Barnabasbloggen

Jonas Melin bloggar om kristen tro, lärjungaskap, församling, gemenskap, mission och anabaptism. Även andra ämnen kan förekomma då och då.

Sidor

  • Startsida
  • Min livshistoria
  • Anabaptismens historia - mina texter
  • Vem var Barnabas?
  • Församlingsplantering i Sverige (SAM)
  • Nätverket Anabaptist

Anabaptismens historia - mina texter

Jag har skrivit många blogginlägg om anabaptismens historia på 1500-talet. På den här sidan hittar du länkar till alla mina texter om anabaptismens historia.

Vad är anabaptismen?

Conrad Grebel och anabaptismens första dop i Zürich 1525

Felix Mantz - pionjären som blev dränkt

Michael Sattler, del 1
Michael Sattler, del 2: Schleitheimbekännelsen
Michael Sattler, del 3: Rättegång och avrättning
Några filmklipp om Michael Sattler och anabaptismen
En enkel församlingsordning från 1527

Balthasar Hubmaier - anabaptistisk pionjär och teolog
Hubmaiers inflytande

Jakob Hutter och egendomsgemenskap

Peter Ridemanns trosbekännelse

Menno Simons, del 1
Menno Simons, del 2: Anabaptismens Knutby
Menno Simons, del 3: Tron på treenigheten
Det är bara nåd!
Menno Simons och Skriften allena

Pilgram Marpeck
Anabaptismen och pingstväckelsen
En bok om Marpecks teologi

Elisabeth Dirks gav sitt liv

Margret Hottinger från Zollikon

Dirk Willems - en annorlunda hjälte

När Karl XII mötte en anabaptist

The Anabaptist Vision
Biblical Interpretation in the Anabaptist Tradition
Anabaptisterna och politiken, två boktips

Inspireras och utmanas av anabaptismen
Två böcker om anabaptismen - en tjock och en tunn

Skicka med e-postBlogThis!Dela på XDela på FacebookDela på Pinterest
Startsida
Prenumerera på: Inlägg (Atom)

Om mig

Jonas Melin
Jag är född 1959 och bor i Jönköping tillsammans med min fru Kerstin. Vi har sex barn och tio barnbarn. Jag är pastor och bibellärare och jobbar som pionjärkonsulent i Svenska Alliansmissionen och bibellärare på Mariannelunds folkhögskola. Jag är med i Råslätts församlingsgemenskap. Det är en församling som jag var med och planterade i början av 80-talet. Den tillhör Evangeliska frikyrkan (EFK) och Svenska Alliansmissionen (SAM).
Visa hela min profil

