onsdag 31 december 2008

Nyårstankar

Jag tycker om att fira nyår. Nyåret är en tid att utvärdera det om varit och sätta upp nya mål för det kommande året. Att utvärdera och sätta upp mål behöver man göra regelbundet. Nyårshelgen är ett sådant tillfälle för mig varje år.

Jag har stora förväntningar på 2009. Det är mycket jag vill göra och mycket jag hoppas ska hända. Men det tänker jag inte berätta om här. Däremot kan jag avslöja att jag ska fylla 50 nästa år. Det känns både roligt och läskigt. När man är ung har man livet framför sig och tänker mycket på framtiden. När man blir gammal har man livet bakom sig. Jag märker att jag nu tänker mycket bakåt. Jag tänker på hur livet har varit. Jag ser mina svagheter klarare än tidigare. Jag tänker på sådant som jag har lyckats med och på sådant som misslyckats. Jag tänker på det som varit bra och det som inte har fungerat som jag ville. Jag känner både tacksamhet och sorg.

När Paulus satt fängslad och skrev brev till församlingen i Filippi var han säkert några år över 50. Han var redo att dö, men han såg ändå framåt. Hans ord i Fil 3:10-17 inspirerar mig inför 2009.

Paulus har ett tydligt mål: "Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans" (Fil 3:10).

Han inser att han inte är färdig, utan har mer att lära: "Tro inte att jag redan har nått detta eller redan har blivit fullkomlig. Men jag gör allt för att gripa det, när nu Kristus Jesus har fått mig i sitt grepp" (Fil 3:12).

Han har en skön inställning till livet: "Bröder, jag menar inte att jag har det i min hand, men ett är säkert: jag glömmer det som ligger bakom mig och sträcker mig mot det som ligger framför mig och löper mot målet för att vinna det pris där uppe som Gud har kallat oss till genom Kristus Jesus" (Fil 3:13-14).

Han tycker att vi ska ha samma inställning till livet som han har: "Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga... Ta mig till föredöme allesammans, och se på dem som lever efter det exempel vi har gett er" (Fil 3:15a, 17).

Så det är precis vad jag tänker göra nu. Jag lär mig av allt som har hänt genom livet och sen lägger jag det bakom mig. Jag tänker inte låta gamla misslyckanden hindra mig och inte gamla segrar få mig att slå mig till ro och vara nöjd. Jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot målet, mot det som ligger framför. Jag är inte färdig! Jag vill lära känna Kristus ännu mer. Jag vill följa honom och tjäna honom 2009. Jag tror han har mycket spännande i beredskap för alla som som står till hans förfogande. Jag vill inte köra fast och slå mig till ro bara för att jag fyller 50. Jag vill ha passion för Jesus och hans församling och leva i gemenskap med mina syskon ännu mer 2009. Gud, hjälp mig!

Jag önskar dig ett välsignat nytt år och hoppas att du vill detsamma!

Nu ska jag ta tid med Gud och skriva ner mina mål för 2009. Men de behåller jag för mig själv.

Elisabeth Sandlund på Dagen skriver nyårstankar här.

6 kommentarer:

  1. Jag faller i bön med dig inför det nya året..

    Jag har isär uppmärksammat ditt kall efter omtanke för våra broder och systrar som just nu.. i denna stund.. betalar martyrers blod i fjärran länder..

    SvaraRadera
  2. Jag är med dig till fullo. Verserna från Filippibrevet håller verkligen så här inför ett nytt år.

    SvaraRadera
  3. Bara vi kan holda fast vid klippan. Jesus börjar bli en riktig suddig klippa i Sverige- och väst i dag. Jag längtar, och önskar tala om att även om jag inte komenterar ofta på din blogg- så läser jag varje inlägg, och hittar mycket inspiration här. Den som betydde mest var kanske genomgången om Michael Settler, det är alltid en inspiration när människor har klarat ta vara på de läror som stämmer överens med Guds Ord, även när man är oeniga med varan. Ser mig själv som luthersk- dvs tror på nåden allena, och alla gärningar vi gör utan tro är synd- allt vi gör ska vi göra utifrån den tro som har blivit oss givet. Och även om jag inte är så baptistisk- så tycker jag bibeln båda lär va Luther säger om dopet, men också va baptisterna säger om dopet, lite som Henning Thulin som också kom fram till att båda stämmer överens med Skriften.

    Om du känner till några som vill starta/utvcikla/uttöka/bilda/m.m. ett kristent kollektiv- som du tidigare har skrivet om- vänligen informera mig. Min fru och jag överväger starkt att försöka ingå i en sådan gemenskap, med tanke på den utveckling vi i dag kan se i våran kyrkor- så kan det faktiskt kännas mycket tryggt, specielt med tanke på att vi båda har problem med våran tro- då vi inte hittar näring!- Och vi båda förstår att i en tätt gemenskap som du tidigare har beskrivet, då ger man det man har fått för inget, och tar emot allt eftersom Gud förser- och det känns mycket spännande, också utifrån APG.

    Önskar dig och dina ett välsignat nytt år.

    SvaraRadera
  4. Hej Michael! Kul att du läser min blogg.

    Jag håller med dig om behovet av att hålla fast vid klippan Jesus Kristus. Det gör mig bekymrad att många idag ifrågasätter att Jesus är Gud (och därmed att Gud är treenig). Jag kommer nog att skriva en del om det under året.

    Kul att du uppskattade mina texter om Michael Sattler (Observera stavningen). Han är verkligen en förebild för mig. Jag ska fortsätta min serie om anabaptismen under 2009.

    Jag har svårt att förstå hur både luthersk och baptistisk dopsyn kan vara biblisk. Det finns ju en del skarpa olikheter, t.ex. om trons roll i dopet. Det skulle vara intressant om du utvecklade det någon gång.

    Det finns några adresser till gemenskaper i länkarna och kommentarerna i mitt inlägg om kristna kommuniteter i Sverige den 19 dec. Jag känner inte till de olika grupperna så väl och de verkar teologiskt och andligt ganska olika, så ni får väl leta efter något där ni kan känna er hemma. Samtalshelgen i Skarpnäck 6-8 februari kan vara ett bra tillfälle att träffa många samtidigt. Jag ska själv åka dit.

    Om ni har vägarna förbi Jönköping får ni gärna hälsa på.

    Jag önskar dig och din fru ett välsignat 2009.

    SvaraRadera
  5. Et velsignet godt nytt år ønskes deg og din familie og din forsamling fra faste blogglesere i Norge.

    May Sissel og Bjørn Olav Hansen

    SvaraRadera
  6. Hej Jonas,

    Ifrågasättande att Jesus är Gud är ju något som har pågått "länge", bara se på Kyrkornas Världsråd var flertal samfund har teologi som stammar från arianismen.

    Ska ta en närmare titt på länkarna, har tittat på en del redan. Några såg fina ut, andra såg mycket sektriska ut.

    Som "luthersk" anser även jag att tron är viktigt i dopet, men har inga problem att acceptera att Gud kan ge även ett spädbarn tro (kanske till och med enklare!). Ska se om jag kan skriva en liten genomgång- på hur jag ser på saken. Jag kan säga som så- jag tycker inte de utesluter varan, utan komplimenterar varan.

    Tar gärna o hälsar på nästa gång jag befinner mig i Jönköping trakten! - Det hade varit mycket spännande!

    Avslutter med ett lite Luther citat:
    ""Det finns några som vill undvika fara genom att säga: Jag följer inte Luther eller någon annan, jag följer Evangeliet. Sannerligen, en sådan bekännelse hjälper dem inte, och det är detsamma som att förneka Kristus. Det är sant att när det kommer på tal om din själs frälsning, så skall du inte säga: 'Jag är Lutheran', eller, 'Jag är Papist', för ingen av dem har dött för dig eller är din mästare. Kristus ensam har dött för dig och är din Mästare."

    SvaraRadera