torsdag 6 oktober 2011

En rörelse av nya församlingar i Sverige


Imorgon åker jag till Stockholm för att vara med på Pionjärforum. Det är ett rådslag arrangerat av det församlingsgrundande nätverket i Sverige. Ett 80-tal ledare från tio olika samfund och andra sammanhang samlas för att be, samtala, lyssna och lägga upp en strategi för församlingsplantering i Sverige. Det känns inspirerande att få vara med om detta. Det finns många positiva signaler just nu. Många nya initiativ tas för mission och församlingsplantering i vårt land.

Häromdagen berättade Dagen om en EFS-konferens i Uppsala om mission i Sverige med ca 190 deltagare. Idag kan vi läsa om att Pingströrelsens nya församlingsplanteringsprogram har sin första träff i helgen med 90 deltagare. Det är glädjande att Pingst nu tycks komma igång på riktigt, även om man inte ska tala om succé innan nya församlingar verkligen är på plats. Magnus Persson, som samordnar Pingst församlingsplantering nämner flera olika skäl till att det nu börjar lossna. Jag tror att alla de faktorer han nämner är betydelsefulla. Det handlar om eldsjälar som jobbat länge för detta och röjt väg. Det handlar om att det nu finns flera goda exempel på nya församlingar som är livskraftiga. Och det handlar inte minst om att Pelle Hörnmark har gjort församlingsplantering till en central fråga för hela Pingströrelsen. Nu får vi se vart det tar vägen.

Det behövs många olika initiativ, utbildningar, nätverk och organisationer som planterar församlingar i Sverige. Jag hoppas att vi kan komplettera varandra på ett bra sätt. Jag hoppas att jag kan fortsätta att bidra till detta genom distansutbildning och kortkurser på Mariannelunds folkhögskola och mitt engagemang i Pionjärmissionen och Urban Expression Sverige. Vi behöver alla hjälpas åt för att plantera nya församlingar i Sverige. Därför åker jag med glädje till Stockholm och Pionjärforum imorgon. Jag återkommer med mina intryck om ett par dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar