I Dagen fick artikeln rubriken Enhet möjlig trots olika syn i sekundära frågor. Idag publicerar jag även hela texten här på Barnabasbloggen.
Varför är Svenska Alliansmissionen (SAM) fortfarande ett
eget samfund? Andra svenska frikyrkorörelser har gått samman och bildat nya
samfund som EFK och Equmeniakyrkan, men SAM har valt att fortsätta som en egen
rörelse. Detta beror bland annat på den geografiska koncentrationen till
Jönköpings län och den tydliga teologiska identiteten som finns i samfundet.
SAM vill finnas kvar som en egen rörelse, vilket vi anser bör vara SAM:s linje
även i framtiden. Vi är nämligen övertygade om att SAM har ett viktigt bidrag
till kristenheten i Sverige och det berör bland annat den nu omdebatterade
frågan om samtalsklimatet i de kristna leden.
SAM:s historia börjar med den väckelse som utbröt i
Jönköping på 1830-talet efter att staden drabbats av både koleraepidemi och
storbrand. År 1853 bildades Jönköping Traktatsällskap med syftet att sprida
evangeliet om Jesus Kristus i Jönköping och de kringliggande bygderna. Det är
från detta år som SAM räknar sin ålder och firar sina jubileer.
SAM har sitt centrum i Jönköping och majoriteten av
samfundets församlingar finns i Jönköpings län. Här är samfundet stort och
välkänt men i övriga Sverige mindre känt. Vad är det då som gör att SAM har en unik
roll att spela som egen rörelse i den svenska kristenheten? Vi tror att det
handlar om att vara brobyggare och att visa på hur man kan gestalta kristen
enhet på Bibelns och bekännelsens grund.
SAM har en blandning av både lutherskt och baptistiskt i sin identitet. Vi började som en väckelserörelse inom Svenska kyrkan och stod mycket nära EFS. Med tiden kom det in mer frikyrkligt och baptistiskt inflytande i rörelsen, men man strävade efter att ha goda relationer till både Svenska kyrkan och frikyrkorna. Den här linjen förstärktes av missionsmannen Fredrik Fransson som hade ett betydande inflytande på SAM:s utveckling. Han lanserade den så kallade alliansprincipen, vilken innebär att man prioriterar missionsuppdraget och missionerar tillsammans i allians, även om man har olika syn i sekundära frågor. SAM är en allians för mission och därför heter samfundet som det gör. SAM är djupt präglat av det motto som lanserades av Zinzendorf på 1700-talet: ”Enhet i det centrala, frihet i det som inte är centralt, kärlek i allt.”
Det här betyder inte att SAM är en flummig eller otydlig
rörelse, snarare tvärtom. SAM har ett mycket starkt DNA med tre tydliga
kännetecken: Evangeliet om Jesus Kristus och hans försoningsdöd på korset, tron
på hela Bibeln som Guds ord och sann och tillförlitlig i allt den påstår samt
missionsuppdraget att i ord och handling förmedla evangeliet till alla folk. SAM
står stadigt på Lausannedeklarationens grund.
SAM:s bidrag till svensk kristenhet är enligt vår mening just
detta att visa hur man upprätthåller principen om enhet i det centrala och
frihet i det perifera. Vi är enade när det gäller centrala frågor som
evangeliet och bibelsynen, men har frihet när det gäller dopet, eskatologin och
församlingsstrukturen. Den här kulturen har funnits genom hela vår historia och
den förstärktes av två profiler som tjänstgjorde under den senare delen av
1900-talet på SAM:s pastorsutbildning i Kortebo; Stig Wikström och Paul Wern. När
det gällde synen på dopet och Jesus återkomst var de varandras motsatser, men
när det gällde bibelsyn och synen på evangeliet och frälsningen var de överens
och de respekterade varandra och arbetade tillsammans. De var ett konkret
exempel på alliansprincipen och deras föredöme formade många av de pastorer som
utbildades under deras tid. Detta är en kultur som präglar SAM än idag och det har
gett förutsättningar för ett gott samtalsklimat i rörelsen.
På senare tid har samtalsklimatet i svensk kristenhet
aktualiserats. Ofta förs samtalen kring viktiga frågor på ett sätt som leder
till ett hårt tonläge och personangrepp. Vi menar att sådant inte hör hemma bland
Jesus lärjungar. SAM:s starka tradition av enhet i det centrala gör att vi kan
leva med olikheter i sekundära frågor. Vi har även en kultur av att föra våra
viktiga debatter internt och inte offentligt. Inte för att vi har något att
dölja utan för att vi värnar gemenskapen och har omsorg om varandra. Därför ser
vi inte heller så mycket av hårda tongångar och splittring inom SAM. Detta,
menar vi, är ett av SAM:s bidrag till svensk kristenhet.
SAM vill se en enad kristenhet som tar evangeliets budskap på allvar och förkunnar Jesus som enda vägen till Gud. En kristenhet där kallelsen till tjänst inte
avgörs av kön eller etnicitet utan av Guds kallelse, Andens kraft och hjärtats längtan. En kristenhet som välkomnar mångfald som ett
tecken på Guds rike och som värnar en skapelse i nöd
För över hundra år sedan tackade vi nej till att gå med i
EFS eller Svenska Missionsförbundet. På senare tid har vi avstått från att gå
samman med andra samfund. SAM har en tradition av att arbeta för kristen enhet
samtidigt som man vill bevara sin egen frihet. Vi tror att det är den rätta vägen
även i framtiden för SAM och därför bör SAM finnas kvar som en egen rörelse.
Pastorer i SAM och redaktörer för boken För en tid som denna: Svenska Alliansmissionen – självförståelse, teologi och ledarskap
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar