söndag 19 september 2010

Nu har jag röstat

Nu är valet avklarat och snart vet vi hur det gick. Det har varit några intressanta veckor. Inte minst därför att jag har funderat intensivt över detta med den kristnes roll i samhället och om man bör rösta eller inte. Jag har läst en hel del och lärt mig väldigt mycket av samtalen runt mina blogginlägg (Tänker du rösta? Kristen i världen, Jag har inte bestämt mig och Läsvärt om makten och kyrkan). Mina tankar har blivit klarare och samtalet påverkade hur jag röstade idag. Jag vill rikta ett stort tack till alla som deltagit.

Ja, jag bestämde mig för att rösta och jag har gjort det idag. Mina argument för detta ställningstagande har jag presenterat i både inlägg och kommentarer. Efter mycket funderande bestämde jag mig till sist (igår kväll) för vad/vem jag skulle rösta på. Jag tänker inte avslöja vad det blev här på bloggen, men jag kan säga så mycket som att jag röstade för ett mångkulturellt och pluralistiskt samhälle med en sekulär stat och religionsfrihet för alla. Så fick det bli! Jag tycker själv att jag gjorde ett ideologiskt val grundat i mina anabaptistiska värderingar. Jag röstade med gott samvete inför Gud och människor.

2 kommentarer:

  1. Din kommentar i röstningsfrågan avslöjar inte heller mycket.De kriterier du räknar upp stämmer något så när på alla partier utom Sverigedemokraterna. Och självkart är jag tacksam för att du inte röstade på dom. Själv röstade jag på Kd och alla som känner mig vet att jag höra hemma där. Och jag kryssade för en kandidat till riksdagen som är radikal i sociala frågor och konservativ i värdefrågor.

    SvaraRadera
  2. Valet lämnar en bitter eftersmak..

    SD hämtar sina röster framförallt från människor som på nåt sätt är missnöjda och känner utanförskap i dagens Sverige. Sorgligt är ju att den delen av människor verkar ha ökat.. Varför kan man fråga sig?
    I Europa är man skadeglada över att den svenska"glorian" av helylle fått sig en törn.

    Runt 80% har röstat och utnyttjat sin demokratiska rättighet. Tack Jonas för att du är en av dom.
    Att inte inte rösta har i detta valet betytt att tyst säga ja...
    Till en människosyn som inte jag delar.
    Själva valresultatet är väl inte så mycket att säga om egentligen, svenska folket har sagt sitt.
    Vi får ju själva ta konsekvenserna för de valen.
    Det finns ett, vad jag tror är ett Amerikanskt uttryck:
    "Every president gets the country he deserve".
    Det gäller nog regeringar med..

    SvaraRadera