torsdag 11 december 2008

En fungerande församling

I mitt förra inlägg skrev jag om Simple Church och frågade om det kan fungera i Sverige. Vad menar jag med fungera?

Jag tänker så här.


Jesus har gett oss ett uppdrag. Vi ska gå ut och göra människor till lärjungar. Det betyder att vi ska göra Jesus känd, så att människor lär känna honom, får sina liv förvandlade av honom och börjar följa honom. Det handlar om mission, evangelisation, lärjungaträning och tjänst. Det handlar om att växa och bli fler som tror på Jesus och följer honom.

Om en församling inte lyckas med detta fungerar den inte tillfredställande. Tyvärr är det många kyrkor och församlingar i Sverige som inte fungerar som de borde i detta avseende. Därför söker jag efter modeller som kan fungera bättre. Det finns flera olika modeller som är möjliga, men jag vill satsa på något som framför allt är bibliskt, men också fungerar i vår kultur. För mig är båda sakerna viktiga.

När jag frågar om Simple Church (enkla kyrkor i hemmen, utan byggnader och anställda) kan fungera i Sverige, undrar jag alltså om de kan lyckas med missionsuppdraget bättre än traditionella församlingar. Om det bara blir isolerade och inåtvända grupper som mest rekryterar redan kristna från andra kyrkor tycker jag inte det är så intressant. Om det däremot kan bli missionerande dynamiska celler som når ut och hjälper nya människor att lära känna Kristus och följa honom är jag beredd att satsa för att hjälpa till. Min känsla är att Simple Church kan vara mycket bra i många sammanhang och för många människor, kanske även i Sverige.

Floyd McClung talar om Simple Church i flera korta videoklipp på youtube som du hittar här.

Att församlingen har rätt DNA är dock viktigare än vilken struktur den har!

9 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet. Jag håller med. Jag tror helt enkelt vi måste fråga Gud hur vi i vårt sammanhang ska forma våra församlingar. Ska själv göra det. Vi får se om det blir något liknande "simple church". Sedan får vi prova oss fram. Fungerar det inte första gången så kanske nästa. Jag tror inte vi ska vara rädda att lägga ned om vi inte når ut.

    SvaraRadera
  2. Det skjer noe veldig interessant i England for tiden! Metodistkirken og den angelikanske kirke er sammen om nytenkning av hvordan ha kirke. De kaller det fresh expressions of church. Det begynte som et resultat av at man såg at kirken er i kraftig nedgang og at noe må skje. Kulturen har også endret seg mye og har blitt mye mer mangfoldig. Den tradisjonelle måten å ha kirke fungerer ikke lenger. Man har da et stort misjonsfokus. Et eksempel på freshexpressions of church kan være en syklubb som gradvis blir til en forsamling. Man har kanskje noen i klubben som begynner å be sammen etterpå, og inviterer de ikke-kristne til å være med. Et annet eksempel er at alfa kurs som bare fortsetter med sine samlinger og blir mer som en forsamling.

    Det blir som husmenigheter, men med en tydelig misjonell tanke hvor kirken går ut og møter folk der de er istedet for å prøve å lokke mennesker inn til kirken.

    Ta en kikk på

    http://www.freshexpressions.org.uk

    Mulig at dette kan være et svar også for Norge og Sverige.

    SvaraRadera
  3. Det skjer noe veldig interessant i England for tiden! Metodistkirken og den angelikanske kirke er sammen om nytenkning av hvordan ha kirke. De kaller det fresh expressions of church. Det begynte som et resultat av at man såg at kirken er i kraftig nedgang og at noe må skje. Kulturen har også endret seg mye og har blitt mye mer mangfoldig. Den tradisjonelle måten å ha kirke fungerer ikke lenger. Man har da et stort misjonsfokus. Et eksempel på freshexpressions of church kan være en syklubb som gradvis blir til en forsamling. Man har kanskje noen i klubben som begynner å be sammen etterpå, og inviterer de ikke-kristne til å være med. Et annet eksempel er at alfa kurs som bare fortsetter med sine samlinger og blir mer som en forsamling.

    Det blir som husmenigheter, men med en tydelig misjonell tanke hvor kirken går ut og møter folk der de er istedet for å prøve å lokke mennesker inn til kirken.

    Ta en kikk på

    http://www.freshexpressions.org.uk

    Mulig at dette kan være et svar også for Norge og Sverige.

    SvaraRadera
  4. Tomas. Det ska bli spännande att följa er utveckling. Jag önskar er Guds välsignelse och vill gärna bli uppdaterad efter hand om det är möjligt.
    Kasper Tangen. Tack för din kommentar och för länken. Det var intressant. Jag tror att vi kan lära oss mycket av freshexpressions.

    SvaraRadera
  5. Överlag håller jag med, men jag tycker det finns risker med att bli resultat-fixerad. Om vi tittar på Jesus liv så kan vi se att det fanns tillfällen där han tex skickade iväg människor genom att utmana dom i deras efterföljelse (Luk 14:25-). Och på korset övergav alla Jesus, utom möjligen några kvinnor. Om en av dagens församlingstillväxtgurus skulle ha utvärderat Jesus verksamhet vid dessa tillfällen skulle dom ha sett det som ett misslyckande. Vi får akta oss så att vi inte mäter på systemets sätt - Guds kraft fullkomnas i svaghet. Ibland måste saker snarare ryckas upp och dö för att senare kunna växa.
    /Jonas Lundström
    http://blog.bahnhof.se/wb938188

    SvaraRadera
  6. Tack Jonas for dina inlagg om Simple Church!

    Ursakta att mitt inlagg saknar vara svenska bokstaver. Sitter vid ett brasilianskt tangentbord.

    Jag tror sa enormt mycket pa den har formen av forsamling. Strukturen rimmar battre med forsamlingens funktioner och ger en battre grogrund for att fostra aktiva larjungar som i sin tur vinner nya manniskor. Dessutom tror jag pa att det skulle fungera i var kultur, folk ar trott pa organiserad religion som tenderar att missbrukas. I alla fall tror folk att det ar det dominerande, eftersom de bara far hora om religion nar den missbrukas. Jag ar lite inne pa att starta nagot dylikt, men det ar under process. Manga med mig av mina kristna vanner ar ocksa inne pa samma spar. Vi far se vart Gud leder!

    SvaraRadera
  7. Hej Oscar. Kul att du kommenterar på min blogg och att du är inne på Simple Church. Låt mig få höra hur det går när du kommer tillbaka till Sverige. Du vet var jag finns!

    SvaraRadera
  8. Tack Jonas för dina fortsatta tankar runt simple church. Jag tror på rörelsens etablering i Sverige. Det behövs fler initiativ som är icke-hierarkiska och bygger på levande relationer i kontrast till den samfunds-organiserade kyrkan vi ser idag (tror mer på nätverk). Du skrev en fråga på KU bloggen om vad som kan räknas som kommunitet... jag tycker att det handlar om att dela på en gemensam levnadsregel som ex egendomsgemenskap. Det kollektiva boendet eller att man bor nära varandra underlättar ju att hålla levnadsregeln levande. Jag betraktar dock kommuniteten som en missionerande församling mer än ett nykloster. (dvs jag har en mer anabaptistisk syn än katolsk)
    /David Å

    SvaraRadera
  9. David. Med den definitionen ligger Simple Church och kommunitetsrörelsen nära varandra. Även vår gemenskap på Råslätt ligger nära, även om jag knappast skulle använda ordet kommunitet när jag pratar om vår gemenskap. Vi var mer kommunitet på 80-talet, men mycket av det finns kvar fortfarande. Vi är en missionerande gemenskapsförsamling med anabaptistiska drag skulle man kunna säga.

    SvaraRadera