onsdag 16 februari 2011

En revolution, eller två...


Inte trodde jag att jag skulle skriva om kost och hälsa. Det har inte varit mina ämnen. Men nu har det förändrats. Jag har hamnat mitt i en revolution, matrevolutionen.

Det började med att en av mina söner (Josef) gick över till LCHF-kost i påskas. Han har varit en ivrig missionär för LCHF sen dess och försökt övertyga familjen. Han har sagt till mig att det skulle vara bra för min diabetes att sluta äta kolhydrater och äta mer fett istället, men jag har varit skeptisk. Visst slutade vi med lättprodukter, minskade lite på pastan och hällde mer grädde i såsen, men mer än så blev det inte. Sen gav Josef mig boken Diabetes.inte av Lars-Erik Litsfeldt i julklapp. När jag läste den blev jag riktigt intresserad. Den handlar visserligen mest om typ 2 diabetes, men jag förstod att även en typ 1 diabetiker som jag skulle kunna få stora vinster med att lägga om kosten till LCHF.

När så boken Matrevolutionen kom ut i januari köpte jag den direkt. Den är skriven av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt, läkaren

bakom Sveriges största hälsoblogg.

Både jag och Kerstin blev övertygade och började testa LCHF. Nu äter vi nästan inga kolhydrater och väldigt mycket fett (LCHF betyder Low Carb High Fat) och det fungerar faktiskt oväntat bra. Särskilt för mig som har diabetes typ 1 har det betytt betydligt lägre insulindoser och mycket jämnare blodsocker. Det är värt oerhört mycket.


Genom LCHF-böckerna hörde jag också talas om den amerikanske diabetesläkaren Richard Bernstein och hans banbrytande bok The Diabetes Solution. Nu har jag läst även den och lärt mig oerhört mycket om min diabetes och hur jag kan behandla den på ett bättre sätt med lågkolhydratkost. Det känns som en revolution för mig personligen, men det är nog mycket större än så.



Andreas Eenfeldt tror att 2011 blir matrevolutionens genombrottsår i Sverige. Hans grundtes är att vi alla har blivit vilseförda av de allmänna kostråden i västvärlden. Vi har fått lära oss att undvika fett. Istället har vi ätit mer och mer kolhydrater. Resultatet har blivit en dramatiskt ökande fetma, med en rad allvarliga följdsjukdomar. Diabetes är en av de värsta. Med en lågmäld, grundlig och övertygande argumentation visar han att det är kolhydraterna, framför allt det vita sockret och det vita mjölet som är den stora faran för hälsan. Det är mycket hälsosammare att minska på kolhydraterna och öka på det mättade fettet. Man blir inte fet av att äta fett, men man blir mätt. "Ät dig frisk med riktig mat" är den utmanande undertiteln på hans bok.

Om du vill veta mer kan du läsa på Eenfeldts blogg om LCHF och diabetes.

LCHF håller på att bli en rörelse och många hakar på. Det är intressant hur det sprider sig. I stort sett varje gång jag äter tillsammans med andra får jag frågor om vad jag äter och varför. Jag behöver aldrig ta upp ämnet. Frågorna kommer ändå och nyfikenheten är stor. Många blir intresserade, läser boken och börjar testa. LCHF sprids från person till person som en dynamisk rörelse. Det är en matrevolution på gång.

För mig som kristen är det ofrånkomligt att dra paralleller till den kristna rörelsen. Det var så här som Jesusrörelsen spreds runt Medelhavet under det första århundradet. Det var så här som väckelserörelserna spreds i Sverige på 1800-talet. Kan det ske igen? Kan vi få se en ny Jesusrörelse och en Jesusrevolution i Sverige. Kommer jag någonsin att få uppleva att människor är lika nyfikna och frågvisa om Jesus, som de är om LCHF idag?

Det har varit uppmuntrande och utmanande för mig att plötsligt vara mitt i en dynamisk rörelse. Jag har fått se rörelsedynamiken i praktisk funktion och jag har sett att det fungerar. Nu ber jag att jag ska få vara med och starta en dynamisk Jesusrörelse i Sverige. Jag ber om en Jesusrevolution.

1 kommentar: