onsdag 17 februari 2016

Påven, dialog och synkretism

I januari släppte påven Franciskus ett videoklipp där han uppmanar till förbön för dialogen mellan olika religioner. Det är en kort film på en och en halv minut och den är mycket intressant. Man kan verkligen undra vad påven vill säga med den här filmen.

Om man vill tolka filmen välvilligt kan man ta det som att han bara vill uppmana till samtal mellan religionerna. Samtal och dialog är nästan alltid bra och ökar förståelsen för varandra. Både likheter och olikheter blir tydliga och respekten för varandras olika åsikter kan förhoppningsvis öka. Dialog kan absolut leda till både fred och rättvisa, som påven säger i filmen. Om detta är vad påven vill säga har jag inte så mycket att invända, men när jag ser filmen börjar jag undra om han inte vill säga något mer.

Titta själv och fundera. Här nedan skriver jag mer om vad jag ser.



Jag tycker att det här verkar handla om synkretism (religionsblandning) snarare än dialog. Filmen antyder att i grunden tror vi alla på kärleken, även om vi har olika namn för Gud. Påven gör ett tydligt teologiskt uttalande i filmen när han säger att alla är vi Guds barn, oavsett vilken religion vi tillhör och vad vi tror. Det är ett anmärkningsvärt påstående.



Bibeln säger aldrig att alla människor är Guds barn. Däremot säger den att alla som tar emot Jesus och tror på honom blir Guds barn. Så här skriver Johannes:

"Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon man vilja, utan av Gud." (Joh 1:12-13 SFB15)

Man kan förstås påstå att påven syftar på att alla är skapade av Gud, men det är faktiskt inte det han säger.

Filmen avslutas på ett mycket talande sätt. Symboler för de fyra stora religionerna i filmen (buddism, judendom, islam och kristendom) förs samman av fyra händer. Slutbilden blir en tydlig signal om religionernas enhet och samhörighet. Det verkar inte handla om en dialog som klargör skillnader, utan om att sudda ut skillnaderna och förenas.

Avslutningsscenen bjuder på en märklig överraskning. Den kristna tron symboliseras inte av ett kors, utan av en babydocka som föreställer Jesusbarnet. Är det för att korset är en anstöt för de andra religionerna, men det lilla Jesusbarnet är ofarligt och harmlöst? Man kan ju undra. Det är säkert ett medvetet val.

Jag tycker att det finns anledning att höja ett varningens finger och lyfta fram vad Jesus själv säger:

"Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." (Joh 14:6)

När Petrus predikar om Jesus i Jerusalem säger han:

"Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss." (Apg 4:12)

Visst kan vi ha dialog med människor av annan tro, men vi får absolut inte släppa övertygelsen att Jesus är enda vägen till Gud.

Dialog, ja, synkretism, nej.

Mission, ja!

Detta är vad jag ser. Vad tänker du när du ser filmen? Vad tänker de konservativa kristna som har konverterat till den katolska kyrkan och vill ha enhet under påven?

4 kommentarer:

  1. Motbjudande! Men samtidigt visar det på vikten och betydelsen av att man verkligen är hemmastadd i Gods ord i den tid som nu är. Du har säkert läst Dagens artikel om, Åke Bonnier?

    SvaraRadera
  2. Inte ett nytt ställningstagande. Religionsdialogen som KK ägnar sig åt handlar om att i dialog verka för fred i himlen och på jorden. Mötte det i Florens -96. Det är ett i mina ögon mycket förvillande sätt att tala om evangeliet om än ett uppriktigt försök att undvika att missionera med våld...

    SvaraRadera
  3. Ja oavsett vad han vill uppnå med den, så är det verkligen en synkretistisk bild som målas upp. Vi är alla troende, vi är alla Guds barn, vi tror alla på kärleken. Vi kommer med det vi har och det berikar helheten. Typ.
    Tack att du lyfter det

    SvaraRadera
  4. Den romersk katolska kyrkan har redan från början drivit en väldigt obiblisk agenda, allt från idén om en påve, läran att kyrkan står över Skriften, instiftandet av en ny universell vilodag, (Skriften säger att vi ska helga den sjunde dagen, men jag säger att vi ska helga söndagen...), ändring av kalendern till den gregorianska för att fira tidigare Pesach tillsammans med det hedniska firandet av Ishtars läs "Easters" (Solgudens gemål, f ö samma gudom som den Egyptiska Isis även kallad "Himmelens drottning" som den romersk katolska kyrkan numera kallar "Maria") födelsedag, firandet av "Jesu" födelse den 25e december, samma dag som man firar solgudens födelse världen över till införandet av hemliga ordnar m m m m (Francis är den första jesuit-påven gm tiderna) ...Den romersk katolska kyrkan ger sken av att vara en kristen rörelse men dess ledning är långt ifrån biblisk klassisk judeo-kristen tro och har alltid blandat in hednisk avgudadyrkan i sin tro. I slutet på september 2015 inföll det bibliska jubelåret igen (avslutas i slutet på sept 2016) vilket genom tiderna har resulterat i stora förändringar världen över, så även denna gång. Världskyrkorådet arrangerade en internationell march mot staten Israel vid startskottet av "världsfredsveckan", FN hissade den palestinska flaggan, Påven beökte USA och tilltalade kongressen för första gången i världshistorien, Påven hade även privata överläggningar med president Obama och talade i FN, samt ledde en "interreligiös förbön" vid "ground zero". FN har en egen enhet som arbetar för förenandet av världens religioner och Påven har förståss en viktig funktion i påskyndande av detta.. Här finns mer att läsa http://michaelsnyder.mensnewsdaily.com/2015/10/moving-toward-a-one-world-government-a-one-world-economy-and-a-one-world-religion/

    SvaraRadera