torsdag 15 februari 2024

Växten och spaljén

Idag vill jag dela med mig av en bild som blivit viktig för mig under det senaste halvåret. I september 2023 hörde jag OM:aren Daniel Norén undervisa om lärjungaträning. I förbifarten nämnde han böckerna The Trellis and the Vine och The Vine Project av Colin Marshall och Tony Payne och sa något om växten och spaljén. Bilden talade till mig och jag kände direkt att det här var något viktigt. Mina pastorskollegor från SAM, som också var där, kände samma sak. Vi upplevde att bilden var ett profetiskt tilltal till oss. 


Spaljéer är viktiga för många växter. Många växter behöver något att klättra på, något som ger stadga. Detta gäller i högsta grad för vinrankan på bilden. Om vinodlaren ska få mycket frukt så behövs det en ändamålsenlig spaljé. Både växten och spaljén är viktiga, men vilken av dem är viktigast?

Svaret på den frågan är ganska självklart. Det är förstås växten! Det är ju den som är själva grejen. I ovan nämnda böcker tillämpas bilden på församlingen och det har vi nu också börjat göra inom SAM. 

Växten handlar om människor och relationer. 

Det handlar om människor som möter Jesus, tar emot honom, formas av honom och gestaltar honom i världen. Eller uttryckt på ett annat sätt: lärjungar som gör lärjungar som gör lärjungar. 

Det handlar också om lärjungar som växer tillsammans i en kärleksfull gemenskap och delar sina liv med varandra i tjänst för världen. En gemenskap som är jordens salt och världens ljus och når nya människor. 

Spaljén handlar om sådant som strukturer, organisation, ekonomi, verksamhet och lokaler. Sådant som är hjälpmedel för att växten ska växa och bära frukt.

Både spaljén och växten är viktiga, men det gäller att ha fokus på rätt ställe. 

Det här tror jag är speciellt viktigt i en församlingsledning. Det är lätt hänt att den mesta tiden och kraften ägnas åt spaljén. "Spaljéfrågorna" tar över och så tappar man fokus på det som verkligen är viktigt. Det som är meningen med alltihop: Växten; människorna, relationerna.  

Som församlingsledning kan det vara viktigt att reflektera över hur det ser ut med balansen mellan spaljén och växten. Jag tror att vi är många som behöver flytta fokus från spaljén till växten. Under det här året aktualiserar vi den här bilden inom SAM som ett led i att hjälpa våra församlingars styrelser och ledningsgrupper att hitta den rätta balansen. 

SAM:s vision beskriver växten på ett tydligt sätt. "Vi vill tillsammans ta emot, formas av och gestalta Jesus Kristus i världen." Det är detta det handlar om. Det är detta vi vill. Det är detta som ska vara vårt fokus.   

Vi behöver ta hand om både spaljén och växten, men glöm inte bort att det är växten som är grejen. En spaljé utan växt är ganska meningslös. 

Församlingslyftet  den 13 april kommer vi att prata mer om detta i ett av spåren. 

1 kommentar:

  1. En reflexion. En spaljé utan växt är ganska likt ett stängsel!
    Tack för kloka tankar/ Magnus

    SvaraRadera