torsdag 31 december 2015

Min nyårskrönika 2015

Så här på årets sista dag är det dags att se tillbaka och summera året som gått. När jag läste Christian Mölks nyårskrönika på hans blogg fick jag inspiration att skriva en egen nyårskrönika här på Barnabasbloggen. Det är förstås ingen fullständig berättelse, men här kommer några av de saker som jag kommer ihåg från 2015.

Jag har varit med som författare i två böcker som kom ut under året. Agora - för ett folk på väg heter en studiebok om mission, som ges ut gemensamt av Pingst, EFK och SAM. Jag är en av ett trettiotal författare och mitt kapitel handlar om en missionell kyrka. Man kan få ett litet smakprov från min text här. Agora har en egen hemsida agorafolk.se och där finns det mycket intressant extramaterial, Man kan läsa mer om boken på Marcus förlags hemsida.


I våras kom antologin Motstånd och förvandling - gudstjänst på självförverkligandets marknad. Den ingår i skriftserien Tro & LivBakgrunden till boken är den hearing om Equmeniakyrkans nya handbok, som jag deltog i på hösten 2013. Min föreläsning där handlade om en handbok för de församlingar som ännu inte har grundats. Nu har man bearbetat och samlat föreläsningarna från hearingen och kompletterat dem med ett antal nya kapitel och skapat en ny bok om gudstjänsten.  Boken har en spretig skara författare och flera olika perspektiv bryts. Mitt kapitel har fått rubriken Utmaning till nytänkande, och det sticker ut med ett annorlunda och viktigt perspektiv. Om du vill läsa min föreläsning, som kapitlet bygger på så finns den här

Annars har jag legat ganska lågt med skrivandet under året och inte deltagit i så många debatter. Jag har dock skrivit två debattartiklar i Dagen. Artikeln Plantera mer församlingar - nu! skrev jag tillsammans med Kjell Larsson och Lars-Gunnar Jonsson på SAM. I artikeln Kyrkans vårtid är på väg kommenterade jag en ledarkrönika av Joel Halldorf. Dessutom var jag med och talade om församlingsplantering i TV-programmet Vardagstro och i somras blev intervjuad i Dagen om kristna kommuniteter



I min tjänst som pionjärkonsulent i Alliansmissionen har jag levt med 1 Kor 3:6 hela året. Där skriver Paulus: "Jag planterade, Apollos vattnade, men Gud gav växten." Under året har vi inom Svenska Alliansmissionen lanserat både ett program för församlingsutveckling, som kallas Apollos och en distanskurs i församlingsplantering som kallas Paulusprogrammet. Jag är i högsta grad inblandad i båda projekten och att ta fram och starta upp dessa båda program är det mest spännande jag har jobbat med under året.



Följ länken om du vill läsa mer om Apollosprocessen.


Följ länken om du vill läsa mer om Paulusprogrammet


Jag reser ganska mycket i min tjänst. Jag besöker först och främst våra pionjärer, jag besöker också många församlingar och jag reser till platser där vi kanske ska plantera församlingar i framtiden. Jag kan inte berätta om alla resor jag gjort under 2015, men det är två stycken som jag kommer att komma ihåg speciellt. I juni åkte jag till Kristiansand i Norge och var jag med på konferensen Joining hands for mission in Europe. Konferensen arrangerades av IFFEC och jag har skrivit om den här.

Den andra mer ovanliga resan var till Örnsköldsvik i augusti. Jag var inbjuden som talare till konferensen Älska Norrland. Det är en arbetskonferens för pingstpastorerna i Norrland och den hade cirka sextio deltagare. Det var väldigt roligt att åka dit. Jag har ju jobbat tjugo år i pingströrelsen och känner en del av pastorerna, så det var lite av en comeback i mitt gamla sammanhang. Min undervisning om församlingsplantering och nya sätt att vara kyrka blev mycket uppskattad och jag fick många roliga samtal och nya vänner. Det var också där jag lärde känna ovan nämnde Christian Mölk. Han bloggade lite om min undervisning och det kan ni läsa här.

Det hände förstås mycket annat under året, men det ska jag inte skriva om här på bloggen.

Gott nytt år till mina läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar