måndag 31 maj 2021

John Stott och församlingen vi planterade

I år är det 100 år sedan John Stott föddes. Idag återupptar jag min serie om hans betydelse och hur han har påverkat mitt liv och mitt tänkande. I ett tidigare inlägg skrev jag om att jag hade översatt John Stotts lilla bok Bibelns auktoritet. Samtidigt som boken kom ut på svenska (1982) var jag fullt upptagen med att plantera församling i höghusområdet Råslätt utanför Jönköping. Min respekt för John Stott påverkade hur församlingsstrukturen utformades. 

När man startar en ny församling är det flera viktiga saker man måste ta ställning till: Hur ser vi på medlemskap? Hur väljer vi ledare? Hur fattar vi beslut? Hur hanterar vi ekonomin? Vad ska församlingen heta? Allt detta brottades vi med inför att vår gemenskap, som då funnits några år officiellt skulle bli en församling. 

En sak som vi diskuterade var hur vi skulle se på dop och medlemskap. Alla som var med i när församlingen grundades hade en baptistisk dopsyn, och frågan var om vi skulle ha troendedop som krav för medlemskap. Vi diskuterade för och emot och det var där John Stott kom in i bilden. Det var jag och Håkan Karlsson som var ledare för gemenskapen och båda läste mycket teologisk litteratur. Vi hade några favoritförfattare som var anglikaner: David Watson, Michael Green och John Stott. I vårt samtal om dop och medlemskap kom den här frågan upp: "Tänk om någon av dem skulle flytta till Råslätt och vill vara med i vår församling. Skulle de vara välkomna som medlemmar eller skulle vi kräva att de skulle bli troendedöpta innan de fick bli medlemmar?"

Den frågan avgjorde saken för oss båda två.

Jag hade precis översatt John Stotts bok om Bibelns auktoritet. Självklart skulle han kunna bli medlem i Råslätts församlingsgemenskap om han önskade det, förutsatt att han respekterade vår församlings ordning att vi endast undervisar och praktiserar troendedop. Resultatet blev att vi tar emot medlemmar som kommer ur en barndöpande tradition och tror på sitt barndop. Så är det fortfarande och det har fungerat bra i snart 40 år. 

Häromveckan pratade jag med Håkan och frågade om han kom ihåg samtalen om det här. Det gjorde han! Jag har alltid förknippat detta i första hand med Stott, men för Håkan var det mest förknippat med Green och Watson. Vår tolkning av det är att det troligen var alla tre vi pratade om, men att det var olika vem av dem vi hade tagit mest intryck av. För mig är detta mest förknippat med John Stott och därför delar jag detta idag till minne av honom. 

Här har jag skrivit om fyra olika sätt att lösa frågan om dop och medlemskap i en församling: Dop och medlemskap

Mina övriga texter om John Stott: 

John Stott - teolog, pastor och fågelskådare

John Stott och Lausannedeklarationen

John Stott och boken jag översatte

John Stott och treenigheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar