För knappt två månader sedan var jag i Betlehem. Det är en stad med stora bekymmer, framför allt orsakade av den pågående konflikten med Israel. Muren som Israel byggt ställer till stora problem för Betlehems invånare. Det var därför uppmuntrande att se att ekonomin i Betlehem är på uppgång genom både handel och turism. Man kunde se att det byggdes nytt på många platser. Under vår dag i Betlehem besökte vi både födelsekyrkan och herdarnas äng.
En del av födelsekyrkans interiör
Under julhelgen besöks födelsekyrkan av många turister och pilgrimer. Det är utmärkt för Betlehems ekonomi och det gör mig glad, men det är också lite sorgligt med den religiösa hysterin och vidskepligheten runt de platser där Jesus vandrade.
Det är en något udda bild av Maria och Jesus i födelsekyrkan
På de flesta platser där Jesus gjorde något viktigt har det byggts en kyrka. Och vet man inte precis var han gjorde det så byggde man i alla fall en kyrka någonstans där det kan ha varit. När jag var i Israel kändes det ofta vemodigt att se vilka religiösa ritualer det blivit av Jesus och hans radikala budskap. De två mest sorgliga platserna var utan tvekan gravkyrkan i Jerusalem och födelsekyrkan i Betlehem. Att vara där och se alla människor stå i kö och trängas för att beröra eller kyssa heliga platser och heliga stenar, i hopp om att få någon välsignelse, kändes beklämmande. Det kändes som ren och skär vidskeplighet.
Jesus kom inte till jorden för att skapa en religion, utan för att försona människorna med den levande Guden och lära dem att leva under hans herravälde. Men tänk vad vi människor har gjort med hans budskap. Det är så mycket religion både i Betlehem och i Jerusalem. När jag var där tänkte jag mycket på de ord som Jesus själv uttalade på just den platsen:
"Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig" (Joh 14:6). Eller som Petrus sa om Jesus till de judiska ledarna i Jerusalem någon tid senare: "Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss" (Apg 4:12). Det tror jag gäller även julhelgen 2010. Den Jesus som en gång föddes i Betlehem är världens enda hopp!
Jag hoppas verkligen att ekonomin för Betlehems innevånare är på väg att bli bättre. Men ockupationen och bosättningarna växer ständigt se Betlehem-julen 2010
SvaraRadera"På de flesta platser där Jesus gjorde något viktigt har det byggts en kyrka" De allra flesta kyrkor är faktiskt församlingskyrkor, kom ihåg att det finns kristna palestinier där, så är det med födelsekyrkan i Betlehem och Nasaret
Tack för inlägget!
SvaraRaderaJag känner igen mig i de erfarenheter du delar från besöken i gravkyrkan i Jerusalem och i födelsekyrkan i Betlehem, utifrån mina egna besök i Israel, där människor gråtandes kysser de "heliga" platserna. Kanske är det därför inte så märkligt att en stor del av det judiska folket ännu inte har insett att hantverkaren Jesus från Nasaret är deras efterlängtade Messias!? Glädjande nog så växer ändå de messianska församlingarna i Israel och jag tror att det är viktigt att vi fortsätter att bygga relationer med det judiska folket eftersom vi har mycket att lära ifrån varandra.
God fortsättning!
Men är du inte lite väl dogmatisk nu?
SvaraRaderaTänker på att det vördnaden för åtminstone de heligas tillhörigheter faktiskt är biblisk, vilket tycks vara det "magiska ordet" för baptister.
Jag menar, Skriften förklarar ju trots allt att dukar och plagg som varit i kontakt med apostlarnas kroppar kunde bota sjukdomar, ja t.o.m. kunde driva ut andar( jfr Apg 19:12).
Därför kanske du kan tillåta dig att ha förståelse för att människor än idag söker sig till heliga platser, och om det är något som verkligen går att spåra till kyrkans allra äldsta tid så är det vördandet för de heligas reliker, vidskepelse eller ej..
Är det vidskeplighet att uttrycka en inre längtan eller bön i en yttre handling, t.ex genom att vidröra ett altare, en bibel eller ett kors?
SvaraRaderaOlof Palm
Tack för era kommentarer.
SvaraRaderaOlof. Yttre handlingar (och symbolhandlingar) är inte alltid vidskeplighet. De kan vara äkta och meningsfulla. Men de kan också vara tomma ritualer utan uppriktig tro och rent hjärta och då kan det vara vidskeplighet. I vissa fall tror jag att Jesusorden från Matt 15:8 stämmer in på detta: "Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig."
Tubbo. Det är stor skillnad på det som händer i Apg 19:12 och det jag såg i Betlehem och Jerusalem. Något magiskt ord har jag inte, men jag håller med om att tro, lära, liv och praktik ska vara grundad i Bibeln, dvs vara biblisk. Det är viktigt för mig.
Det är det jag menar: Hur kan du veta om det är vidskeplighet eller inte, bara genom att döma efter det yttre? Bara Gud ser vad som finns i hjärtat.
SvaraRaderaOlof
Olof. Jag håller med om att bara Gud vet vad som finns i människors hjärtan. Jag bara berättar hur jag kände det i gravkyrkan och i födelsekyrkan. Jag berättar vad jag såg och upplevde. Det står jag för.
SvaraRaderaVad är egentligen skillnaden mellan det som händer i Apg 19:12 och det du såg i Betlehem och Jerusalem?
SvaraRaderaSkriften förklarar att apostlarnas tillhörigheter kunde bota sjukdomar och driva ut onda andar. Föreställningen att, inte bara de heligas tillhörigheter, men även deras ben hade kraft kan ju spåras tillbaka till GT( jfr ex 2 Kung 13:21). I ljuset av av det finns tecken på att man omsorgsfullt tog hand om de heligas ben( jfr 2 Mos 13:19), så förstår jag inte riktigt din nedlåtande syn på andra kristna som till skillnad från dig grundar sin tro, lära, liv och praktik i Bibeln .