torsdag 25 mars 2010

Svar på tal om onda andar

Wilgot Fritzon uppmärksammar Ellel Ministries i en debattartikel i Dagen. Han skriver:

"Den 9 mars kunde vi i Dagen läsa om Ellel Ministries, en brittisk själavårdsrörelse, som nu accelererar satsningen på Sverige. Kurser har hållits på Kåfalla herrgård utanför Lindesberg sedan 2004. Flera har vittnat om befrielse. Andra har haft stora frågetecken. Själv upplever jag ett behov av mer själavård i våra församlingar i Sverige. Därför tog jag mig tid att grundligt läsa två huvudböcker av Peter Horrobin, grundaren av Ellel Ministries - 'Healing through deliverance', volymerna I och II tillsammans 640 sidor"

Därefter sammanfattar Fritzon Horrobins undervisning om onda andar i några intressanta punkter. (Läs artikeln här) Det är en skrämmande läsning som väcker många frågetecken hos mig. Om detta är den undervisning om onda andar som presenteras i Ellel Ministries finns det stor anledning till oro och kritisk granskning. Wilgot Fritzon efterlyser ett samtal i dessa frågor. Mitt bidrag i det samtalet blir att tipsa om två intressanta artiklar.

Många inom den karismatiska rörelsen undervisar att kristna kan vara besatta av onda andar (ha onda andar eller vara demoniserade som man ofta uttrycker det). Till Sverige kom den undervisningen på 70-talet framför allt genom Derek Prince och Don Basham. Andra har följt i deras spår. Peter Horrobin tycks vara av samma uppfattning.

Den amerikanska pingströrelsen Assemblies of God har mycket tydligt och på biblisk grund tagit avstånd från denna undervisning. Det gjordes genom ett Position Paper där samfundet förklarar och motiverar sin officella ståndpunkt. Det är ett mycket läsvärt och välgrundat dokument och har titeln: Can Born-Again Believers Be Demon Possesed? Jag rekommenderar det varmt!

Den andra artikeln jag vill tipsa om är publicerad i Asian Journal of Pentecostal Studies Nr 1, 2000. Den är skriven av Steven S. Carter och har titeln Demon Possession and the Christian. Även den rekommenderas varmt till alla som vill studera dessa frågor närmare. Den går mycket grundligt igenom de båda sidornas argument utifrån de bibliska texterna. Det är nyttigt att läsa argument från olika sidor för att själv kunna bilda sig en uppfattning.

Uppdatering: Wilgot Fritzon skrev en andra artikel i ämnet den 14 april. Per-Gustaf Eriksson skrev den 9 juni: Fler frågor kring Ellel Ministries.

10 kommentarer:

  1. Jag tror att de som undervisar om att kristna kan vara bundna av demoner gör det utifrån erfarenheten av att ha befriat en kristen person från demonisk makt... Wimber talade om detta - jag känner själv till flera exempel då detta varit fallet. Nu har jag inte så stor koll på just Horrobin men jag är inte så förvånad över de exempel på "portar" för demoniskt inflytande som Fritzon nämner när han citerar Horrobin.
    David

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller koll på Horrobin. Tycker dock inte själv att bibeln är tydlig på punkten om demoners inflytande på kristna. Uppenbarligen kan han Djävulen förvilla oss och föra oss vilse så nog borde han kunna få ett visst inflytande över oss?

    Tror dock inte att Horrobin menar att alla dessa "portar" alltid leder till demoniskt inflytande, utan snarare ska de ses som möjliga "portar" som man ska stänga i fall man upptäcker att någon är under demoniskt inflytande.

    SvaraRadera
  3. Tack David och Tomas för era kommentarer. Ovan nämnda artiklar av Pingsteologer menar att pånyttfödda kristna kan vara attackerade av demoner, men inte besatta eller "demoniserade". De argumenterar utifrån Bibeln och kritiserar att man grundar sin undervisning på sina erfarenheter av demonbefrielse. Jag tycker att de flesta av Horrobins sk portar saknar stöd i Skriften, är helt absurda och skapar onödig rädsla hos kristna.

    SvaraRadera
  4. Jonas, jag trodde att "demoniserad" var en gradskala av demonisk påverkan, där "besättelse" är ytterligheten. Synd att jag inte har tid att sätta mig in i allt. Men visst finns det ändå delar av det kristna livet som inte finns beskrivet i bibeln. Tänk bara på de andliga gåvorna. De är inte alla beskrivna hur de fungerar i detalj. Det är något man lär sig av erfarenhet hur de fungerar. Det kan väl vara liknande med det här?

    SvaraRadera
  5. Tomas. Det är just den tolkningen av begreppet demoniserad som kritiseras i artiklarna. Som jag förstår det finns det inget språkligt stöd för att göra en skillnad mellan demoniserad och besatt. Argumenten för det finns i texterna.
    Jag håller med dig om att erfarenheten spelar en roll när vi formulerar teologin. Men erfarenheten måste ändå prövas mot Bibelordet. Det är det artiklarna försöker göra. Jag tycker att det är intressant läsning i en komplicerad fråga.

    SvaraRadera
  6. Jag vet ingenting om ellel ministries och är inte insatt i den diskussionen men skulle vilja citera Steve Addisons bok "Movements that changes the World". Han beskriver generellt att kristenheten går bakåt på norra halvklotet och går framåt på södra och funderar över skillnaderna i "kristendomsform".

    "If there is a single area of faith and practice that divides Northern and Southern Christians, it is the matter of spiritual forces and their effects on the everyday human world."

    SvaraRadera
  7. Rickard. Det ligger säkert någonting i det Addison skriver. Det är kanske därför det så lätt går till överdrift när man upptäcker den andliga världen och den andliga kampen. Jag är övertygad om att vi behöver en biblisk förståelse av detta.

    SvaraRadera
  8. Hejsan! Jag minns hur jag läste detta och utan vidare köpte idén om att kristna inte kan vara demoniserade. Det ställde till en hel del bekymmer när en vän i församlingen som var hängiven kristen började manifestera demoner. Att hon inte var kristen på "riktigt" eller att det inte var demoner var uteslutet. Då läste jag bibeln med öppet sinne och insåg att John Wimber har rätt när han säger att kristna kan bli demoniserade. Jag förklarar varför här: http://helapingsten.wordpress.com/2012/09/12/kan-kristna-bli-besatta/

    Gud välsigne dig!
    Micael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina synpunkter och din länk, som jag läste med intresse. Jag har en del invändningar, men nöjer mig med två kommentarer. För det första tycker jag att man ska undvika begreppet demoniserad. Det är en dålig översättning av grekiskans daimonizomai och låter mycket värre än det mer korrekta besatt. Jag förstår varför Prince och Wimber introducerat begreppet, men tycker inte att det underlättar. För det andra: Det är ingen tvekan om att pånyttfödda kristna kan vara attackerade och i vissa fall bundna av onda andar, men att tala om kristna som besatta (eller demoniserade) tror jag är missvisande.
      Jag uppskattar mycket av John Wimbers undervisning, men just i den här biten håller jag inte med honom. Kapitlet om onda andar i boken Helandets kraft tycker jag har flera svagheter.

      Jag uppskattar att du engagerar dig i frågan och tycker att det är intressant att samtala med dig. Både när vi är överens och när vi inte är det.

      Radera
  9. Jesus är underbar...

    SvaraRadera