lördag 28 juni 2008

Inspireras och utmanas av anabaptismen


Kyrkohistoria är viktigt! För den som vill bygga en trogen och relevant kyrka i vår tid är det viktigt att veta hur det har varit tidigare. Det finns dåliga exempel att ta varning av och goda exempel att inspireras av. Anabaptismen är en relativt okänd rörelse från 1500-talet som länge varit min främsta inspirationskälla och en viktig förebild för mig, när det gäller att följa Jesus, leva i kärlek och gemenskap och bygga församlingar. En av mina tankar med Barnabasbloggen är att berätta om den anabaptistiska rörelsen; människorna, händelserna och tankarna. Medan jag förbereder detta kan jag tipsa om några andra som skriver om anabaptismen.

Greg Boyd skriver på sin blogg om varför han tror att anabaptismen behöver bli känd bland kristna i vår tid. Det är en mycket läsvärd artikel med rubriken: A Word to My Mennonite Friends (mennoniterna är anabaptismens historiska arvtagare). Här följer två korta citat:

Millions of people are abandoning the Christendom paradigm of the traditional Christian faith in order to become more authentic followers of Jesus. From the Emergent Church movement to the Urban Monastic Movement to a thousand other independent groups and movements, people are waking up to the truth that the Kingdom of God looks like Jesus and that the heart of Christianity is simply imitating him.

The only tradition that embodies what this rising breed of Kingdom radicals is looking for is the Anabaptist tradition (which the Mennonites are heir to).

Peringe Pihlström skriver mycket om anabaptismen på sin hemsida Dreems.

Här kan jag också bjuda på några länkar till bra texter:

Anabaptistisk församlingssyn och Anabaptismens historia och huvuddrag av Per-Axel Sverker

För den som vill läsa mer har jag många boktips. Här är några av mina favoriter.

The Anabaptist Story, William R. Estep

Anabaptist Portraits, John Allen Moore

An Introduction to Mennonite History, Cornelius J. Dyck

Och så tre kanonböcker som berättar om kyrkans historia ur ett underifrånperspektiv, där givetvis även anabaptismen presenteras.

The Pilgrim Church, E.H. Broadbent

The Believers' Church - The History and Character of Radical Protestantism, Donald F. Durnbaugh

Så varför inte använda sommaren till att lära sig mer om anabaptismen. Det kan bli en större välsignelse än du anar.

8 kommentarer:

  1. Jonas! Jättebra att du lyfter upp anabaptismen! Jag ska definitivt förkovra mig i deras historia den här sommaren! Jag utmanas just nu väldigt mycket av dem.

    Jag tror att det är en guldåder som vi kan stanna och gräva i väldigt, väldigt länge.

    SvaraRadera
  2. För den som vill dyka riktigt djupt i det hela rekommenderas George Williams oöverträffade klassiker The Radical Reformation som finns i nyutgåva. Williams är också bra på att visa på mångfalden inom anabaptismen, vilket ibland saknas i alla läger (pga att alla vill se just sin version av anabaptism som den bästa eller enda riktiga). Jag rekommenderar också Denny Weavers bok och Thomas Finger´s A Contemporary Anabaptist Theology, och förstås Yoder, tex hans avhandling Anabaptism and Reformation in Switzerland.
    /Jonas Lundström
    http://blog.bahnhof.se/wb938188

    SvaraRadera
  3. Tack Jonas L för tipsen. Men du glömde skriva titeln på Weavers bok och jag vet inte riktigt vilken du menar.

    SvaraRadera
  4. *Tittar förbi*

    Ps: Visst är det trevligt i Råslätt :)

    SvaraRadera
  5. Tack för dina rekommendationer för övrigt, jag instämmer (har också köpt Radical Faith på din inrådan!).

    Becoming Anabaptist. Den senare forskningen, tex Weaver, tenderar att betona anabaptismen som ett mångfacetterat fenomen med flera oberoende upphov. Tidigare forskning är mer konfessionell (för eller emot). Esteps bok är inspirerande med väldigt förenklat i mitt tycke. En bok som är mer kritisk är den som är skriven av Goertz (hittar inte namnet just nu).

    I övrigt tycker jag det är bra att läsa anabaptisterna direkt (vilket förvånansvärt få har gjort), jag rek. samlingsutgåvorna av Simmons, Marpeck, Sattler och Riedemann tex. Går att köpa eller låna på missionsskolan.
    /Jonas

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig om att det är bra att läsa anabaptisterna direkt. Själv har jag (och har läst) Simons, Sattler, Riedemann och Hutter samt Anabaptism in Outline som innehåller utdrag från många olika anabaptister. Tyvärr har jag inte läst så mycket av Marpeck (bara lite jag hittat på internet), men det är dags att köpa den samlingsvolymen nu. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  7. Någon gång borde vi prata mer om dessa brorsor och vad som skiljer dom åt osv. Hur ser din favvo-lista ut på anabaptister? Jag skulle nog säga, i fallande ordning, av dom mest kända; Marpeck-Sattler-Riedemann-Denck-Simmons-Hut-
    Hübmaier-Rothmann (med ett sjukt stort hopp mellan Hübmaier och Rothmann...).
    /Jonas L

    SvaraRadera
  8. Det blir ett intressant samtal. Det hänger ju också på vad det är man bedömer. Deras teologi, livsverk, betydelse eller någon kombination. Jag skulle gärna ta med även Conrad Grebel, Felix Mantz och Jakob Hutter. Annars är nog min lista ganska lik din fast jag sätter Hubmaier före Hut och kanske flyttar upp Menno Simons ett eller två steg. Men jag behöver läsa och tänka lite mer på detta som sagt.

    SvaraRadera