söndag 3 januari 2010

Bokpresentation: The Openness of God

Jag har tänkt presentera några böcker under den närmaste tiden. Jag börjar med The Openness of God - A Biblical Challenge to the Traditional Understanding of God.

Det är inte lätt att förstå Gud. Som kristna bekänner vi att Gud är både allsmäktig och allvetande, men det är komplicerat att förklara exakt vad som menas med de begreppen. Det finns många olika uppfattningar om detta bland teologerna och diskussionen blir lätt filosofisk. I ett tidigare inlägg om utkorelsen och den fria viljan har jag varit inne på detta.

För den som vill utmanas i sitt tänkande och brottas lite med frågorna om Guds egenskaper är boken The Openness of God en nyttig läsning. I den presenteras det som brukar kallas Open Theism i fem intressanta kapitel av fem olika författare.

I det första kapitlet lyfter Richard Rice fram det bibliska stödet för att Gud har begränsat sin kontroll över världen och är öppen för människans handlingar och påverkas av dem.

I det andra kapitlet går John Sanders igenom kyrkohistorien och visar hur kyrkans klassiska gudsbild växte fram under stark påverkan av grekisk filosofi och hur det påverkade både den katolska teologin och den protestantiska reformationen.

I det tredje kapitlet skriver Clark H. Pinnock om vad Open Theism betyder för den systematiska teolgin och den kristna läran om Gud. Bland frågorna som diskuteras finns Guds treenighet, allmakt, oföränderlighet och allvetande.

I det fjärde kapitlet tar William Hasker upp det filosofiska perspektivet och jämför Open Theism med andra synsätt som tex. Kalvinism, Molinism och Klassisk arminianism (i boken kallad Simple foreknowledge).

I det femte kapitlet behandlar David Basinger de praktiska konsekvenserna av Open Theism när han i tur och ordning tar upp förbön, Guds ledning, mänskligt lidande, socialt ansvar och evangelisation.

Boken är mycket välskriven och alla fem kapitlen har en resonerande och ödmjuk ton. Författarna argumenterar för sin sak utan att raljera med andras åsikter. Tvärtom är de mycket korrekta när de beskriver de olika synsätten och åsikterna. Jag lärde mig mycket när jag läste boken och fick en mycket bättre förståelse för vad Open Theism är. Jag är attraherad av det här sättet att tänka, men ännu inte helt övertygad om att det är korrekt. Det finns vissa frågetecken kvar, särskilt när det gäller detta med Guds kunskap om framtiden. Det känns på något sätt så självklart att Gud vet allt som kommer att hända i framtiden att det är svårt att tänka på något annat sätt. Men när jag läser det sista kapitlet inser jag att jag i praktiken är helt överens med författarna om hur Gud och människa samverkar med varandra i det som händer på jorden. Man kan läsa mer om Open Theism på Open Theism Information Site.

Jag tycker att det här är stora och intressanta frågor och vill gärna höra vad bloggens läsare tänker om detta. Så du är välkommen att skriva en kommentar.

3 kommentarer:

  1. Väldigt intressant, kul att du kollar på detta. Greg Boyd som för övrigt har en sjukt bra blogg och är på en väldigt spännande resa har ju skrivit mycket om detta också.
    /Jonas L

    SvaraRadera
  2. Om jag förstått Open theism, har Gud fullständig koll på alla möjligheter som utgör vad vi kallar för "framtid", alltså alla eventuella utfall som kan komma av alla olika kombinationer av händelser.

    Om det är så, upplever jag personligen ingen spänning inför Guds förhållande till framtiden eller den yttersta tiden. Gud har väl i sådana fall koll på hur det kommer kunna bli. Det känns nästan som en definitionsfråga om vad allmakt egentligen är...

    Vad anser du är problematiskt med framtiden Jonas?

    SvaraRadera
  3. Tack Joel för din kommentar. Jag har alltid trott att Gud vet vad som ska hända i framtiden, inte för att han har förutbestämt det, utan för att han på något sätt ser in i framtiden eller är utanför tiden och ser allt på en gång. Det är klassisk arminianism, eller det som kallas Simple foreknowledge. Jesus visste att Judas skulle förråda honom och att Petrus skulle förneka honom tre gånger, redan innan det hade hänt.
    Open Theism hävdar att Gud inte vet allt som kommer att hända. Han vet en del saker som han har bestämt, men framtiden är delvis öppen. Men som du skriver "har Gud fullständig koll på alla möjligheter som utgör vad vi kallar för "framtid", alltså alla eventuella utfall som kan komma av alla olika kombinationer av händelser." Det kan hända att det är så det är, men jag har svårt att vänja mig vid tanken. Jag har helt enkelt problem med det. Därför funderar jag vidare.

    SvaraRadera