tisdag 30 mars 2010

Tankar om medlemskap

Nya och gamla församlingar funderar på hur man ska formulera medlemskap. Vad betyder det att vara medlem i Guds församling? Den gamla medlemsmatrikeln fungerar inte så bra och vi behöver utveckla nya modeller. Idag berättar Dagen om ett par intressanta exempel. En artikel handlar om Mikaelskyrkan i Uppsala som har höga krav för medlemskap. Att bli medlem ska vara ett tydligt och genomtänkt beslut och man måste gå en introduktionskurs innan man får bli medlem. En liknande modell finns i församlingen New Life i Stockholm. John van Dinther skriver om det idag på sin blogg här. John förespråkar en låg tröskel för besökare och deltagare, men en hög tröskel för medlemskap och presenterar det på ett bra sätt. Jag sympatiserar starkt med detta sätt att tänka och det är ungefär så det fungerar även i Råslätts församlingsgemenskap. Medlemskap hör ihop med en överlåtelse till ett liv i gemenskap och lärjungaskap.

I en annan artikel utmanar Lars-Åke W Persson till att tänka nytt med uppmaningen "Viktigt att alla ställs inför frågan om vad det betyder att vara medlem". Han har många praktiska förslag till gamla församlingar och föreslår bland annat att man ska ha en årlig förnyelse av sitt medlemskap i församlingen, så att man inte har passiva medlemmar som bara står kvar i matrikeln år efter år. Dagen skriver:

"Han har där lanserat ett formulär som församlingarna kan använda för att låta sina medlemmar tänka igenom sitt förhållande till tron och församlingen. Han föreslår att påskdagen, när kristna över hela världen bekräftar sin tro och förnyar sina doplöften skulle kunna vara ett lämpligt tillfälle för en bekräftelse också av sin relation till församlingen. I formuläret finns ett antal löften där den som vill kan bekänna sin tro, bejaka dopet, bekräfta att man ännu ett år vill tillhöra församlingen och så vidare."

Det är en intressant tanke. När församlingen har funnits några år behövs det en modell för förnyelse. Annars är det lätt att medlemskapet efter hand tunnas ut och förlorar sin betydelse.

Dagens tredje artikel om församlingen berättar om Citykyrkan i Linköping, som står i en spännande förändringsprocess. Kul med församlingar som vågar förändras. Förändring behövs om vi ska lyckas med vårt uppdrag att göra lärjungar!

Vad tänker du om att vara medlem i en församling? Hur tycker du att det ska fungera?

8 kommentarer:

  1. Jag förespråkar att församlingen lever ett tydligt alternativt gemensamt liv, där alla som är medlemmar är fullt ut delaktiga i alla församlingens gemensamma praktiker. Endast den som är beredd att ge sig själv till församlingens liv kan bli medlem, och viljan att bli medlem bör prövas genom exempelvis en novis-tid. Ungefär som man gör i radikala anabaptist-grupper som Amish, Bruderhof och Hutteriterna, eller i klostren.
    /Jonas Lundström
    www.jlundstrom.se

    SvaraRadera
  2. Funderingar till Jonas L:s kommentar.
    Vad menas att alla medlemmar är fullt ut delaktiga i alla församlingens gemensamma praktiker?
    I det nu nämner känns det som det är stora krav för att vara med i församlingen. I en tid där det finns så mycket krav ska församlingen då också vara en plats där jag inte vet om jag platsar. Det är klart att vissa krav ska finnas, att man har en levande tro på Jesus Kristus, att man är döpt,mm. Nu är jag dåligt insatt i grupperna du nämner.
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Håller med John om låg tröskel för besökare, hög för medlemmar. Jesus Army som jag ska besöka har allid under sin logga när de har offentliga sammankomster: "All free, all welcome, no prejudice" med stora bokstäver. Men inspirerade av anabaptismen som de är vill de att man ska stäva efter ett rättfärdigt liv och leva i helgelse för att bli döpt. För de som vill vara med i deras kommuniteter krävs det lite mer (då är det en novistid på två år).

    Ja förstår vad du menar, Gunilla, samtidigt ser jag det som en stor olycka att krav, prestation och arbete blivit skällsord i vår tid. För en väl fungerande församing som missionerar frimodigt, arbetar för fred och rättvisa och söker den Helige Andes gåvor krävs det att medlemmarna vill göra detta. Givetvis ska det komma som föjd av Guds nåd, en levande tro ger frukt åt goda gärningar automatiskt (Ef 2:10). Om folk inte har nått dit än ska man hjälp dem med det, men man bör inte ge dem samma status som dem som har det, och folk som inte vill nå dit bör inte ens tas upp som medlemmar(de flesta av dem lär nog sluta gå till den kyrkan i alla fall).

    SvaraRadera
  4. Håller med Micael om att församlingen bör vara extremt öppen för besökare (dock inte nödvändigtvis på alla samlingar).

    Höga trösklar för medlemskap är annars, tror jag, bra både för församlingen och dom som vill vara med. På så sätt blir det tydligt vad man överlåter sig till, och man undviker att få en uppdelning i församlingen mellan aktiva och passiva medlemmar.

    Att vara fullt ut delaktig i alla församlingens praktiker ser jag som en förmån. Om församlingen är ett jobbigt och nedtyngande krav, snarare än ett nödefullt erbjudande, då tycker jag man ska satsa sitt liv på något annat.
    /Jonas Lundström

    SvaraRadera
  5. David. Tack för länken till din blogg. Jag har skrivit en kommentar till din text där.

    SvaraRadera
  6. Intressanta tankar.
    Men hur många har egentligen försökt tydliggöra vad en församling egentligen är? Känns som att det är ganska mycket diskussion kring företeelsen församling, men kanske inte lika mycket vad det är som gör en församling till en församling. Jag menar innan man pratar medlemskap så är det nog viktigt att få klart för sig vad som kan vara kärnan.
    Jag har försökt dela med mig mina tankar om det. Inte på något sätt fullständigt, men kanske i varje fall en inspiration. http://enkelforsamling.blogspot.com/2009/11/vad-ar-egentligen-en-forsamling-och-vad.html
    MVH
    Mathias

    SvaraRadera
  7. Tack Mathias för länken till din oerhört långa, men ändå läsvärda text. Jag håller med dig om att man måste börja med frågan om vad församlingen är. Det gör jag också och jag har skrivit ganska mycket om det tidigare. Kolla gärna på inläggen Församlingens DNA och Vad är en församling?
    http://barnabasbloggen.blogspot.com/2008/02/frsamlingens-dna.html

    http://barnabasbloggen.blogspot.com/2008/03/vad-r-en-frsamling.html

    Men även om man betonar att församlingen är en gemenskap (och inte en byggnad, förening eller verksamhet) behöver man definiera vad man menar med medlemskap i en lokal gemenskap. Även en enkel husförsamling behöver fundera på hur man definierar överlåtelse och lärjungaskap. Därför är samtalet om medlemskapet viktigt.

    SvaraRadera
  8. Hej igen! Jag insåg när jag precis hade skickat kommentaren att det kunde uppfattas som att du inte definierar församlingen, men det var inte min mening. Jag tänkte mer på kristenheten i stort. Och jag håller med om att det är viktigt att vara tydlig med vad ett medlemskap betyder. Om man sedan väljer att definiera det som medlemsskap eller del i "kroppen", gemenskapen är en annan sak. Men om det inte finns någon överlåtelse till varandra så är det inte mycket till gemenskap/församling.
    Och det jag ville peka på var mer att ett medlemskap kan se väldigt olika ut beroende på hur man definierar församlingen, även om innebörden överlåtelse är viktig i båda fallen.

    SvaraRadera