söndag 17 februari 2013

Profetisk pionjärkonferens

Jag sitter på tåget på väg hem från Pionjär 13 i Uppsala. Det har varit en mycket bra konferens. Nu tänker jag summera mina intryck.

Huvudtalare var Mark Aldridge från London. Mark delade sina erfarenheter från församlingsplantering i Acton, ett av Londons fattigaste områden. Församlingen heter Oak Tree Anglican Fellowship. Mark Aldridge är också internationell ledare inom New Wine och har en stark profetisk tjänst. Detta kompletterade hans undervisning på ett mycket bra sätt och det var många som fick profetiska ord in i sin situation. Samlingarna präglades av en stark profetisk ande och det var många som betjänade varandra med profetiska budskap och förbön.

Mark Aldridge betonade vikten av att inte bara ta över metoder och modeller i det församlingsplanterade arbetet, utan att vara ledd av Anden och höra vad Anden säger till just oss i vår situation. Utbildning och strategiskt tänkande är viktigt, men det kan inte ersätta Andens ledning och den profetiska dimensionen. För mig blev det en nyttig påminnelse och en förnyelse av min profetiska gåva. Jag önskar att den profetiska dimensionen blir en större del av min tjänst i fortsättningen.

Det var ungefär 80 deltagare på konferensen och de kom från hela Sverige och även från andra länder. De flesta av deltagarna är engagerade i församlingsplantering. Det var påfallande många som jobbar med en husförsamlingsstrategi och flera av seminarierna tog upp detta ämne. Ett mycket uppskattat seminarium leddes av engelsmannen Peter Farmer från Newforms. Det hade rubriken "Church Multiplication Movements – Att grunda församlingar som grundar församlingar" och handlade just om enkla organiska församlingar. Man kan lyssna till både Peter Farmer och Mark Aldridge här (video). Peter Farmers seminarium finns även här (audio). Det verkar som att denna församlingsmodell är på gång även i Sverige. Jag har tidigare tagit upp detta när jag skrev om tre olika församlingsmodeller här.

Det fanns flera intressanta seminarier att välja på och själv ledde jag ett om konflikthantering. Det hade rubriken "Hur bygger man en gemenskap som håller även när konflikten kommer?" Konflikter är oundvikliga. De är en del av livet. Även i församlingsbygge och församlingsplantering kommer vi att hamna i konflikter av olika slag. Därför är det nödvändigt att bygga en gemenskap som hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt och kan använda dem för att utvecklas och förändras. Det handlar både om den gemenskap vi bygger och om vår individuella förmåga att hantera konflikter. Jag gjorde en miniversion av min konflikthanteringskurs med utgångspunkt i egna erfarenheter, Bibelns undervisning, Kraybills modell för konfliktstilar och "giraffspråket" som en metod för det konfronterande samtalet. Jag ska leda seminarier om konflikthantering flera gånger under våren. Det känns mycket inspirerande. Jag tror att detta är ett mycket viktigt ämne för kristna ledare.

Idag fick jag möjlighet att själv vara med på ett seminarium. Jag valde att lyssna till Malmöpastorn Daniel Norburg som berättade om sina erfarenheter av att leda en gammal församling till att bli en sändande och växande församling. Daniel gav ett spännande och utmanande vittnesbörd från Immanuelskyrkan i Malmö om att det är möjligt att förändra gamla församlingar.

När jag nu summerar Pionjär 13 är jag mycket tacksam till Herren för allt han gjort under helgen. Jag är tacksam för alla människor jag mött och samtalat med. Det finns många härliga och modiga pionjärer i Sverige som vågar gå långt utanför ramarna och sin egen bekvämlighetszon för att nå människor med evangeliet om Guds rike och plantera nya missionella församlingar i ett nytt Sverige. Det finns hopp för vårt land. Det hoppet finns hos Jesus Kristus och hans församling, och inte minst i den armé av unga och gamla pionjärer som håller på att resa sig på barrikaderna. Vill du vara med?
Kontakta mig eller någon annan i FG-nätverket.

Uppdatering 19/2: Dagen publicerar idag en intervju med Mark Aldridge. Den gjordes under Pionjär 13 och handlar om att kyrkor ska vara som kaniner. Läs den här.

1 kommentar:

  1. Det var en riktigt inspirerande konferens! Det hade varit roligt att fått pratat lite mer med dig, men det får bli en annan gång! =)
    Blessings!

    SvaraRadera