torsdag 28 juli 2011

Till minne av John Stott



Idag kom nyheten att John Stott har avlidit i en ålder av 90 år. Han var en av 1900-talets mest inflytelserika kristna ledare och hans böcker har påverkat mig mycket. Jag tackar Gud för John Stotts enastående livsgärning. Han är en verklig förbild i tro, liv och ledarskap.

Anders Gustafsson ger länkar till många artiklar om John Stott på sin utrikesblogg.

Jag skrev ett inlägg om John Stott i samband med hans 90-årsdag. För ett par veckor sedan besökte jag den församling han var pastor i under många år: All Souls Church i London. Det besöket skrev jag om här.

Läs gärna om John Stott idag och läs framför allt något av det han har skrivit. Själv tänker jag läsa lite i boken Evangelical Truth - a personal plea for unity, integrity and faithfulness. Det är en av Stotts sista böcker och något av hans andliga testamente. Jag köpte den när jag var i All Souls för ett par veckor sedan och idag känns det aktuellt att läsa den.

Här uttalar sig några svenska kristna profiler om vad John Stott betytt för dem.

Om du vill lyssna till predikningar och föreläsningar av John Stott (några är tolkade till svenska) kan du klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar