tisdag 25 juni 2024

Bokpresentation: "Om du bara visste" av Rickard Lundgren

Under midsommarhelgen har jag läst Rickard Lundgrens nyutkomna bok Om du bara visste. Jag är tacksam för att Rickard har tagit sig tid att skriva denna innehållsrika och viktiga bok och jag vill verkligen rekommendera den. Jag är också glad att jag har läst den. Det kommer jag att ha nytta av både som lärare och som ledare. 

De flesta har säkert hört talas om ADHD, ADD och autism, men många vet inte vad det är och hur det fungerar. I den här lilla boken på 130 sidor reder författaren ut begreppen på ett tydligt och lättbegripligt sätt. 

Bokens titel är hämtad från Joh 4:10 där Jesus säger till den samariska kvinnan: "Om du bara visste vad Gud har att ge..." Det Rickard Lundgren vill säga är: "Om du bara visste vad Gud har att ge genom personer med NPF och IF." 

Så här presenteras boken på baksidan: 

"Dagens samhälle och kyrka utmanas när 10 % av befolkningen diagnostiseras med NPF och 1 % med IF. Varför uppstår dessa diagnoser och varför verkar de öka? Hur upplever personer med diagnoserna sin omvärld? Varför behövs  anpassningar och hur kan de göra att personer med NPF och IF både kan klara av och uppskatta en samling i kyrkan? Vad tänker Gud omkring funktionsnedsättningar? Finns NPF och IF i Bibeln? 

I den här boken besvarar Rickard Lundgren på ett pedagogiskt sätt dessa frågor och visar enkla strategier som fungerar."

NPF står för Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och till dessa hör bland annat ADHD, ADD och autism. IF står för Intellektuell funktionsnedsättning som till exempel Downs syndrom. Rickard skriver utifrån sin egen familjs erfarenhet av autism, Downs syndrom, ADHD och psykisk ohälsa. Jag lär mig en hel del genom att Rickard och hans familj delar med sig av sina egna erfarenheter (två av barnen har också texter i boken). De bjuder verkligen på sig själva! De många personliga berättelserna gör att texten berör och att jag vill läsa vidare. Ibland är tårarna nära. 

Större delen av boken handlar om att förklara NPF och IF. Trots att jag inte är direkt okunnig på området, lär jag mig en hel del nytt. Bokens avslutande del handlar om relationen till kristen tro och kyrka. Rickard pekar på viktiga bibeltexter och lyfter fram några personer i Bibeln som möjligen kan ha haft NPF eller IF-diagnoser. I det avslutande kapitlet ges en rad praktiska förslag för hur en församling kan göra anpassningar i gudstjänster och verksamheter för att personer med NPF och IF ska kunna känna sig hemma och välkomna. Där finns det flera saker som jag kan ta med till min egen församling. 

På Pingströrelsens konferens Nyhemsveckan har Rickard i många år jobbat med Unika möten, som är en samling/gudstjänst som är specialanpassad för barn med NPF och IF. Nu jobbar han för Sveriges Kristna Handikappförbund för att utveckla NPF-anpassade mötesplatser i över hela landet. Mer information om detta arbete finns på förbundets hemsida. 

Den 21 juni 2024 blev Rickard intervjuad i tidningen Dagen om den nyutkomna boken. Det är en mycket läsvärd artikel: Sonen Lukas var den enda som kunde tränga igenom mannens ilska

I mars 2023 intervjuades Rickard om detta ämne i podden Föräldrapeppen. Det är ett fint samtal där Rickard bjuder på sig själv och delar med sig av sina erfarenheter: När livet inte blir som man tänkt.

Jag rekommenderar alla att läsa den här boken, särskilt pedagoger, föräldrar, barnledare och församlingsledare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar