lördag 6 mars 2010

Hjärta för muslimer

När jag fick kontakt med OM på 70-talet upptäckte jag också de andliga behoven i muslimvärlden. Jag fick nöd för att nå muslimer med evangeliet och jag började be för att många muslimer ska lära känna Jesus Kristus och följa honom. Det var många som bad den bönen. Ungefär samtidigt började stora skaror av muslimer komma till vårt land som flyktingar och invandrare. Jag tror att det är en del av bönesvaret och jag tackar Gud för att han har öppnat en dörr för muslimer att möta Jesus här i Sverige. Jag känner många före detta muslimer, som idag följer Jesus.

Därför blir jag också bedrövad när kristna är fientliga eller avvisande mot muslimer som kommer till Sverige. Det verkar som att det finns en stor rädsla för det man inte förstår. Istället borde vi inse att Gud älskar muslimer och vill att vi också skall välkomna dem som vänner, ge dem en plats i vårt samhälle och ge dem möjlighet att lära känna oss och den Jesus vi tror på.

Martin Ström är ledare för OM i Sverige och medlem i Råslätts församlingsgemenskap. Han brinner för att nå muslimer med evangeliet. Han har skrivit en mycket bra text på OM:s blogg om hur vi kan möta muslimer i Sverige. Den har rubriken Rädslan urholkar själen och handlar om vikten av att övervinna rädslan och möta nya människor med ett öppet sinne, även om de har en helt annan religion eller en helt annan kultur än vi själva. Martin ger flera goda råd. Läs dem här!

Denna inställning är nödvändig också om vi ska nå ut till postmoderna svenskar. Det är minst lika svårt som att nå muslimer. John Burke har nyligen besökt Sverige. Hans inkluderande och välkomnande sätt att bygga församling i Austin, Texas är en bra förebild för hur man når ut till människor i vår kultur. Jag tror att vi har en del att lära av honom. Mottot i Gateway Church är "Kom som du är - men stanna inte där". John Burke har också skrivit en bok om detta. Den heter "Kom som du är - inga perfekta människor är tillåtna". Dagens artikel ger en fin sammanfattning av hans budskap.

John Burkes besök kommenteras också av Henrik Steen på Lärjungabloggen.

1 kommentar:

  1. Ju mer jag läser om OM, desto mer intresserad blir jag. Att jag aldrig upptäckt denna underbara organisation innan!

    SvaraRadera