Det här är en föreläsning som jag höll vid ett seminarium under den ekumeniska veckan i Stockholm i augusti 2025. Texten är bearbetad för att fungera som ett blogginlägg. Föreläsningen handlar om anabaptismens historiska bakgrund på 1500-talet och vad arvet från anabaptismen kan ha för betydelse för kyrkan i Sverige idag.
Anabaptismens historiska bakgrund
Vad är
viktigt att känna till om den anabaptistiska rörelsen på 1500-talet? Jag ska ge er några
händelser och några namn.
Anabaptismen
räknas ofta som reformationens tredje huvudgren eftersom den också gav upphov
till en bestående församlingsrörelse med en genomtänkt kyrkosyn (en frikyrklig
linje som alltså har tydliga rötter i 1500-talet och går tillbaka ännu längre till
waldensare och hussiter). Den största kyrkan med direkta rötter i anabaptismen
är Mennoniterna (namnet efter Menno Simons), men även andra frikyrkor som
baptister och pingstvänner har indirekta rötter till anabaptismen och i grunden
samma kyrkosyn.
Det var många olika faktorer som bidrog till reformationen. En viktig
händelse var när Martin Luther spikade upp sina 95 teser på kyrkporten i
Wittenberg den 31 oktober 1517. Det var från den händelsen som vi firade
reformationens 500-årsjubileum 2017. Luthers
tankar spreds snabbt och snart började radikala idéer frodas på många håll. Personer som Andreas Karlstadt och
Thomas Müntzer ville gå längre än Luther i förändringen av kyrka och samhälle. Det
är i den här miljön som nya tankar växer fram. Anabaptismen föddes ur det som
brukar kallas den radikala reformationen.
Karlstadt
och Müntzer var radikala, men de praktiserade aldrig vuxendop. Istället var det
i en liten grupp i Zürich som det avgörande steget togs. Det var där som ett
femtontal personer gick från ord till handling och lät döpa sig. Det var den 21
januari 1525. I år är det 500 år sedan, och det är därför anabaptismen
firar 500 år i år.
Vi känner till namnen på flera av dem som var med den lördagskvällen: De mest kända är Conrad Grebel, Felix Mantz och George Blaurock. Grebel och Mantz skulle det året båda fylla 27 år. Blaurock skulle fylla 34. De var alla unga män, som på bara några få år hade formulerat en helt ny vision av vad det är att vara församling. Själva ansåg de att det var en mycket gammal vision eftersom de hämtade den direkt från Nya testamentet.
Vi vet en hel del om hur de tänkte. Fyra månader tidigare hade de
nämligen skrivit ett brev till Thomas Müntzer där de la fram gruppens vision av
en fri församling enligt Nya testamentets mönster. Sex namn står som avsändare:
bland annat Conrad Grebel och Felix Mantz. Detta brev finns bevarat och
översatt till svenska i Karl Kilsmos bok Den tredje reformationen från
1967. Det finns även på engelska i The Sources of Swiss
Anabaptism.
Det är fascinerande att se hur mycket av det som senare kom att bli kännetecknande för den anabaptistiska traditionen fanns formulerat redan här, nedtecknat av en liten grupp unga studenter och pastorer . Här är de viktigaste punkterna.
·
Allt ska grundas på Bibelns ord
·
En kristen tro måste visa sig i kärlek och goda
gärningar
·
Dopet är endast för troende, barndop är
uteslutet
·
Nattvarden är en enkel gemenskapsmåltid med
vanligt bröd
·
Matt 18:15-20 (Kristi regel) är avgörande för
församlingens liv (ömsesidig förmaning och vägledning). Helt central text i
förståelsen av vad det är att vara församling.
·
Villolärare ska inte avrättas utan uteslutas
·
Tron ska inte försvaras med svärd, kristna ska
inte delta i krig och dödande
· Förföljelser är att vänta.
Det första dopet
Vad var det då som ledde fram till det första dopet den 21 januari 1525?
I Zürich var Ulrich Zwingli den ledande prästen och han hade börjat sitt
evangeliska program för att reformera kyrkan i staden. Conrad Grebel och Felix
Mantz anslöt sig till kretsen runt Zwingli, vilken bestod av lokala pastorer
och unga akademiker. De studerade Bibeln på grundspråken och annan klassisk
litteratur. För Conrad ledde detta fram till en personlig omvändelse och
kursändring i livet.
Zwingli genomförde förändringarna i kyrkan gradvis och långsamt i
samarbete med stadens styrelse. En del av hans lärjungar tyckte att det gick
för långsamt och att det var fel att myndigheterna skulle bestämma över kyrkan.
De började samlas separat för att studera Bibeln, be och samtala om hur man
skulle gå vidare. Dessa tre var med i gruppen och de skickade som sagt brev till
Müntzer med sina tankar (de skickade brev även till Luther och Karlstadt, men de breven finns
inte bevarade).
