lördag 19 mars 2011

Konflikthantering - en nödvändig kompetens


Konflikter är en del av livet. Vi hamnar alla i konflikter nu och då. Därför är det viktigt att våga prata om konflikter. Om man tror att konflikter är något skadligt undviker man dem och sopar dem under mattan. Det är bara om man tror att konflikter kan vara en möjlighet att växa som man vågar gå in i den med öppna ögon. Konflikthantering är en del av efterföljelsen till Jesus. Lärjungaskapet kommer att lyckas eller misslyckas beroende på hur vi hanterar de konflikter som kommer i vår väg.

Konflikter är också en del av livet i en församling eller en församlingsplantering. Ibland går det illa i nya och gamla församlingar när man inte kan hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Många församlingar förlamas av olösta konflikter och splittringar. Men olikheter och konflikter behöver inte vara farligt. Tvärtom kan olikheter vara berikande och konflikter en möjlighet att växa och utvecklas. Allt hänger på hur vi hanterar dem.

När man har läst Dagen den gångna veckan finns flera exempel på konflikter. Vi har debatten om Rob Bell och hans nya bok Love Wins. Vi har artikelserien om äktenskap och otrohet (1,2,3,4,5,6,7,8,9). Ett annat område där det finns konflikter handlar om församlingsplantering och församlingsstrukturer. Pingst är på frammarsch och tar nya initiativ, men som Daniel Grahn skriver i sin ledare kan detta också skapa motsättningar. Förändringar kan lätt orsaka konflikter och det måste hanteras på ett bra sätt av pingströrelsens många ledare.

Konflikter kan alltså finnas både i små sammanhang och i stora. De finns i familjen, i teamet, i församlingen, i samfundet eller rörelsen, och i kristenheten i stort. Och naturligtvis finns de även i världen runtomkring. Därför är det mycket viktigt att vi som kristna kan ta tag i konflikter på alla plan och hantera dem på ett konstruktivt sätt. Det fungerar inte att ignorera problemen eller att sopa dem under mattan. Nya testamentet talar faktiskt mycket om hur man hanterar konflikter och det är en nödvändig kompetens, särskilt för kristna ledare.

Därför ordnar Mariannelunds folkhögskola en kortkurs i Teamledarskap och konflikthantering den 13-14 maj i Mariannelund. Den riktar sig främst till kristna ledare, men alla intresserade är välkomna. I kursen presenteras en biblisk modell för konflikthantering och man får också lära sig konkreta metoder och göra praktiska övningar. Mer information om kursen finns här. Kortkursen är också en av delkurserna i distansutbildningen i församlingsplantering. Det är jag som är ansvarig för kursen.

Vill du vara med?

1 kommentar:

  1. Ett viktigt ämne att fundera över. Att kunna möta konflikter på ett bra sätt. Ibland kanske man ska undika dem, eller åtminstonde välja sina strider och ibland måste man verkligen ta tag i det svåra, jag är nog en sådan som flyr istället. När det gäller konflikthantering kanske man måste börja med sig själv. Ofta finns det konflikter i ens eget liv också. Får jag en bra självbild och en bra Gudsrelation tror jag att jag lättare kan möta en konflikt. Det är när jag inte tror på mig själv på ett sunt sätt, när jag är rädd, när jag vill ta makt bl.a. som jag tror det kan bli grogrunder till konflikter.

    Lite så tänker jag, men det är ett stort ämne och viktigt. Lycka till!

    SvaraRadera