tisdag 12 juli 2011

Ett besök i All Souls Church, London



Jag och Kerstin har varit i London några dagar. Vi har mest kopplat av, sett oss omkring och upplevt den stora staden, men på söndagen passade vi dock på att besöka All Souls Church vid Langham Place.

När man kommer upp till Oxford Street från Tunnelbanestationen vid Oxford Circus ser man den egendomliga kyrkobyggnaden några kvarter upp på Regent Street. När man kommer in i lokalen är det en modern gudstjänstlokal med bekväma stolar och TV-skärmar.

Församlingen All Souls har mottot "Growing an international community to reach a multi-cultural society for Christ" och att det är en internationell och mångkulturell församling är väldigt påtagligt. Här finns verkligen människor från alla världens hörn. Anledningen till att vi gärna ville besöka just den här församlingen var förstås att det är den församling som byggts upp och letts under många år av John Stott.

När jag som svensk gäst kom till denna anglikanska församling förväntade jag mig något som liknade en gudstjänst i Svenska kyrkan, men oj så fel jag hade. Här är några saker som jag noterade:

1. Det fanns inga prästdräkter eller prästkragar. Kyrkoherden Hugh Palmer, som ledde gudstjänsten och andrepastorn Mark Meynell som predikade var båda enkelt klädda i skjorta och kavaj. Det gillar jag. Jag tycker illa om allt som markerar särställning för präster och pastorer och därför tycker jag inte att de ska märkas ut med särskilda kläder, dräkter eller symboler. Alla lärjungar är präster!

2. Det var en mycket enkel gudstjänstordning. Alla besökare fick ett blad med gudstjänstens program. Där fanns alla sånger och några skrivna böner och gemensamma läsningar. Även nattvardsordningen var mycket enkel och kombinerade frihet och form på ett föredömligt sätt. Ett tjugotal av församlingens medlemmar (både män och kvinnor) hjälpte till att dela ut bröd och vin till gudstjänstdeltagarna.

3. Sångerna var både gamla och nya. Gamla hymner kombinerades med moden lovsång och leddes av ett stort musikerteam. Alla texter fanns både i programbladet och på TV-skärmar över hela kyrkan. Det var lätt att följa med och det var härligt att sjunga. Församlingen hade både många nationaliteter och alla generationer och det märktes även i musiken.

4. När det var dags för predikan talade Mark Meynell om Psalm 119:49-56. Han talade om den tröst som Guds ord kan ge i lidandet och det var en mycket bra bibelutläggande predikan som öppnade ordet och tillämpade det i vardagen. Tydligen var man inte bunden av någon särskild predikotext som var centralt bestämd utan hade just nu en predikoserie genom hela Psalm 119. Det är bra när man lokalt har frihet att styra över både form och innehåll.

5. Efter gudstjänsten var det mingel i undervåningen med gratis kaffe, bokaffär, mediashop, information för nya besökare och mycket annat. Jag passade på att köpa några böcker. Givetvis blev det även en av John Stott. Det kändes så rätt att köpa den just där. Tyvärr var han inte på plats själv. Han är ju över 90 år nu och inte så pigg längre.

Jag kände mig mycket välsignad och uppmuntrad av att möta denna församling i London. Mycket av det jag såg där finns förstås även i många svenska församlingar. Men jag tror särskilt att Svenska kyrkan har mycket att lära sig när det gäller enkelhet och lokal frihet att utforma församlingslivet och gudstjänstformerna. Jag tror jag att vi alla har mycket att lära från bröder och systrar i olika delar av världen. All Souls Church är ett bra exempel på en levande och dynamisk församling som når ut och växer i sitt sammanhang. Om vi får många levande församlingar i Sverige kan vi skapa den radikala förändring som kan bryta sekulariseringen och göra att fler människor tror på Gud och lär känna honom genom Jesus Kristus. Då kan både män och kvinnor (även här) börja följa honom och Sverige kan förvandlas av evangeliets kraft.

Uppdatering 13/7: Dagen berättar om Oasmötet i Kungsbacka. Oasrörelsen är en förnyelserörelse inom Svenska kyrkan. Kyrkoherde Karl-Erik Tysk har skrivit en debattartikel om vikten av att hålla fast vid sanningen i evangeliet.

1 kommentar:

  1. Fint, Jonas, att få del av din upplevelse!
    Delar dina förhoppningar för Svenska kyrkan vad gäller enkelhet och ett större mått av "lokal frihet att utforma församlingslivet och gudstjänstformerna".
    Får lust att aktualisera vad John Stott skrivit…

    SvaraRadera