Bloggarkiv

  • ▼  2025 (1)
    • ▼  januari (1)
      • Idag hedrar vi minnet av Conrad Grebel och Felix M...
  • ►  2024 (6)
    • ►  oktober (1)
    • ►  juni (2)
    • ►  maj (1)
    • ►  februari (2)
  • ►  2023 (7)
    • ►  september (1)
    • ►  augusti (2)
    • ►  juni (2)
    • ►  maj (1)
    • ►  april (1)
  • ►  2022 (4)
    • ►  juni (4)
  • ►  2021 (12)
    • ►  december (1)
    • ►  november (2)
    • ►  augusti (2)
    • ►  juni (3)
    • ►  maj (3)
    • ►  april (1)
  • ►  2020 (12)
    • ►  oktober (2)
    • ►  september (1)
    • ►  augusti (2)
    • ►  maj (1)
    • ►  april (4)
    • ►  mars (2)
  • ►  2019 (38)
    • ►  december (3)
    • ►  november (1)
    • ►  oktober (1)
    • ►  augusti (2)
    • ►  juni (6)
    • ►  maj (12)
    • ►  april (1)
    • ►  mars (5)
    • ►  februari (3)
    • ►  januari (4)
  • ►  2018 (43)
    • ►  december (3)
    • ►  november (2)
    • ►  oktober (4)
    • ►  september (4)
    • ►  augusti (3)
    • ►  juli (2)
    • ►  juni (4)
    • ►  maj (6)
    • ►  april (4)
    • ►  mars (4)
    • ►  februari (3)
    • ►  januari (4)
  • ►  2017 (50)
    • ►  december (6)
    • ►  november (3)
    • ►  oktober (4)
    • ►  september (3)
    • ►  augusti (5)
    • ►  juli (4)
    • ►  juni (6)
    • ►  maj (5)
    • ►  april (3)
    • ►  mars (2)
    • ►  februari (4)
    • ►  januari (5)
  • ►  2016 (42)
    • ►  december (6)
    • ►  oktober (2)
    • ►  september (2)
    • ►  augusti (4)
    • ►  juli (4)
    • ►  juni (5)
    • ►  maj (3)
    • ►  april (4)
    • ►  mars (4)
    • ►  februari (4)
    • ►  januari (4)
  • ►  2015 (40)
    • ►  december (3)
    • ►  november (1)
    • ►  oktober (3)
    • ►  september (1)
    • ►  augusti (2)
    • ►  juli (5)
    • ►  juni (4)
    • ►  maj (4)
    • ►  april (3)
    • ►  mars (3)
    • ►  februari (5)
    • ►  januari (6)
  • ►  2014 (70)
    • ►  december (24)
    • ►  november (4)
    • ►  oktober (6)
    • ►  september (3)
    • ►  augusti (7)
    • ►  juli (5)
    • ►  juni (6)
    • ►  april (2)
    • ►  mars (7)
    • ►  februari (4)
    • ►  januari (2)
  • ►  2013 (57)
    • ►  december (1)
    • ►  november (4)
    • ►  oktober (3)
    • ►  september (5)
    • ►  augusti (4)
    • ►  juli (4)
    • ►  juni (9)
    • ►  maj (5)
    • ►  april (4)
    • ►  mars (7)
    • ►  februari (3)
    • ►  januari (8)
  • ►  2012 (81)
    • ►  december (7)
    • ►  november (2)
    • ►  oktober (7)
    • ►  september (3)
    • ►  augusti (6)
    • ►  juli (6)
    • ►  juni (11)
    • ►  maj (5)
    • ►  april (11)
    • ►  mars (6)
    • ►  februari (9)
    • ►  januari (8)
  • ►  2011 (90)
    • ►  december (11)
    • ►  november (7)
    • ►  oktober (10)
    • ►  september (4)
    • ►  augusti (5)
    • ►  juli (8)
    • ►  juni (10)
    • ►  maj (4)
    • ►  april (11)
    • ►  mars (6)
    • ►  februari (7)
    • ►  januari (7)
  • ►  2010 (109)
    • ►  december (8)
    • ►  november (5)
    • ►  oktober (9)
    • ►  september (10)
    • ►  augusti (8)
    • ►  juli (9)
    • ►  juni (10)
    • ►  maj (8)
    • ►  april (10)
    • ►  mars (11)
    • ►  februari (12)
    • ►  januari (9)
  • ►  2009 (112)
    • ►  december (9)
    • ►  november (11)
    • ►  oktober (8)
    • ►  september (10)
    • ►  augusti (5)
    • ►  juli (7)
    • ►  juni (12)
    • ►  maj (11)
    • ►  april (10)
    • ►  mars (11)
    • ►  februari (9)
    • ►  januari (9)
  • ►  2008 (77)
    • ►  december (10)
    • ►  november (8)
    • ►  oktober (10)
    • ►  september (8)
    • ►  augusti (6)
    • ►  juli (8)
    • ►  juni (5)
    • ►  maj (4)
    • ►  april (7)
    • ►  mars (7)
    • ►  februari (4)

Senaste kommentarerna

Populära inlägg

  • Jesu bergspredikan - hur ska man förstå den?
  • Kalvinism i Sverige?
  • Det är advent, Jesus kommer
  • Ulf Ekman, påven och kyrkans enhet
  • Vad sa Niklas Piensoho på Nyhemsveckan?
  • Har frikyrkan en framtid?
  • Ulf Ekman, biskopar och Bibeln
  • Vad betyder det att bära frukt?
  • Vallersvik 1848 - troendedop eller omdop?
  • Tre sorters gåvor

Om Barnabas

Han var en god man, fylld av helig Ande och tro. (Apg 11:24)

Etiketter

Advent Anabaptismen Anabaptistiskt nätverk Anden Andens gåvor Andens ledning Apologetik Apostlar Armenien Baptismen Barn Barnabas Barnuppfostran Bergspredikan Bibeln Bibelstudiemetoder Bibelsyn Bibeltolkning Bloggtips Böcker Bön Conrad Grebel Dagens Jesusord Diabetes Dogmatik Domen Dopet EFK Efterkristendomstiden Enhet Enkel organisk kyrka Eskatologi Evangelikal Evangelisation Evangelium Fasta Felix Mantz Filmtips Flyktingpolitik Folkmord Fotbolls-VM Fred Fresh Expressions Förföljelse Förlåtelse Församlingen Församlingsplantering Förutbestämmelse GF Gemenskap Guds rike Gudsbilden Gästblogg Helande Herrens måltid Historiska profiler Hubmaier Hutteriter Hängiven andlighet Integration Islam Israel Israelresan Jakob Hutter Jesus Julen Kalvinism Karismatisk Keltiskt Kina Kommunitet Konflikthantering Kost och hälsa Kraft Kriser Kristen livsstil Kristen tro Kvinnliga profiler Kyrka Kyrkohistoria Kärleken Ledarskap Leva i tro Ljus i Öster Lovsång Lärjungaskap Lärjungaträning Mariannelund Marpeck Martyrskap Medlemskap Menno Simons Mennoniter Michael Frost Michael Sattler Miljö Mission Missionell Musik Mänskliga rättigheter Mångkulturellt Naturlig församlingsutveckling Nehemja New Wine Nyår Nådegåvor Nåden OM Pedagogik Pengar Personligt Peter Ridemann Petr Chelčický Pietism Pingsten Pingströrelsen Pionjär Pionjär 08 Pionjär 10 Pionjär 13 Pionjär 14 Post-Christendom Profetia Påsken Religion Revolution Räddning Rättvisefrågor Råslätt Rörelser SAM Sekularisering Sex Singel Själavård Självbild Skapelse-Evolution Skilsmässa och omgifte Smågrupper Tjänster Tungotal UMU Unitas Fratrum Uppenbarelseboken Uppmuntran Urban Expression Utbildning Uthållighet ickevåld konferens politik Äktenskap

Sök i bloggen

Read this blog with Google translation - select language


 Prenumerera på Barnabasbloggen

Prenumerera på

Inlägg
Atom
Inlägg
Alla kommentarer
Atom
Alla kommentarer

Prenumerera via e-mail

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Länkar

  • Anabaptist Encyclopedia Online
  • Anabaptist Network
  • Anabaptist Witness
  • Anabaptist.nu
  • Barnabasfonden
  • Bridge Builders
  • Dalit Freedom Network
  • Evangeliska frikyrkan
  • Förbön för förföljda
  • Hjälp vid diabetes
  • Ljus i öster
  • M4 Europa
  • M4 Sverige
  • Naturlig församlingsutveckling
  • Nätverket Anabaptist
  • OM Sverige
  • Pentecostals and Charismatics for Peace and Justice
  • Rom1017 predikningar på nätet
  • Råslätts församlingsgemenskap
  • Svenska Alliansmissionen
  • Urban Expression
  • Äktenskap.info

Anabaptismen

  • Anabaptismens historia
  • Anabaptist Encyclopedia Online
  • Anabaptist Witness
  • Anabaptistisk församlingssyn
  • Menno Simons.net
  • Nätverket Anabaptist
  • The Anabaptist Network
  • The Anabaptist Vision
  • The Mennonite Trust

Frågor och svar om kristen tro

  • Credo
  • Credoakademin

Summa sidvisningar

Sök i teologiska tidskrifter

Den första församlingen och Barnabas

Alla de många som hade kommit till tro var ett hjärta och en själ, och ingen betraktade något av det han ägde som sitt; de hade allt gemensamt. Med stor kraft frambar apostlarna vittnesbördet om att herren Jesus hade uppstått, och de fick alla riklig del av Guds nåd. Ingen av dem led någon nöd. De som ägde jord eller hus sålde sin egendom och kom med köpesumman och lade ner den vid apostlarnas fötter, och man delade ut åt var och en efter hans behov. Josef, en levit från Cypern som apostlarna kallade Barnabas, det vill säga Tröstens son, sålde också han en åker han ägde och kom och lade ner pengarna framför apostlarna. (Apg 4:32-37)
Temabilder från gaffera. Använder Blogger.