söndag 30 april 2017

En Gud för hela livet

I torsdags lyssnade jag till den norske pastorn Egil Svartdahl. Han talade på SAM:s fortbildning för pastorer på Mullsjö folkhögskola. Ämnet var att skicka vidare till nästa generation och han tog upp en del av det han skrivit om i sin bok Ge det vidare - En församling för alla generationer. Det var en mycket bra och innehållsrik dag med många utmaningar, speciellt till oss äldre ledare. Jag rekommenderar dig att läsa boken!

Egil började med att betona att Gud är en Gud för alla generationer och att han är en Gud för hela livet. Bland annat läste han Psalm 71 i Psaltaren och den har jag levt på sen i torsdags. Här är några verser som talat till mig speciellt:

Du är mitt hopp, o Herre, min Gud,
min trygghet ända från min ungdom.
Från min första stund har du varit mitt stöd,
från moderlivet min styrka,
jag sjunger ständigt ditt lov. (5-6)

Stöt inte bort mig på min ålderdom,
överge mig inte när krafterna sviker. (9)

Gud, från min ungdom har du fostrat mig, 
och ännu förkunnar jag dina under. 
Överge mig inte, o Gud, 
när jag är gammal och mitt hår har grånat,
låt mig förkunna din kraft för nya släkten. (17-18)


Det som slår mig är att Gud är med i hela livet, från den första stunden i moderlivet, genom ungdomen och när man blir gråhårig och till ålderdomen när krafterna sviker. Det är en vacker beskrivning. Den talar om att Gud är med från det att vi formas i moderlivet tills dess att vi tar vårt sista andetag. Gud fostrar oss genom hela livet och även när vi blir gamla kan vi fortsätta att förkunna vad Han har gjort. Vi kan ge det vi har fått av honom vidare till nya släkten.

Detta har inspirerat mig de senaste dagarna och jag vill ge det jag har fått vidare till nästa generation av kristna ledare. Det är en nåd att få vara med. Även den som har kommit till åren har en uppgift i Guds rike. Förra helgen träffade jag faktiskt två olika par som är 60+ och håller på att plantera var sin församling på olika orter i södra Sverige. Det tycker jag också är inspirerande.

Herren leder både unga och gamla till att vara med och starta nya församlingar som når nya människor. Kanske talar han till dig om detta också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar