lördag 11 juni 2022

Tankar under en vandring i skogen

På grund av ett plötsligt sjukdomsfall blev dagens planer ändrade och på eftermiddagen fick jag ett par lediga timmar. Då gav jag mig ut på vandring i ett närbeläget naturreservat med ett omväxlande skogslandskap. Förr brukade jag läsa böcker på lediga stunder. Sen jag fyllde 60 är det annorlunda. Nuförtiden vill jag ut i naturen så mycket jag bara kan. Jag har blivit en friluftsmänniska på gamla dar. 

När jag vandrade genom Strömsbergsskogen idag tänkte jag på hur mycket vackert det finns i Guds skapelse och hur fantastiskt det fungerar. För mig är det lätt att se att det måste finnas en vis och mäktig skapare bakom allt som finns. Skapelsen vittnar om att det finns en skapare. Om detta handlar också den första meningen i Bibeln: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" (1 Mos 1:1). Den första trossatsen i den apostoliska trosbekännelsen säger samma sak: "Vi tror på Gud, allsmäktig fader, himlens och jordens skapare". Att Gud har skapat allt är utgångspunkten för den kristna tron. 

Paulus skriver att man kan förstå något om Gud genom att se på skapelsen. "Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt" (Rom 1:20). Genom det som Gud har skapat kan man förstå att han finns och att han måste vara en osynlig och mycket mäktig Gud med en oändlig kunskap. Man kan inte lära känna Gud genom skapelsen, men man kan förstå att han finns och man kan känna hans närvaro. Det är inte så konstigt att många gör andliga erfarenheter ute i naturen. Det gick jag och tänkte på i skogen idag. 

Jag tänkte också på att det är bra med naturreservat där många olika arter får utrymme att leva så att den biologiska mångfalden bevaras. Jag fascinerades av rikedomen av blommor, träd, insekter och fåglar och mycket mer. Som människor vi satta att ta hans om det Gud har skapat och det gäller även oss som kristna. Att vårda och bevara skapelsen är en aspekt av vår kallelse som Guds medarbetare. 

Därför är jag glad att det finns kristna organisationer som jobbar med naturvård. För en tid sedan fick jag kontakt med föreningen KriNa (Kristna för naturvård) som är den svenska grenen av den internationella organisationen A Rocha. A Rocha startades i England för snart 40 år sedan, med stöd av bland annat den evangelikale teologen John Stott, som även var fågelskådare och ivrade för naturvård och miljövård. Idag arbetar A Rocha med naturvård och miljöarbete i ett 20-tal länder. 

Jag har nu blivit medlem i KriNa och är nyfiken på vart det ska leda mig. Helt klart vill jag på något sätt engagera mig för att vårda det Gud har skapat, inte minst värnar jag om fåglarnas livsmiljöer i skogar, våtmarker, jordbrukslandskap och sjöar. Även jag har ju blivit fågelvän och fågelskådare. 


Under min vandring idag hörde jag många fåglar sjunga, bland annat de tre arterna som finns på bilderna. Överst grönsångare, sen gärdsmyg och till sist rödhake. Bilderna har jag dock tagit tidigare i skogen hemma på Grästorp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar