onsdag 10 augusti 2011

Helande och fred (och "nigeriabrev")

Idag börjar två stora kristna evenemang. Dels New Wines helandeskola i Malmö med 860 deltagare och dels festivalen Frizon på Torp med flera tusen deltagare. Jag tänker inte vara med på någon av dessa arrangemang utan sitter hemma och jobbar och förbereder den kommande terminen. Men några reflektioner kan jag ändå bjuda på.

Helande är viktigt och det är bra att ämnet aktualiseras. Att så många deltar i helandeskolan är ett tecken på det stora behovet av undervisning och praktik i ämnet. Helande är också ett svårt ämne där undervisningen lätt blir obalanserad och osund. Det är viktigt med både en biblisk teologi om helande och en sund praktik av helande i församlingen. Huvudtalarna på helandeskolan är Bill Johnson och Randy Clark. Det gör mig lite orolig. Jag känner inte närmare till deras undervisning om helande, men de sammanhang de rör sig i gör mig lite tveksam. Det ska bli intressant att följa rapporterna från helandeskolan och se vad den bär för frukt i människors liv. Skriv gärna och berätta!

Helande är också ett av mina ämnen på Mariannelunds folkhögskola. I kursen BibelTjänst undervisar jag om helandets teologi och praktik (och ja, vi praktiserar det också). Den bästa boken i ämnet är enligt min mening Just a taste of Heaven - a biblical and balanced approach to God's healing power av den engelske pingstteologen David Petts.

Frizon handlar om i år om fred och har temat "fred på blodigt allvar". I gudstjänster, bibelstudier och seminarier tar man upp ämnen som handlar om fred med Gud, med sig själv och med andra. Det är ett bra tema. Fred och frid (Shalom) är centrala teman i evangeliet. Evangeliet är i själva verket "budskapet om fred genom Jesus Kristus" (Apg 10:36). Fred borde också vara ett centralt ämne för varje församling. Detta kan man läsa om i den intressanta och mycket läsvärda boken A Culture of Peace - God's vision for the church av författarna Alan Kreider, Eleanor Kreider och Paulus Widjaja. Den har jag presenterat här. Jag har skrivit lite mer om fred och frid i Bibeln här. Jag ser fram emot att få rapporter även från årets frizon. Skriv gärna och berätta i en kommentar.

Till min förvåning noterar jag att en del låter sig luras av den nya typen av "nigeriabrev" som riktar sig till kristna. Jag har regelbundet fått sådana mail under det sista halvåret. De är alltid från en nybliven änka, vars man var mycket förmögen. Nu ska förmögenheten gå till mission och kristet arbete och jag har blivit utvald att förvalta förmögenheten eftersom jag är känd som en gudfruktig kristen. Naturligtvis för jag också en rejäl ersättning för att täcka mina och min familjs behov. Jag behöver bara svara på mailet och skicka in mina personliga uppgifter (namn adress m.m. Jag är utvald, men de vet tydligen inte vem jag är). Det luktar "nigeriabrev" lång väg och jag fattar förstås att det är ett försök till bedrägeri. Så jag har ännu inte svarat på något av dessa mail. Men de fortsätter att komma regelbundet. Tro inte på sånt!

Uppdatering 11/8. Dagen ger idag lite mer information om bedrägerifallet. Det visar sig att det skiljer sig lite från det klassiska "nigeriabrevet" då bedragaren hade en relation till offren, men det har ändå vissa likheter.


Uppdatering 16/8. Dagen rapporterar idag från helandeskolan och Frizon. Skriv gärna och berätta om dina intryck om du var på något av evenemangen.

8 kommentarer:

  1. Jag fick ett mail där en föräldralös pojke hade profeterat just min epost adress och att han dessutom hade gåvan att ge välsignelser i sina förböner och om jag gav det barnhem han bodde på 1000 dollar skulle han be för mig. Väldigt osmakligt.

    SvaraRadera
  2. Du skriver:

    "Huvudtalarna på helandeskolan är Bill Johnson och Randy Clark. Det gör mig lite orolig. Jag känner inte närmare till deras undervisning om helande, men de sammanhang de rör sig i gör mig lite tveksam."

    Skulle du vilja utveckla vad som gör dig orolig?

    SvaraRadera
  3. Det som gör mig tveksam är att det tycks finnas kopplingar till den sk. "Torontovälsignelsen" och "Kansasprofeterna" och till personer som Rick Joyner, Peter Wagner och Todd Bentley. Dessa rörelsers andlighet och teologi är jag i vissa avseenden kritisk till och de personerna har jag inte mycket förtroende för, eftersom jag anser att de har många obibliska idéer. Det kan jag dock inte gå närmare in här. Men som sagt Jag vet inte vad Bill Johnson och Randy Clark står för och ingen ska bli dömd för sina bekantas åsikter eller handlingar. Därför väntar jag med spänning på vad som kommer att berättas om helandeskolan i Malmö.

    SvaraRadera
  4. Hej broder. Nu ska du få rapporter från Helandeskolan.
    1. En vecka innan så möttes olika församlingar tillsammans för bön, och fick längta efter enhet.

    2. Frukten - 150 personer hängde med ut på fredagskvällen med streetchurch och bad för sjuka.

    3. Frukten - kolla Pernilla wahlgrens blogg - han som det står om var med på Helandeskolan.

    SvaraRadera
  5. Hej Christian! Tack för responsen. Det låter som god frukt. Men vilken blogg syftar du på egentligen. Kan du lämna adressen.

    SvaraRadera
  6. Inlägget på Pernilla Wahlgrens blogg finns här: http://pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/under-kan-tydligen-ske.html

    Det är verkligen läsvärt. Intressanta reflektioner av Pernilla, som blev vittne till förbön och helande under en tågresa idag.

    SvaraRadera
  7. Som du vet delar jag verkligen ditt välkomnande av både helande och fred som viktiga teman Kristi kropp i Sverige behöver undervisning om, och jag är också lite orolig för att delar av Clarks och Johnsons teologi som är ganska ogenomtänkta får ett större genomslag i Sverige samtidigt som jag är lycklig över den frukt som helandeskolan gav. Jag är dessutom lite orolig för att det i viss mån bjöds på dålig teologi även på Frizon.

    När Randy Clark och Bill Johnson predikar om fred och rättvisa, och när Frizon i större mån lever i tecken och under, då är jag nöjd. Det måste förenas.

    Jag skriver mer om Clarks och Johnsons teologi om en vecka.

    SvaraRadera
  8. Här är några reflektioner kring Clarks och JOhnsons teologi: http://helapingsten.wordpress.com/2011/08/17/styrkor-och-svagheter-i-randy-clarks-och-bill-johnsons-teologi/

    SvaraRadera