Under hösten 1524 blev dopfrågan central i konflikten med Zwingli och
myndigheterna i Zürich. Flera familjer vägrade döpa sina nyfödda. Den 17
januari 1525 hölls en offentlig debatt om dopet. Grebel och hans grupp talade
mot barndopet och för dop av troende. Dagen efter beordrades alla familjer att
döpa sina barn inom en vecka. De som vägrade skulle utvisas från Zürich. Ett
par dagar senare fattade myndigheterna ännu ett beslut. Man förbjöd Grebel och
hans vänner att samlas och de förbjöds att tala om dopet.
På kvällen den 21 januari samlades de ändå, cirka femton personer. Med
stor bävan och under bön beslutade de sig för att ta det avgörande steget.
George Blaurock bad Conrad Grebel att döpa honom. Efter att ha blivit döpt,
döpte George själv de övriga på deras bekännelse om tro på Jesus Kristus. Där
föddes den anabaptistiska rörelsen och den spred sig som en underjordisk
husförsamlingsrörelse trots stort motstånd och svåra förföljelser.
Karl Kilsmo skriver så här om denna händelse:
"Detta var den nutida frikyrkans
födelsestund. Och det finns icke en enda frikyrka i hela världen, som icke
vuxit ut från det träd som planterades i Zürich den 21 januari 1525. Grenarnas
form är icke alltid lika. Men den frukt de bär är densamma: ett liv i Jesu
Kristi efterföljd."
(Karl Kilsmo, Den tredje
reformationen – den nutida frikyrkans uppkomst 1525-1556, Gummessons förlag
1967, sid 99)
Conrad och Felix var 26 år när detta hände, och de tog båda ledande roller i den nya rörelsen, undervisade, reste omkring, döpte, fängslades. Två år senare var båda döda. Conrad dog av sjukdom i augusti 1526. Felix avrättades (dränktes) i Zürich den 5 januari 1527. Den första protestanten som blev avrättad av protestantiska myndigheter. George Blaurock brändes på bål 1529.
En anabaptistisk tradition växer fram
Namnet
anabaptist gavs dem av deras motståndare. Anabaptist betyder omdöpare och omdop
var belagt med dödsstraff enligt en gammal lag och genom att anklaga dem för
omdop kunde man använda denna lag. Cirka 4000 anabaptister, män och kvinnor, avrättades i Europa under 1500-talet. Själva kallade de sig inte för anabaptister, men det namnet klistrade sig
fast och blev så småningom accepterat. Därför talar vi och mennoniterna själva
även idag om den anabaptistiska rörelsen.
förföljelser och många avrättningar. Man brukar tala om tre ursprungliga huvudgrenar, med lite olika karaktär: 1. den schweiziska som började i Zürich, 2. den sydtyska grenen (även i Österrike) 3. och den holländska grenen (Holland, norra Tyskland). 2017 gav vi ut boken Aldrig mer tillbaka gå. Den kom ut 50 år efter Kilsmos bok och vi hoppas att den ska bli ett nytt standardverk om anabaptismen på svenska. I den presenterar jag de olika grenarna närmare. Majoriteten av anabaptisterna var fredliga församlingsbyggare, andra var extrema revolutionärer (katastrofen i den tyska staden Münster 1534).
Med tiden blev rörelsen mer stabil. Extrema och osunda grupper minskade och sunda ledare som till exempel Menno Simons fick större inflytande. Menno klarade sig undan arrestering och avrättning och dog en naturlig död 1561, 65 år gammal. I slutet av 1500-talet fanns det en stabil tradition i linje med den ursprungliga visionen. Namnet mennonit började användas av de flesta som en gemensam beteckning. Det är den traditionen som vi idag kallar för arvet från anabaptismen. Men vad kan arvet från anabaptismen betyda idag?
Anabaptismen idag - Mennoniterna
Temat för
den här ekumeniska veckan är Tid för Guds fred. Fred och icke-våld har
inte varit kyrkans bästa gren genom historien. Men det finns undantag. Man
brukar tala om tre historiska fredskyrkor som alltid stått för icke-våld och
fredliga lösningar på konflikter. De tre fredskyrkorna är Vännernas samfund (kväkarna),
Church of the Brethren och Mennoniterna. Både Church of the Brethren och Mennoniterna
har sina rötter i anabaptismen. Idag fokuserar jag på Mennoniterna, eftersom
den är den största och mest betydande anabaptistiska grenen.
MennoniteWorld Conference samlar majoriteten av mennonitrelaterade kyrkor och samfund
runtom i världen. MWC har 1,5 miljoner döpta medlemmar, 111 nationella kyrkor i 61
länder. På sin hemsida har man statistik över alla relaterade rörelser och
uppger att det finns drygt 2 miljoner medlemmar i 86 länder. Flest finns i
Afrika (45 %) och Nordamerika (29 %), många i Asien och Stilla havet (13 %) och
Latinamerika (10 %), betydligt färre i Europa (3 %). Vad jag vet finns det inga
mennonitförsamlingar i Sverige, men det finns enstaka personer som är mennoniter.
Var står
Mennoniterna idag? Vad är arvet från anabaptismen och vad kan det betyda för
oss?
