tisdag 20 juli 2010

En karismatisk kyrkohistoria

Jag gillar att läsa kyrkohistoria. Jag läser gärna böcker med lite annorlunda perspektiv. Jag är mest intresserad av förnyelserörelser och väckelserörelser som funnits i marginalen. Här är först mina tre favoritböcker som alla berättar kyrkohistorien ur ett underifrånperspektiv. Sen presenterar jag två nya böcker.

1. The Pilgrim Church av E. H. Broadbent. En fantastisk klassiker från 1931 (senaste tryckningen 1999). Berättar historien från 30-1930 e.Kr. på ett överraskande och fascinerande sätt. Det var denna bok som väckte mitt intresse för kyrkohistoria för mer än 30 år sedan.

2. The Believer's Church - The History and Character of Radical Protestantism av Donald F. Durnbaugh från 1968 (andra upplagan 1985, tredje 2003). Den tar upp frikyrkorörelser från medeltiden fram till 1900-talet och analyserar dem även teologiskt.

3. Radical Faith - An Alternative History of the Christian Church av John Driver från 1999. Tar upp ett tjugotal olika rörelser från hela den kristna historien. Den är mycket välinformerad och välskriven och bjuder på härliga citat från många olika personer och tider.

4. Nu har jag hittat en ny bok i samma stil, men med lite annorlunda infallsvinkel. Den berättar nämligen kyrkohistorien ur ett karismatiskt perspektiv. Den heter 2000 Years of Charismatic Christianity - A 21st Century Look at Church History from a Pentecostal/Charismatic Perspective och är skriven av Eddie L. Hyatt.

Pingstteologen Eddie Hyatt vill visa att de andliga (karismatiska) gåvorna funnits med i hela kyrkohistorien. Fokus ligger på under och tecken, helande, tungotal och uttydning, profetia och liknande (se 1 Kor 12:7-11). Boken bygger på grundlig efterforskning och han presenterar resultatet på ett enkelt och tydligt sätt. Man får möta kyrkofäder, klosterrörelser, förnyelserörelser och frikyrkorörelser. Boken är på 200 sidor och har 29 korta kapitel. Det enda som tas upp är förhållandet till de karismatiska gåvorna och man får inte veta så mycket mer om de olika rörelserna. Det är ingen fördjupning precis, men ändå mycket läsvärt. Jag lärde mig en hel del nytt. Jag blev överraskad av att det finns så många exempel på tungotal i kyrkans historia. När boken närmar sig modern tid handlar det mer och mer om Nordamerika (Vilket i och för sig inte är så konstigt). Presentationen av pingstväckelsens genombrottstid gav mig faktiskt några överraskande lärdomar och bilden av Charles Parham fick korrigeras något. Den här boken rekommenderar jag varmt.

5. Tyvärr nämner Eddie Hyatt inte alls den Keltiska kyrkan. Han verkar inte ens känna till den, vilket är lite förvånande. Den var ju både karismatisk och missionerande. Det har kommit en ny bok på svenska om detta: Vindarna från väster - lärdomar från den Keltiska kyrkan av Per-Eive Berndtsson. Boken handlar om hur lärdomar från den Keltiska kyrkan kan hjälpa oss att vara kyrka i en postmodern tid. Den är mycket bra!

Två artiklar i Dagen handlar om vikten av karismatisk förnyelse i vår tid. Historien visar att en levande kyrka bör vara öppen för den karismatiska dimensionen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Då har vi kanske samma intresse. Som jag funnit det så är det de fria väckelserna som har stått upp för bibelns budskap oavbrutet från kyrkans början. Skriver på en ny bok som handlar om kampen för tron.

    Urkyrkan var en fri kyrka där medlemmarna själva bestämde över sin församling. Apostlarna var bara lärare och rådgivare åt församlingarna. Inget samfund fanns.

    Men så snart kyrkan (uppifrån) hade organiserats i en kyrka (alltså den katolska på ett mänskligt sätt, degenererades den tron och budskapet. Traditionerna tog över livet. Så mycket är obibliskt i denna kyrka.

    Inte bara RKK utan så gott som alla andra statskyrkor och folkkyrkor, som haft anspråk på att företräda alla kristna, har försökt stoppa Guds Ande.

    De fria kristna har oftare förföljts av kyrkan än av ateister. Inom RKK är som bekant kanske den mest kända Fransiskus, som skulle ha sparkats ut kyrkan eller bränts på bål som så många andra, om inte starka krafter hade räddat honom.

    Jag är stolt över att vara frikyrklig (pingstvän). Urkyrkan var en fri kyrka och Jesus frikyrkopredkant, bland mycket annat. Därför hatar och hånar världen de fria kristna, men accepterar gärna den etablerade kyrkan.

    SvaraRadera
  2. Tack Lelle! Du skull säkert tycka om boken The Pilgrim Church. Den är den mest heltäckande och berättar från hela kyrkans historia, både öst och väst.

    SvaraRadera