söndag 20 december 2015

Nya sätt att vara kyrka, på film

Jag har tidigare skrivit om den engelska rörelsen Fresh Expressions of Church och att den svenska kristenheten kan lära sig mycket från den när det gäller församlingsplantering och nya sätt att vara kyrka. Fresh Expressions började inom den Anglikanska kyrkan, men finns numera i många samfund. En av de ledande företrädarna är biskop Graham Cray. Han var en av talarna på Oasrörelsens konferens i Jönköping i somras och talade bland annat om Fresh Expressions, församlingsplantering och nya sätt att vara kyrka.

Nu har EFS och Svenska kyrkan lanserat Fresh Expressions of Church i Sverige och här har det fått namnet Nya sätt att vara kyrka. Man har en hemsida nyasattattvarakyrka.se och där finns också denna utmärkta introduktionsfilm. Kolla in den.



Där finns även andra filmer och mycket annat intressant. Jag tror att även frikyrkorna i Sverige har mycket att lära av Fresh Expressions. Det blir spännande att se hur det utvecklas.

8 kommentarer:

  1. Hej Jonas! Det var ett tag sedan sist. Jag vill inte vara sarkastisk eller tråkig. Men däremot vill jag nog vara väldigt rakt på sak vilket jag brukar vara.Fresh Expressions som lite dåligt översatt på svenskan kallas för "Nya sätt att vara kyrka på" är väl inte något nytt egentligen. EFK har jobbat så här ganska länge. Livets ord har mer eller mindre jobbat på detta sätt genom många år. Jag tror inte längre på att nya metoder för att vara kyrka leder människor till tro på det sätt som vi önskar. Jag har gett upp den typen av övertro på nya sätt och nya metoder. Jag tror att den stora revolutionen som behövs är kristna människor som vågar lämna sin egen comfort zone och ge sig ut för att lära känna nya människor där de aldrig varit förut. Det kristna religiösa hjärtat måste bytas ut mot ett hjärta som är format av Kristi kärlek. Eller vad säger du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elsmarie, och tack för synpunkten. Det är klart att allt inte är nytt, men jag skulle säga att Fresh Expressions i England har en kreativitet och ett nytänkande när det gäller församlingsplantering och nya sätt att vara kyrka, som går mycket längre än vad någon rörelse i Sverige har gjort hittills. Fresh Expressions handlar just om att lämna sin "comfort zone" och forma nya kyrkor där människor befinner sig. Det är inte så mycket "kom till oss-tänkande", utan mer gå ut till människorna där de befinner sig. Sen återstår det att se hur kreativt det kommer att bli i Sverige.

      Jag håller med dig om att det måste börja med en nytt hjärta, men tror också att det nya hjärtat kommer att synas i de yttre formerna och strukturerna. Jag skulle säga att det behövs både hängiven andlighet, kärleksfulla relationer och funktionella strukturer, för att tala NFU-språk.

      Radera
  2. Jo, jag hänger med i tanken och ambitionen och den är god. Men jag skulle vilja sitta ner och samtala med Ärkebiskoparna i Canterbury och de andra som var med och tog detta initiativ i England. (Kanske har du mer historia bakom hur allt startade?) De måste ha fått en vision. Det måste ha startat med längtan och bön tänker jag. England är ett annat land än Sverige. Sverige skulle jag vilja säga är unikt i sin andlighet. (Rätta mig om jag har fel). Men som jag ser det så skulle Sverige behöva biskopar, pastorer och andra som verkligen fick visioner för Sveriges kristenhet istället för att plocka över nått återigen från något annat land. Vi har testat NFU (från tyskland), Vi har testat Willow creek från USA, Vi har prövat New Wine från England som även detta startade i Anglikanska kyrkan. Kanske är jag oerhört negativ nu. Men jag lovar att erkänna att jag hade fel om detta visar sig vara nått gudagivet och inspirerat av den Helige Ande själv och som är helt rätt för Sverige. Kanske är det så att jag har förlorat hoppet för svensk kristenhet? Tänk om Gud väljer att hålla sig tillbaka en smula pga den svenska kristna avfälligheten?
    Men kanske går min tanke inom ramen för Fresh Expressions då jag inriktar mig på att vara på gymmet och knyta kontakter och vara kyrka där. Muscles for Jesus eller nått :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige är nog ganska unikt, men det finns också stora likheter med andra västeuropeiska länder när det gäller individualism, sekularisering, efterkristendom och postmodernism. Jag tror att vi har mycket att lära från bland annat England.

