torsdag 2 juli 2009

Bra om Uppenbarelseboken

Uppenbarelseboken är en fantastisk bok om Jesus. Den innehåller ett tröstande budskap om hopp och Guds seger över det onda. Den innehåller ett budskap om att Jesus har segrat, att Gud har kontrollen över världens utveckling och att allt till slut kommer att bli bra, även om det är kamp och lidande längs vägen. Ändå är det många som tycker att Uppenbarelseboken är en skrämmande bok och tycker att den är jobbig att läsa.

Då är det bra att det finns duktiga bibellärare som Mikael Tellbe, som kan öppna Uppenbarelsboken för oss och förklara dess ofta svårbegripliga budskap. Det gör han i dagarna på Lapplandsveckan vilket Dagen berättar om i en artikel med rubriken "Gud vill trösta - inte skrämma". Det är en bra sammanfattning, tycker jag. Artikeln är läsvärd! Så vill jag ge några boktips till den som vill fördjupa sig i ämnet.

Mikael Tellbe har skrivit en bok om Uppenbarelseboken med titeln Lammet och odjuret.

Det finns en nyskriven kommentar om Uppenbarelseboken som heter Tröst och trots, skriven av Leif Carlsson.

Den utmärkta boken Att läsa och förstå Bibeln av Gordon Fee och Douglas Stuart innehåller också ett välskrivet kapitel, som ger vägledning när det gäller att förstå Uppenbarelseboken.

11 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet!

    SvaraRadera
  2. Jonas,
    Vad är det som du tycker är bra med Tellbes undervisning? Han har ju ingenting att säga. Och han bemöter inte ens självklara invändningar mot sitt eget ickebudskap.

    SvaraRadera
  3. Haggaj. Jag tycker att Tellbe säger flera bra saker om Uppenbarelseboken. Detta är några av de saker som jag gillar: 1) Vi behöver prata mer om eskatologi och Jesu återkomst. 2)Uppenbarelseboken ska inte läsas som detaljerad historia skriven i förväg, utan som judisk/kristen apokalyps. Man bör inte läsa in vår tids händelser i den. 3) Han fokuserar på Uppenbarelsebokens huvudbudskap om Jesus, hopp, seger, dom och återupprättelse. 4) Uppenbarelseboken har ett budskap till kyrkan i alla tider. Den är alltid aktuell.
    Vaför kallar du det ett ickebudskap?

    SvaraRadera
  4. Jonas Melin,
    Jo, Tellbe hade ju ingenting att säga. Åtminstone inte i de två första timmeslånga föreläsningarna.

    Istället ökade han förvirringen genom att stödja några gamla klyschor.

    Ett par exempel:
    1) Han viftar bort 3 Mos och 4 Mos som om dessa böcker var irrelevanta. Visserligen i en berättelse om när han var nyfrälst, men någon korrigering blev heller inte gjord. Utan symbolerna i Tanakh står sig naturligvis Uppenbarelseboken slätt.

    2) Han släpar fram det gamla argumentet om att ingen skall kunna räkna ut när Jesus kommer tillbaka. Det talas om att ingen vet dagen eller timmen. Men det kanske inte går att vifta bort frågan så lätt.


    3) Tellbes totala oförståelse för ett antal företeelser, bl.a. ställer han sig oförstående till basuner, visar att han inte ens läst den mest elementära judiska förståelsen för vad som händer i Uppenbarelseboken.

    Kort sagt så säger han genom dessa framförda okunskaper att det inte går att komma fram den vägen. Och detta är inte sant. Det går att komma fram den vägen.

    Faktum är att jag blir förvånad vilken otoligt tunn soppa som Tellbe kokar.

    Och det där tramset om att Uppenbarelseboken inte är någon karta utan endast en kompass är ju pinsamt. Det klart att han inte kan se någon karta när han inte vet vad han skall leta efter. Hade han läst 3 Mos och 4 Mos så kanske han hade förstått. Då hade han också insett att den dag som judarna förväntar sig Messias är just den "gömda dagen". Dagen som ingen på förhand vet vilken det blir eller vilken timme den börjar.

    Alla som läst Moseböckerna vet att det är "Basunhögtiden" som är den gömda dagen.

    Det här är de saker som det senaste året/åren diskuterats runt om i världen angående Jesu ankomst. Tellbe avfärdar detta utan att ens ge skäl för sin linje. Det är oerhört svagt och fegt, samt vilseledande för de som lyssnar.

    SvaraRadera
  5. "Alla som läst Moseböckerna vet att det är 'Basunhögtiden' som är den gömda dagen"

    Antar att varken Jesus eller änglarna i himlen läst Moseböckerna då :-)

    Har inte lyssnat på Tellbes föreläsningar, men skulle gärna göra det. Han är en lysande exeget och teolog; sund i sina bedömningar och med båda fötterna på jorden.

    SvaraRadera
  6. David Nyström,

    "'Alla som läst Moseböckerna vet att det är 'Basunhögtiden' som är den gömda dagen' Antar att varken Jesus eller änglarna i himlen läst Moseböckerna då :-)"

    Hur tänker du då?
    "I sjunde månaden, på första dagen i månaden, skall det vara sabbatsvila, en minnesdag då ni stöter i horn och håller en helig sammankomst." (3 Mos 23:24)

    Den helgdagen är den enda som i förväg är okänd. De andra högtiderna på 10:e dagen eller 14:e dagen etc. Därmed kan man på förhand veta när de kommer. Men den enda helgdagen som inte är känd förrän basunen ljuder är Yum Teruah. Man blåser i basunen när två väktare har skådat nymånen. Yum Teruah vet ingen dagen eller timmen när den börjar.

    Visste du inte det?

    SvaraRadera
  7. Haggaj: Vad jag menar är att när Jesus säger att ingen vet dagen eller timmen för hans ankomst, inte ens han själv eller änglarna i himlen, tror jag inte han håller på med ordlekar eller sofisteri typ ”ja, inte dagen eller timmen alltså, men veckan och månaden kan vi veta”. Om vi kan veta vilken månad eller ens vilket år Jesus kommer så är ju det ”exakt” i ett kosmologiskt perspektiv, och det är precis detta Jesus säger att vi inte kan, menar jag.

    Det Jesus säger är ju ”dagen kommer som en tjuv om natten, ingen vet när” och budskapet är ”lev redo jämt”. Att då läsa Jesu ord som ”försök inte ta reda på den exakta timmen, för det kommer vi improvisera lite, men köp gärna en stjärnkikare, studera astronomi, lär dig numerologi och analysera Danielsboken, Hesekiel och Uppenbarelseboken i ljuset av detta så kommer ni kunna lista ut allt utom just den exakta dagen och timmen,” tror jag är att missa fokus lite.

    Alla eskatologiska spekulationer i historien (varje generation har haft sina, och alla har haft fel) går ut på att försöka ta reda på den i princip enda sak Jesus explicit säger att vi inte kan få reda på, och det tror jag är ganska fruktlöst.

    När jag växte upp blev jag undervisad att Jesus skulle komma år 2000. Exakt på ett ungefär. Det var ingen tvekan om den saken; Daniels profetior och andra delar av Skriften visade ju detta ”solklart”. Det blev lite svårt att hålla fast vid dessa tolkningar vad tiden led och nu har väl positionerna flyttats fram lite. Vad är det som gäller nu? 2012 eller 2015, jag har inte hängt med...?

    Jag kan i alla fall ”profetera” vad nästa hållpunkt kommer bli, nämligen 2025-2035, typ (kom ihåg var du läste det först). Här finns ju nämligen många år att leka med. 2000 år efter Jesu tjänst började. 2000 år efter hans död och uppståndelse. 2000 år efter pingsten. 2000 år efter att hedningarna först fick höra evangeliet, etc, etc. Pga av vår placering i historien, ca 2000 år efter att alla vitala händelser utspelat sig, är ju möjligheterna för eskatologisk spekulation för vår generation oändliga, och många kommer troligen ägna hela sin tid och energi till detta.

    Betyder det att jag vet eller tror att Jesus inte kommer snart? Absolut inte. För min del kan han komma i morgon, men mitt mål är att leva redo varje dag även om han dröjer.
    Frid

    SvaraRadera
  8. David Nysteröm,
    Jag ser att du försöker argumentera genom att dra löje över det jag skrivit (och som du förmodligen läst).

    "Men om tid och stund, bröder, behöver man inte skriva till er,
    för ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Just när folk säger: "Allt är lugnt och tryggt", då kommer katastrofen lika plötsligt som värkarna när en kvinna skall föda, och de slipper inte undan.

    Men ni, bröder, lever inte i mörkret, och dagen kan inte överraska er som en tjuv.

    Ni är alla ljusets söner och dagens söner. Vi tillhör inte natten eller mörkret. Därför får vi heller inte sova som de andra utan måste hålla oss vakna och nyktra." (1 Thess 5)

    SvaraRadera
  9. Haggaj: Jag försöker inte dra löje över någon och jag har inte läst speciellt mycket av vad du skrivit i frågan (eftersom eskatologiska spekulationer inte är något som intresserar mig). Min kritik grundar sig i mina egna erfarenheter och riktar sig därför mest mot den tradition jag själv kommer från. Mycket kreativ energi går in i något som jag anser är fruktlöst och som tar fokus från viktigare frågor och uppgifter.

    Bibelordet du citerar säger jag amen till. Att vi ska hålla oss vakna och nyktra är kärnbudskapet i hela Jesu eskatologiska undervisning.

    SvaraRadera
  10. David Nyström,

    Vilka är de bviktigare frågorna och vem sysslar med dem? Och hur går det?

    SvaraRadera
  11. Det står ju ganska klart och tydligt att 142 000 av jordens befolkning som någonsin har levat kommer att brännmärkas med ett sigill i pannan och resten kommer torteras till döds; vad är det som är så hoppingivande med det?

    SvaraRadera