lördag 2 maj 2009

Ett erbjudande om distansutbildning

18000 personer samladesJesusmanifestationen i Stockholm. Låt det bli en startpunkt för mission i Sverige. Det behövs verkligen och du kanske ska vara med och plantera nya församlingar. Det är genom lokala gemenskaper Jesus blir synlig.

Nu avslutar vi snart det första läsåret med distansutbildningen i församlingsplantering på Mariannelunds folkhögskola. Det första året har vi haft fyra kursdeltagare och det har varit ett bra tillfälle att testa och utveckla kursen. Vi är nöjda med det första året och tror att det kan bli ännu bättre nästa år. I nästa nummer av Pingst.se kommer ett reportage som berättar mer om detta.

Men vi behöver förstås kursdeltagare även till nästa läsår och jag hoppas att några av er som läser detta kan hjälpa till att rekrytera dessa. Du kanske rentav är en av dem som ska gå kursen.

Utbildningen är på deltid och vänder sig till pionjärer, medarbetare, pastorer, ledare och andra intresserade i olika åldrar som vill arbeta med församlingsplantering och församlingsutveckling. Det handlar både plantering av nya församlingar och omplantering av gamla församlingar. Tanken är att man läser kursen samtidigt som man är praktiskt involverad i ett pionjärt arbete av något slag. På så sätt integreras teori och praktik och utbildningen får bästa resultat. Vi följer inte någon speciell modell för församlingsplantering utan låter studenterna exponeras mot mycket av det som sker internationellt och i Sverige, för att kunna forma en egen strategi för sitt sammanhang. Viktiga författare i litteraturlistan är bl.a. Martin Robinson, Alan Hirsch, Neil Cole, Stuart Murray och Ed Stetzer.

Även erfarna pastorer och ledare kan ha mycket stor glädje av kursen. Den är som sagt på deltid och kan kombineras med det ordinarie församlingsarbetet. Om du har människor i din närhet som du tror kan ha nytta av den här utbildningen, så tveka inte att tipsa dem. Om ni är på gång att starta en församlingsplantering kan det vara lämpligt att några av er går kursen. Man kan läsa om utbildningen på skolans hemsida.

Om du vill ha mer information kan du höra av er till mig och få Studiehandledningen för 2009/2010. Du kan även få kursbeskrivning och litteraturlista för det gångna läsåret. Jag svarar gärna på frågor.

3 kommentarer:

  1. Hej Jonas- och nu har jag ändelig fattat hur jag ändrar "nick" i blogger- så för läsare- jdfk-kefas är mig.

    Vi har våran olikheter, och ser helt olika på överlåtelse, helgelse, omvändelse och lära och liv.
    Jag kan nog klassas som fundamentalist och du som relativitist (åtminstone den bilden jag nu har av dig).
    Men det behöver inte vara dåligt- om man inte medvetet undviker konflikter- åtminstone inte om man ska utgå från dina tidigare punkter kring en fungerande och förstärkande gemenskap.

    "Tanken är att man läser kursen samtidigt som man är praktiskt involverad i ett pionjärt arbete av något slag. På så sätt integreras teori och praktik och utbildningen får bästa resultat. Vi följer inte någon speciell modell för församlingsplantering utan låter studenterna exponeras mot mycket av det som sker internationellt och i Sverige, för att kunna forma en egen strategi för sitt sammanhang" Jag undrar lite här, va slags utgångspunkt har man- följer man tränder såsom de strategier som finns ifrån Fuller University, eller kanske såsom Willow Creek?- Eller va har ni för utgångspunkt för att studenten själv ska hitta en strategi?

    Jag är med i va man kanske kan kalla en pijonär församling, en invandrar församling. Dem har kört med dör till dör evangeliation, medan nu står vi och delar ut traktat och dylikt på fredagar. Har själv tidigare arbetat med evangeliation och lokal mission "learn as you walk" strategi använde vi oss av. Men detta är ju stora ämnen, som jag är intresserad av att lära mer om.

    Så om du kan ge en liten överblickt om kursbeskrivning och litteraturlista för det gågna året- hade det varit fint- säkerligen flera läsare på bloggen som är intresserad av det samma.

    MVH
    Michael

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas!

    Två saker som inte har med ämnet att göra:

    1. Är Josef din son? Musikern.

    2. Jag har länge sökt ett forum där man kan samtala om frågor utan att det hamnar i ett kommentarsfält (typ detta) så därför startade jag ett.
    www.kommunitet.ecommunity.se

    SvaraRadera
  3. Gustavmacke. Välkommen hit! Först svar på frågan: Ja, Josef är min son (och jag gillar hans musik). Tack för länken. Det ser intressant ut, men det är ofta svårt att få fart i sådana plattformar. Det finns en liknande på SPEAK tror jag. Lycka till.

    SvaraRadera