      Jag kan inte så mycket om Fresh Expressions historia, men jag har träffat några som varit med sen starten (Graham Cray och Bob och Mary Hopkins) och jag är förvissad om att det är buret av längtan, bön och vision. Mina kontakter i England är dock främst i andra sammanhang.

      Naturligtvis måste vi som kristna ledare i Sverige söka Gud för att få vision för våra egna sammanhang. Vi kan inte bara kopiera vad andra gör, och det gör vi inte heller. Däremot tror jag att vi kan lära av andra och inspireras av andras erfarenheter. Men det måste förstås översättas till vårt sammanhang.

      Jag skulle säga att det är mycket positivt på gång i svensk kristenhet just nu. Visst finns det många problem, men det finns också hoppfulla tecken, andlig förnyelse och det verkar som att fler människor kommer till tro än tidigare. Jag har inte förlorat hoppet. Jag tror att det bästa ligger framför. The best is yet to come.

      En kyrka på gymmet verkar toppen. Det är sånt som behövs. Känner du till Beach Church? Det är en kyrka i Beachvolleyboll-hallarna i Sverige. Go for it!

      Radera
  3. Roligt att du delar budet om att det finns ett nätverk för Fresh Expressions i Sverige. Detta nätverk har också beviljats medel för ett tvåårigt projekt där bl.a. Tin Mörk som syns i filmen och undertecknad kommer att arbeta heltid med att inventera och synliggöra vad som redan sker i Sverige vad gäller nya goda initiativ. Även inspirera och sprida det tänkande som ligger bakom FXC. I en mening är det inget nytt, men gamla sanningar kan behöva uttryckas och gestaltas på nya sätt i olika tider.
    FXC i Storbrittanien kommer eg inte ur någon vision eller kyrkligt program. Det är en gräsrotsrörelse som ned tiden fått erkännande av kyrkans ledning. Det är mkt så det vuxit i Sverige också. Det bygger eg på tre upptäckter: församlingens identitet som gemenskap, församlingens kallelse att be om, ta emot och gestalta Guds rike samt församlingens drivkraft som missionerande gemenskap. I allt detta behövs stor öppenhet för att former och uttryck måste få utgöra en mångfald eftersom mskor är skapade olika. Be gärna för detta arbete. Det kan vara en pusselbit i det Herren vill göra i vårt land just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn! Kul att du ska jobba med detta. Inom SAM tar vi också impulser från FXC. Jag hoppas att vi kan träffas någon gång och prata om detta.

      Radera
  4. Man ska aldrig kasta ut bebisen med badvattnet. Alla initiativ där målet och syftet är att man vill föra Guds rike och hans verk framåt är bara av positiv art, för när så mycket annat inte fungerar som det borde och som det sig bör, då måste man naturligtvis vara öppen för nya vägar och även en del nya influenser, detta dock utan man att ger avkall eller kompromissar med Guds ord grundläggande sanningar, här finns det mycket olustiga saker som händer och är på gång inom svensk kristenhet, därför Jonas,är jag inte så lika övertygad som du om att the best is yet to come, det kan också vara så att det bästa som har hänt det ligger bakom oss, men jag hoppas att jag får del i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, Tony. Vi får väl se hur det går. Det är när det är som mörkast som ljuset är nära. Don't forget the bones! (Hes 37)

      Radera