söndag 29 mars 2009

Kvinnliga pastorer?!

I tisdags meddelade Dagen att Chatrine Carlson blir ny föreståndare i Jönköping Pingst. Det var ingen stor överraskning och hälsas med glädje av de flesta, skriver Carl-Henrik Jaktund. Beskedet har dock orsakat en debatt om det lämpliga i att kvinnor är pastorer och äldste. En del menar att detta är ett avfall från bibliska principer och bryter mot Guds ordning för församlingen.


Själv delar jag inte den uppfattningen. Jag menar att man på Bibelns grund kan hävda att både män och kvinnor kan tjäna församlingen som pastorer och äldste. Min övertygelse är att andliga gåvor och inte kön bör avgöra vilken tjänst man ska ha i församlingen och att Paulus begränsningar av kvinnans tjänst i 1 Kor och 1 Tim är kulturellt betingade.


Man kan naturligtvis inte godtyckligt förklara bort Bibelns ord med att det är kulturellt betingat. Det behövs väl genomtänkta riktlinjer för att avgöra vad i Bibeln som är alltid gällande principer och vad som är kulturellt. I den utmärkta boken Att läsa och förstå Bibeln av Gordon Fee och Douglas Stuart finns mycket bra vägledning för detta. Författarna presenterar sju punkter på sidorna 56-62 (tyvärr har översättaren missförtått punkt 4 och översatt den felaktigt). I det engelska orginalet How to Read the Bible for all its Worth är det sid 70-76. Det är en mycket bra bok om bibeltolkning av två evangelikala exegeter.


Jag har inte möjlighet att själv gå igenom bibeltexterna här utan hänvisar till andra som gjort det med en bibeltrogen utgångspunkt. På svenska rekommenderar jag det som Per-Axel Sverker har skrivit. Hans kompendium Man och kvinna som Guds avbild är kortfattat och lättläst.


Tidigare nämnde Gordon Fee har medverkat i boken Discovering Biblical Equality: Complementarity Without Hierarchy. På 500 sidor bearbetas frågan historiskt, exegetiskt, teologiskt och praktiskt på ett grundligt sätt av olika författare. De exegetiska texterna är lysande.


En betydligt kortare text finns här: The Role of Women in Ministry as Described in Holy Scripture. Det är ett officiellt ställningstagande (Position Paper) från det amerikanska pingstsamfundet Assemblies of God. Utifrån Nya testamentets texter försvaras att kvinnor kan tjäna som pastorer och äldste i församlingarna.


Det finns också två internationella hemsidor med ett pingstkarismatiskt perspektiv som vill uppmuntra kvinnor till att stå i ledartjänster i Guds rike. Där finns också mycket intressant material som bearbetar de bibliska frågorna. Ta en titt på God's Word to Women och International Christian Women's History Project om du är intresserad.


Alla blir kanske inte övertygade av de argument som presenteras i dessa böcker och på dessa hemsidor. Om du är tveksam hoppas jag att du tar tid att läsa och begrunda. Jag hoppas också att alla förstår att man kan tro att Bibeln är Guds sanna ord och samtidigt försvara kvinnans rätt att vara pastor och äldste i församlingen.


Därför hälsar jag också Chatrine Carlson välkommen till företåndartjänsten i Jönköping och önskar henne och församlingen Guds välsignelse.

10 kommentarer:

  1. Tipsa John Nilsson- polaritet.blogspot.com om din artikel så blir han glad :)

    SvaraRadera
  2. Det är en bra idé! Varför tipsar du honom inte själv förresten? Blev inte du glad? :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du tipsar om Fee & Stuart! Har just införskaffat den boken och ska nu börja studera den noggrannt...
    // Åsa

    SvaraRadera
  4. Takk for kommentar på bloggen min!
    Vi deler nok ikke syn i denne saken, men jeg setter fortsatt stor pris på deg og kontakten vi har.

    Jeg har respekt for at du ser annerledes på dette. Innenfor det anabaptistiske fellesskapet vil det være ulike grupper, som representerer ulike tolkninger av synet på mann/kvinne og kvinnens rolle i den kristne forsamlingen. I denne saken representerer vi vel kanskje hver vår side?

    Jeg leser Barnabasbloggen med stor interesse. Gud velsigne deg og dine og ditt arbeid.

    SvaraRadera
  5. Det var en bra sammanfattning. Jag har åkt runt lite i kyrkor och snackat med ungdomar om samma saker ungefär, men själv är jag inte teolog och måste använda mig nästan helt av källor.

    Christians For Biblical Equality gav mig några års gratis medlemskap förut, eller åtminstone fick jag deras tidningar. Det berodde nog på att jag köpte så mycket material ifrån dem.

    Jag var med i en paneldiskussion tillsammans med Per-Axel Sverker om biblisk feminism, när EFK hade sin årskonferens för kvinnliga ledare. Intressant upplevelse att vara i sådan hejdundrande manlig minoritet...

    Hur som helst så hade jag slarvat bort länken till Per-Axel Sverkers text och det är så vansinnigt irriterande att inte kunna ange en nätkälla som är lättläst när man diskuterar dessa saker. Stort tack för att du gjorde mig uppmärksammad på att den fortfarande fanns publicerad på nätet.

    Jämställdhet ringer illa i många kristnas öron, men det tror jag delvis beror på liberalteologins användande av vilsna religionsfilosofer som Mary Daly...även om det största motståndet beror på att de helt enkelt inte satt sig in i frågan och baserar åsikterna på fördomar. Säger jag med gott självförtroende :)

    SvaraRadera
  6. Jonas!
    Jag har själv haft stor glädje av Fee/Stuart, inte minst i undervisning i bibelskolemiljön. Kanonbra!
    Problemet är ju just att man ofta läser bibeltexterna utan riktlinjer, alldeles oavsett ståndpunkt i just denna fråga.
    Min egen resa har gått från SvK i Göteborgs stift via Teen Challenge till en EFK-miljö, och jag har därför haft anledning att grunna över denna fråga lite extra.
    Tack för bra länkar och tips.

    Allt gott!

    Kumlapastorn Fredrik Lignell

    SvaraRadera
  7. Tack för alla lästips.

    Jag är liksom du inne på det här med att det är kultuellt betingat, men har haft ont om text att vända mig till för att få bibeltexten förklarad.
    Men jag har haft god hjälp av Andrew Perrimans Speaking of Women - Intepreting Paul.
    Tyvärr lite svår att få tag på, men jag hittade den på Amazon 2nd hand.

    Jag tycker det är hemskt tråkigt när man för att man talar om det kulturellt betingade eller liknande alltid stämplas som liberalteologisk.

    Jag har dessutom en känsla av att det finns få kvinnor som ledare i kyrkan, därför att det fortfarande finns en outtalad inställning hos många att kvinnan inte ska leda (även om de och kyrkan i allmänhet är positiv till det).

    SvaraRadera
  8. Tack! Det betyder mycket att veta att man inte är "ensam".

    SvaraRadera
  9. Härligt att du kör på så bra med din blogg. Jag la nu till den under bloggar jag skall ha extra koll på.

    SvaraRadera
  10. Andrea Keller9 april 2009 21:58

    Ett bra lästips i detta ämnet är "10 lies the church tells women" av J. Lee Grady. Han tar upp flera områden när det gäller kyrkans syn på kvinnan. Mycket av invändningarna han bemöter är kanske mer relevanta i den amerikanska kyrkomiljön än den svenska, men det är ändå intressant att läsa av rent exegetiskt intresse, då han gör ett jättefint jobb med undervisningen i sin bok!

    SvaraRadera