Vi börjar med Harold Benders legendariska föreläsning The Anabaptist Vision från 1943. Han var professor i kyrkhistoria vid Goshen College och talade vid American Society of Church History. The Anabaptist vision publicerades 1944, har tryckts i många upplagor och är tillgänglig på webben. Väl värd att läsas. Bender sammanfattar anabaptismen i tre huvudpunkter:
- Att vara kristen är att följa Jesus - lärjungaskap
- Att vara församling är att leva i gemenskap
- Kristen etik grundas på kärlek och icke-våld
De här tre
punkterna har blivit något av kärnan i anabaptismen/mennoniternas
kristendomstolkning. De återkommer i många olika sammanhang.
Den kom ut på svenska i år med titeln Anabaptistiskaövertygelser - tio kännetecken på en 500-årig kristen tradition.
Utifrån Benders tre punkter är boken indelad i tre delar:
- Jesus är centrum för vår tro - lärjungaskap
- Gemenskap är centrum för våra liv - församling
- Försoning är centrum för vårt arbete - fred
Varje del
har tre kapitel. Idag fokuserar vi på fred och därför ska vi se närmare på del
tre.
Försoning
är i centrum för vårt arbete – I bokens tredje del presenteras en vision för församlingen
som en försoningens och fredens gemenskap. Vad betyder detta i en lokal
församling. Författaren Palmer Becker pekar på tre områden:
· 1. Fred
med Gud genom delande av evangeliet om Jesus Kristus, evangelisation, personlig
omvändelse och tro, dop på bekännelse,
· 2. Fred
med varandra genom ömsesidig förmaning och kärleksfull konflikthantering. Detta är en tradition som vårdat gemenskapen och hur man bygger relationer.
· 3. Fred mellan folken genom fredsarbete och icke-våldsligt engagemang för fred, försoning och konfliktlösning. Nutida mennoniter är engagerade för icke-våld och fred!
Anabaptismens bidrag till svensk kristenhet i vår tid
Rubriken för det här seminariet är Arvet från anabaptismen –
en fredens gemenskap i en konfliktfylld tid. Hur är vi en fredens gemenskap i
en konfliktfylld tid? Jag vill avsluta föreläsningen med några konkreta punkter
där jag tror att arvet från anabaptismen kan ge ett viktigt bidrag till kyrkan
i vår tid.
·
Helhetssyn. Anabaptistisk
teologi erbjuder en helhetssyn där andlig och socialt inte spelas ut mot
varandra. Evangeliet är fred med Gud, fred i familjen, församlingen och i
världen. Grunden för fredsarbetet är evangeliet om Jesus Kristus och
församlingens liv som en fredens gemenskap. Det personliga, gemensamma och
samhälleliga hålls samman. Det tycker jag är hoppfullt och en inspirerande
utmaning för kyrkan i vår tid.
·
Gemenskapsbyggande. Vi lever i en extremt individualistisk kultur. Idealet är att var och
en ska styra sitt eget liv och klara sig själv. Ensamheten och rotlösheten är
utbredd. Vi har svårt med nära, trofasta och överlåtna relationer. Behovet av
gemenskap är enormt, men förmågan till nära gemenskap och djupa relationer är
låg, även i kyrkan. Hos mennoniterna finns en tradition av att leva i gemenskap
och undervisa om gemenskap. I min egen erfarenhet som församlingsledare och
församlingsbyggare har jag hämtat enormt mycket från just mennoniterna när det
gäller detta.
·
Konflikthantering. Konflikter uppstår i alla sammanhang där det finns människor, även i
kyrkan. Konflikter är oundvikliga och även i en fredens gemenskap kommer
konflikter att uppstå. Skillnaden är att i en fredens gemenskap kan man hantera
konflikter på ett konstruktivt sätt. Jag har jobbat en del med
konflikthantering i kristna sammanhang och jag kan utan tvekan säga att den
bästa litteraturen om detta har jag hittat hos mennoniterna. Ofta spelar Jesus
undervisning i Matt 18:15-20 en stor roll. Vi kan rentav kalla den texten för
Jesusmodellen för konflikthantering.
· Icke-våld och aktivt fredsarbete. Att vara en fredens gemenskap handlar också om att arbeta för fred i samhället runtomkring och mellan folk och nationer. Den anabaptistiska traditionen har varit tydlig i sitt ställningstagande för icke-våld. En lärjunge till Jesus kan inte vara soldat och delta i krig och dödande. Arvet från anabaptismen kan hjälpa oss som kyrkor att bearbeta den här frågan i en tid av upprustning och utbyggt försvar och värnplikt. Mennoniter i vår tid har varit mycket engagerade i fredsarbete. Icke-våld handlar inte bara om att dra sig undan, utan det handlar om att övervinna det onda med det goda. Som de brittiska och skandinaviska anabaptistiska nätverken säger i en av sina sju kärnvärderingar: “Fred hör till evangeliets kärna. Som efterföljare till Jesus i en splittrad och våldsam värld är vi inriktade på att finna ickevåldsalternativ och på att lära oss skapa fred mellan människor, mellan och inom församlingar, i samhället och mellan nationer”.
Detta tänker jag är arvet från anabaptismen - åtminstone en del av det. Vad tänker du?

.jpg)


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar