lördag 18 april 2009

Ha inte för låga tankar om dig själv!

Igår kom jag hem från en retreat med min klass. Det var en tvådagars gåvoretreat med BibelVäxa. Det är en av terminens höjdpunkter. Vi jobbar ett par veckor med temat nådegåvor och gåvoupptäckande och avslutar det med en retreat då vi hjälper varandra att förstå vilka vi är och vilka gåvor Gud har gett oss. Det är lika spännande och roligt varje gång. Det är en stor förmån och ett stort ansvar att få hjälpa unga människor att växa som kristna och komma i funktion i Guds rike.

I Rom 12:3 pekar Paulus på en viktig sak när det gäller detta.

Det handlar om att det är viktigt att ha en realistisk och sund självbild. Paulus skriver till de kristna i Rom att de inte ska ha för höga tankar om sig själva, utan att de ska tänka som man bör tänka, med självbesinning. Folkbibeln översätter så här: "ha inte högre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en."

Det är viktigt att tänka förståndigt om sig själv. Man ska inte ha för höga tankar om sig själv och inte heller för låga. Det är bra att vara medveten om både sina starka sidor och sina svaga sidor. Tänk förståndigt, skriver Paulus.

Den gamla svenska översättningen från 1917 översatte tyvärr den här versen felaktigt. I den står det att man ska "tänka blygsamt" om sig själv. Jag undrar om det var Jantelagen som fick översättarna att översätta så. Det är i alla fall inte svårt att förstå vilka ödesdigra konsekvenser det fått för svenska kristna som läst i sin Bibel att de ska tänka blygsamt om sig själva. Nästa gång du är med en grupp svenskar kan du be var och en att nämna tre saker som de är bra på. Jag tror att det är många som inte ens vågar säga en sak. Man ska ju inte förhäva sig!

Min lilla teori är att om Paulus skulle skriva brev till en genomsnittlig svensk församling skulle han skriva så här istället: Ha inte lägre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en.

Det är besvärligt att jobba med människor som har för höga tankar om sig själva och inte inser sina egna begränsningar. Det är också besvärligt när människor har för låga tankar om sig själva och inte tror att de klarar någonting. Det leder ofta till att de backar ur uppgifter eller drar sig undan ansvar.

Att tänka blygsamt om sig själv är ett svenskt karaktärsdrag. Kanske orsakat av både Jantelagen och 1917 års bibelöversättning. Låt oss ändra på det och börja tänka förståndigt om oss själva. Uppmuntra också dina vänner att göra det och hjälp dem att säga vad de själva är bra på!


Det försöker i alla fall jag lära mina elever!

4 kommentarer:

  1. Bra och uppmuntrande!!! Jag tror att detta är väldigt viktigt. Tack!
    //Anton F

    SvaraRadera
  2. Väldigt inspirerande inlägg! Kanske är det så att vi är så hämmade i oss själva att vi har svårt att ge andra frihet?!

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg och en väldigt bra retreat. Retreaten gav mig en ny syn på nådegåvor och öppnade mina ögon för nya områden.

    SvaraRadera
  4. Halkade in här, och ville bara uppmuntra tillbaka: Vilket bra inlägg! Uppmuntrande och inspirerande! :)

    SvaraRadera