det.

Många aspekter av Jesus kommer fram: hans undervsning, hans under och tecken, hans konflikt med makthavarna och den traditionella religionen. Jag uppskattar att hans ställningstagande för ickevåld och kärlek till fiender och ockupanter är så tydligt i filmen. Jesus är en skarp kontrast i en annars mycket våldsam och hänsynslös värld.

Den avslutande delen av det sista avsnittet ger en snabb resumé av den första församlingen och missionen. Det blir lite från Apostlagärningarna, några glimtar från Paulus brev och slutar med Bibelns sista bok: Johannes uppenbarelse på Patmos. Helhetsbilden av Nya testamentet är utmärkt. Bristerna finns i detaljerna.

Det stör mig att det gång på gång händer att Jesus säger saker som är lite annorlunda än hur det står skrivet i evangelierna. Det är små ändringar i detaljer, som inte tillför något. Det förstör inte helheten och förvränger inte budskapet, men varför ändra på berättelsen? Det finns en episod som verkligen tappar stinget. Den klassiska berättelsen om när fariseerna vill stena äktenskapsbryterskan och Jesus säger att den som är utan synd ska kasta första stenen, tappar kraft när Jesus istället får säga något som är snarlikt, men inte lika effektfullt.

Det är förstås lite tråkigt att serien är inspelad i Marocko. Landskapet och geografin är inte speciellt lik Palestina, utan de vandrar ofta omkring i något som mer ser ut som Saharaöknen. Jesus grav ligger för övrigt inte alls i någon trädgård, utan en lång bit från stan mitt i öknen och Maria fick traska dit alldeles ensam! (Maria från Magdala spelar en ganska central roll bland lärjungarna, men alla de andra kvinnorna som följde Jesus lyser med sin frånvaro.) Det finns alltså detaljer som stör, men i det stora hela är ändå mycket bra. Skildringen av påskens händelser med rättegången, tortyren, avrättningen och uppståndelsen är mycket utdragen, plågsam och gripande. Men blir tagen av det faktum att Jesus led och dog för hela mänsklighetens synd och skuld och att han uppstod igen och besegrade döden. Evangeliet om Jesus lyser fram i all sin härlighet i TV-serien The Bible.

Jesus räddade TV-serien om Bibeln! Eller vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar