torsdag 12 maj 2016

Arbetarna är få

Under Kristi himmelsfärdshelgen hade Alliansmissionen årskonferens på Gullbrannagården. Det var några härliga och soliga dagar med lovsång, förbön, förkunnelse, gemenskap, förhandlingar, seminarier och mycket mer. Temat i år var Guds hjärtslag och fokus var på missionsuppdraget.

Foto: Mikael Good

SAM:s avsiktsförklaring ekade genom hela konferensen.

SAM vill mission

Vi tror att mission är en ständigt pågående rörelse i världen med ursprung i Guds hjärta. Vi vill vara en aktiv del i denna rörelse i ord och handling, nationellt och internationellt. Mission är våra rötter, vår identitet och vår framtid. Gud har betalat ett pris, och vi vill utmana varandra att låta mission få kosta. 

Jag gillar verkligen den formuleringen och jag är glad att få jobba inom en missionsrörelse som Svenska Alliansmissionen.

Konferensen hade många internationella gäster från våra systerkyrkor i Afrika och Asien och bland talarna fanns bland annat Tsitsi Chauke från Zimbabwe och George Verwer från England. Det var märkligt att se hur Gud hade gett samma bibelsammanhang till båda talarna. Det var tydligt att Gud hade något viktigt att säga till SAM:s folk dessa dagar.



Tsitsi Chauke talade över Luk 10:1-3 där Jesus säger: "Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd."

OM:s grundare George Verwer talade över Matt 9:35-38 där Jesus säger: "Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd."



OM:s grundare George Verwer, 77, predikar utmanande 
om helöverlåtelse. Här tolkad av Roland Oscarsson.
Foto: Mikael Good

Båda talarna utmanade oss att be om arbetare och att ställa oss själva till Guds förfogande. Många gav gensvar på förkunnelsen och sökte sig fram till förbön. Samma bibelord kom upp i flera andra sammanhang under konferensen, oberoende av varandra.

Skörden är stor men arbetarna få. Vi kan alla vara med i Guds stora missionsrörelse. SAM behöver många nya pastorer under de närmaste åren. Vi behöver många nya pionjärer och medarbetare, som vill plantera nya församlingar i Sverige. Vi vill rekrytera många nya missionärer för vårt internationella missionsarbete.

Därför uppmanar jag dig att vara med och be om arbetare till skörden. Och kanske är du själv en del av bönesvaret.

2 kommentarer:

  1. Följande berättade en arbetskamrat till mig för några år sen. Jag hade mina barn med bland Uv-scouterna i några år, men när dom blev så stora att det så att säga hade vuxit ut den dressen och inte längre var med, då hälsade folk som var med i den församlingen inte på mig längre om man mötte dom på stan. Han var inte glad åt kristna, men det behövde jag nog inte säga? SAM behöver nya medarbetare skriver du, har en känsla av att dom behöver en hel del annat också. Inte minst nåd. Jag har ofta hört berättelser om hur illa behandlade människor har blivit behandlade av kristna, och för varje gång som jag hör nån sån berättelse så skär deti insidan på mig, men samtidigt tänker jag, hur ska man kunna bygga upp ett förtroligt samtal om Gud med dessa människor? Ärligt talat har jag inget bra svar på den frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tråkigt när människor har negativa erfarenheter av kristna. Tyvärr kan vi inte undvika detta helt och hållet. Men det finns ingen ursäkt för detta och vi behöver forma lärjungar och församlingar som är barmhärtiga, renhjärtade och tydliga med budskapet om fred med Gud och människor, och dessutom lever ut det i praktiken. Det är en utmaning för SAM och alla andra.

      Radera