torsdag 4 december 2014

Boklucka 4: Tyst


Idag är det dags för den fjärde luckan och nu tänker jag presentera den viktigaste boken jag läst den här hösten. En bok som verkligen har gjort intryck och påverkat mitt liv. Det är Tyst - De introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns av Susan Cain. Fast jag köpte den på engelska eftersom det var mycket billigare och då heter den Quiet - The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking.

Det här är en alldeles fantastisk bok och jag är så glad att jag fann den. Det började med att jag var i Estlands huvudstad Tallinn på konferens med M4-ledare från olika länder. På ett seminarium var det en av deltagarna som i förbifarten nämnde den här boken för mig och rekommenderade att jag läste den. Jag noterade titeln och författaren. När jag kom hem började jag söka på nätet, men det tog ett tag innan jag kom rätt eftersom jag stavat namnet fel. När jag till slut hittade den upptäckte jag även Susan Cains TED-talk på youtube (se nedan) och efter att ha lyssnat på hennes enastående föreläsning var jag fast. Det är inte konstigt att den snart har 3,5 miljoner visningar. Sen beställde jag boken.

Så här presenteras den av det svenska förlaget:

"I en tid då de utåtriktade värderas högst tar Susan Cain ställning för de mer introverta personligheternas betydelse. Tyst är en både vetenskaplig och personlig bok som målar upp bilden av ett samhälle som i alla sammanhang hyllar den extroverta, vältaliga, oblyga och socialt kompetenta personen. Samhället undervärderar de lågmälda personligheterna, men faktum är att de introverta ofta är en tillgång för gruppen. Att vara introvert är inte detsamma som att vara blyg. Det handlar istället mer om var man hämtar energi. Extroverta personer stimuleras av sällskap och kontakt, medan introverta behöver avskildhet och lugna stunder.

Tyst har blivit en internationell succé och rättigheterna är sålda till 30 länder. Susan Cains TED-talk har setts av över två miljoner människor och är ett av Bill Gates favoriter!"



En annan som gillar Susan Cains budskap är Bill Hybels, pastor i Willow Creek, och därför var hon en av talarna på årets Global Leadership Summit, som även hölls i Sverige i november. Dagen rapporterar att Susan Cain var den talare som gjorde störst intryck på åhörarna.

Susan Cain har ägnat många år åt att skriva den här boken och på sina drygt 300 sidor kombinerar den personliga erfarenheter med djupdykning i den amerikanska kulturen och den psykologiska forskningen. Det är ingen specifikt kristen bok och författaren avslöjar inte sin egen tro även om vi får veta att hon är uppvuxen i en judisk familj. Det finns dock flera referenser till tro och livsåskådning och i ett kapitel gör hon ett studiebesök i den evangelikala kulturen och Saddleback Church.

Jag började läsa Quiet för att bättre förstå de introverta som finns i min närhet, men ju mer jag läste desto mer kände jag igen mig själv. Jag har många introverta drag och nu förstår jag lite mer av hur jag fungerar och hur jag kan använda mina förmågor på bästa sätt. Det finns även många goda råd till den som är förälder till barn med introverta drag och till lärare för hur de ska möta de introverta barnens behov. Det här boken är helt enkelt lysande. Här följer några exempel på lovord den fått.

"Jag tänker att Tyst är en bok som kan förändra livet för en människa. Särskilt om den människan är en introvert som fejkar att hon är extrovert. Såna finns det nämligen många."
Susanne Sterner, Corren

"Att tysta människor är trista människor är en vanlig uppfattning. I Susan Cains lågmälda, eftertänksamma och läsvärda "Tyst" hyllas Yeats, Proust, Orwell och andra inåtvända författare.."
Tomas Polvall, Norrländska Socialdemokraten

"Tyst är en guldgruva av information och Cain har gjort en banbrytande insats för att bryta introversionens stigma"
Johan Norberg, Svensa Dagbladet

"Boken innehåller också råd om hur föräldrar och lärare ska bemöta introverta barn så att de får utvecklas på bästa möjliga sätt. Jag hoppas att de tipsen läses av extroverta föräldrar och lärare som har svårt att själva förstå oss introverta... Jag kommer med all säkerhet återvända till Susan Cains bok."
Marja Beckman, Tidningen Kulturen

"...Ett väldokumenterat debattinlägg...Jag blev så fascinerad av boken att jag, i likhet med Bill Gates och ytterligare två miljoner, gick in på nätet för att ta del av hennes lysande TED-talk. Kan rekommenderas!"
Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Populärpsykologiska böcker av det här slaget ofta blir abstrakta,  men det här var något annat Något så ovanligt som en bok som inte gav ifrån sig en enda teori utan att hänvisa till bevis, alltså konkreta undersökningar ... otroligt intressant."
Sigge Eklund, Alex & Sigges podcast

"Ett försvarstal för dig som inte minglar med lätthet. Och vad vore världen utan Bill Gates, Hillary Clinton och alla andra introverta men ack så briljanta människor? Om du inte är tillräckligt introvert för att sitta ensam och läsa en hel bok: googla åtminstone fram Susan Cains föredrag på TED."
Elsa Westerstad, Fokus

1 kommentar:

  1. Jag läste denna bok i somras och den har betytt mycket för mig också, jag kan förstå mig själv bättre. Bra att läsa både för den som känner sig som introvert och extrovert, eller nåt mittemellan. Jättebra för alla att läsa för att förstå både sig själv andra människor bättre!

    SvaraRadera