Bokens grundtanke är att kyrkan behöver uppgraderas för att möta utmaningarna i vår tid. Fornkyrkan i dess olika varianter kallar Neil Cole för Church 1.0. Det som kom sen är olika typer av Church 2.0 och den präglas av anställda präster och pastorer, gudstjänster, kyrkobyggnader, program, institutioner och organsiation. Cole menar vidare att det nu i hela världen växer fram en ny rörelse med ett nytt sätt att vara kyrka. Det är detta han kallar för Church 3.0. Det liknar mer kyrkan i det första århundradet, men är anpassat för vår tid. Boken visar vad detta innebär.
Neil Cole representerar det som brukar kallas Organic Church eller Simple Church och han är en av de bästa och internationellt mest erkända företrädarna för detta. Han har tidigare erfarenhet från mer traditionellt församlingsarbete och har sedan 1998 arbetat med församlingsplantering av organiska församlingar i Long Beach i Los Angeles. Detta arbete har varit mycket framgångsrikt och gett upphov till en snabbt växande rörelse av nya organiska församlingar i USA och många andra länder. Man kan läsa mer om denna rörelse här: CMA. Neil Cole har berättat om detta i sin tidigare bok Organic Church och den nya boken bygger på hans erfarenheter från detta arbete.
I Church 3.0 svarar Neil Cole på alla de frågor och invändningar som brukar komma upp när man pratar om enkla organiska församlingar. Har ni aldrig några stora gudstjänster? Hur gör ni med barnen? Hur skyddar ni er mot villoläror? Hur gör ni med dop och nattvard? Samlar ni in pengar? Kan man klara sig helt utan anställda och utbildade ledare? Hur ser församlingsstrukturen ut och hur fungerar ledarskapet? Neil Cole svarar på frågorna på ett mycket intressant sätt. Han gör det utifrån Bibeln och utifrån sin egen erfarenhet. Man blir ofta förvånad och får all anledning att ompröva traditionella föreställningar. Neil Cole kan verkligen utmana. Det bästa i boken är den stora bibelförankringen och den stora tron på Guds förmåga att själv ta ansvar för och leda sin kyrka. Neil Cole får även mig att upptäcka nya samband och nya perspektiv i Nya testamentet och jag inser hur ofta min egen bibelläsning är färgad av den tradition jag står i.
Alla som älskar församlingen och dess uppdrag bör läsa Church 3.0.
Häromdagen ställde tidningen Dagen frågan om man kan vara kristen utan att vara med i en församling. Artiklarna avslöjade att det ofta handlar om ifall man ska "gå i kyrkan" och "fira gudstjänst". Neil Cole talar om ett sätt att vara församling utan att "gå i kyrkan" och utan att "fira gudstjänst" varje vecka. Jag måste erkänna att det tilltalar mig. Det är dags för uppgradering till Church 3.0!
Låter mycket intressant! Kan du inte skriva mer om vad "organisk församling" betyder, för oss som inte har tid att läsa dessa böcker (på ett tag i alla fall)?
SvaraRaderaJa, visst är det utmanande att läsa boken!
SvaraRaderaVi lär få anledning till vidare samtal om detta. Inte minst detta: vad innebär det att "leva församling" i vår tid. Och visst är vi fulla av "filter" som vi tolkar bibeln genom om vi inte är väldigt uppmärksamma...
Hej Jonas,
SvaraRaderaAlltid intressant att följa ditt tänk. Måste dock säga att jag tror att det finns ganska stora risker med ett församlingstänk som plockar bort tydliga mötesplatser. T.ex. tror jag att det är svårt att vara "Mariannelunds folkhögskola" utan att någon gång ha en lektion...
Jag tänker mera att pga av att vi är del av Kristi kropp, är kyrkan, så är det en självklart att vi möter andra i kyrkan och att det finns en levande struktur för detta i gudstjänst, bibelundervisning, gemenskap och bön. Allt gott! /Daniel Alm
Daniel. Tack för din respons. Jag håller med om att en församling behöver mötesplatser. Man kan inte vara församling utan att samlas. Men jag tror att vi behöver se att det finns andra sätt att göra detta än vad vi är vana vid.
SvaraRaderaAnnika. Det finns några inlägg här på min blogg med etiketten enkel organisk kyrka. De ger en liten bild av vad det innebär. I princip kan man säga att det handlar om församlingar som mer är uppbyggda som nätverk av husförsamlingar, utan så mycket av anställda ledare och centrala gudstjänster och oftast helt utan kyrkobyggnader.