torsdag 30 juni 2011

En grön bibel

Idag har jag fått min gröna bibel. Den är en självklar del av kursmaterialet i den nya kursen BibelOmvärldMariannelunds folkhögskola och jag är en av lärarna. Kursen handlar om visionen för Guds rike och tar bland annat upp vårt ansvar för den värld Gud har skapat.

The Green Bible är en vanlig engelsk bibel. Översättningen är New Revised Standard Version. Det som är extra i The Green Bible är följande:

1. Alla bibeltexter som berör vårt ansvar för skapelsen är tryckta med grön text (mer än 1000 verser).

2. Ämnesregister över bibeltexter med "gröna" ämnen.

3. Fördjupningsspår i sex olika "gröna" bibliska teman.

4. 120 sidor inspirerande artiklar och texter (bland de många författarna finns N.T. Wright och Brian McLaren). Jag har redan hunnit läsa N.T. Wrights artikel. Det är en lysande text på 13 sidor med rubriken Jesus is coming - plant a tree. Utifrån bland annat Romarbrevet 8 och Jesu återkomst lägger han en biblisk grund för att ta ansvar för skapelsen.

5. Och The Green Bible är givetvis tillverkad på ett miljövänligt sätt.

Här kan man få en försmak på The Green Bible.

Dagen berättar idag att engagemanget i miljöfrågor är ganska lågt bland evangelikala ledare. Jag hoppas att de som verkligen tror att Bibeln är Guds ord också ska upptäcka vad den säger om vårt ansvar för skapelsen. Kanske kan The Green Bible bidra till detta. Nu ska jag börja använda min gröna bibel och ladda för den nya kursen som startar i höst. Kanske vill du vara med?

3 kommentarer:

  1. Intressant. Jag får nog skaffa den. Jag undrar varför så många kristna verkar vilja förneka exempelvis människans påverkan på klimatet. I tidningen Världen i dag, förekommer många inlägg med den inriktnigen.

    SvaraRadera
  2. Niklas Bjernhagen1 juli 2011 kl. 14:57

    Äntligen skriver du om skapelseteologi Jonas! Det ska bli intressant att se om du återkommer till det när du läser mer i din Bibel (det är ju samma som du redan hade, men ibland kan vi behöva hjälp att se vad som står). Själv tror jag det starka fokus vi har på individens frälsning och gudsrelation (som naturligtvis är helt avgörande) lett till ett för snävt perpspektiv på vad frälsning är. Jag tror Gud vill något med hela skapelsen både här och nu och i evigheten.

    SvaraRadera
  3. Schysst!

    Kan rekommendera ett par böcker av Matthew Sleeth, killen som ligger bakom den där varianten av Bibeln,, som heter The Gospel According to Earth och Serve God, Save the Planet. Enkla och läsvärda böcker på ämnet! Serve God, Save the Planet är väldigt bra med enkla samtalsfrågor efter varje kapitel (kanske den andra boken också har, minns ej...). Kanske något för BibelOmvärld den med...?

    Fred!

    SvaraRadera