fredag 21 maj 2010

Jesus blir synlig

I helgen samlas tusentals kristna i Stockholm. Det är dags får årets Jesusmanifestation. Det är positivt att kristna samlas och gemensamt deklarerar sin tro på Jesus Kristus som herre och frälsare. Jag hoppas att det är många stockholmare som får syn på Jesus i helgen. Dagen skriver mer om detta här 1, 2, 3, 4, 5.

Själv kan jag inte åka dit, utan åker hem till Jönköping istället. Jag har varit ett par dagar i Linköping och träffat deltagarna i distanskursen i församlingsplantering. Det har varit roligt. De har snart avslutat ett år av deltidsstudier och deras planteringar har gått framåt under tiden. Här kan du läsa om några av dem: Air, Tjugofyrakyrkan, Närkyrkan T-way. Jesus blir synlig genom sin församling. Församlingen är nämligen hans kropp. Därför behövs det många nya kristna gemenskaper över hela vårt land. Då blir Jesus synlig i hela landet, året runt, för nya människor.

Även nästa läsår kommer vi att ha en distansutbildning i församlingsplantering på Mariannelunds folkhögskola. Den består av fyra tvådagarsträffar i Mariannelund och litteraturläsning, fältstudier och praktik däremellan. Tvådagarsträffarna fungerar också som kortkurser och man kan delta i en eller flera av dem utan att gå distansutbildningen.

Du är alltså välkommen till Mariannelund vid ett eller flera av dessa tillfällen:

3-4 september 2010 Församlingsplanteringens ABC

10-11 december 2010 Församlingens DNA

4-5 februari 2011 Församlingsbygge för tillväxt

13-14 maj 2011 Teamledarskap och konflikthantering

Mer information kan fås av mig, telefon: 070-6929818 eller mail: jonas@mariannelund.nu, eller från skolan.

Så jag hoppas att Jesus blir synlig i Stockholm på lördag när tusentals kristna samlas till årets Jesusmanifestation. Jag hoppas också att Jesus blir synlig genom hundratals nya kristna församlingar över hela vårt land. Nya församlingar som når nya människor med det gamla budskapet om Jesus Kristus och Guds rike. Vi behöver återigen få se en församlingsplanterande rörelse ta fart i Sverige (lik den som fanns i vårt land den senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet). Jag hoppas att jag och Mariannelunds folkhögskola kan vara med och bidra till den rörelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar