torsdag 10 juni 2010

Äntligen börjar fotbolls-VM

Fotbolls-VM är världens största fest. Det pågår i en månad. Premiärmatchen imorgon den 11 juni och finalen söndagen den 11 juli. Fotboll är världens största sport. Den spelas över hela jorden och det är hur enkelt som helst. Man behöver bara ha en boll och en någorlunda slät yta så kan man dela upp sig i två lag och spela. Till målstolpar kan man använda ett par skor. Man kan vara många eller man kan vara få. Det går alltid att spela fotboll. Därför älskas fotboll runt hela jorden.

Jag har själv spelat fotboll ungefär sen jag började gå. Vi spelade på gräsmattan utanför höghuset, på grusplanen i kvarteret. Och sen spelade jag på Rosenlunds idrottsplats i Jönköping när jag till slut började spela i klubblaget. Det blev flera år i ungdomsserier med IK Tord och en del framgångar. Jag lade fotbollsskorna på hyllan när jag blev junior, men senare blev det många säsonger med korpfotboll och många år som fotbollstränare för pojklag på Råslätt. Nu när jag passerat 50 spelar jag inte så mycket längre. Jag sparkar lite boll med barnbarnen och aktar mig för skador så gott det går. Men det är fortfarande lika roligt att använda fötterna för att sparka en boll.

Fotboll kan användas till mycket gott. I Afrika används det för att rehabilitera barnsoldater, träna konflikthantering och ickevåld och skapa fred i konflikter. Stjärnspelaren Drogba från Elfenbenskusten har blivit utsedd till fredsambassadör i FN för sina insatser för att skapa fred i sitt land. Fotboll används också för att hjälpa gatubarn i Brasilien och Kongo. Nu när VM går i Sydafrika kan det betyda mycket för Afrikas utveckling. Låt oss hoppas att det går bra för de Afrikanska lagen. Det kan betyda både fred och utveckling. Kul att både Nigeria och Elfenbenskusten har svenska förbundskaptener.

Nu riktas världens blickar mot fotbolls-VM i Sydafrika. Låt oss hoppas att det blir en rolig och positiv fest. Låt oss be att Guds rike kommer och att Guds vilja sker i Sydafrika de här veckorna. Det är många kristna som är där för att tjäna Gud och sprida hans ord under VM.

Jag hoppas också att det blir mycket bra fotboll, många snygga mål och en härlig och fredlig publikfest. Jag hoppas att det blir en härlig fest med positiv nationalism och internationell förbrödring. Jag älskar fotboll!

Här kan du följa Dagens VM-blogg med Per Arnsäter.
Uppdatering: Dagen skriver lite märkligt om ett kristet VM och får välbehövlig kritik av Apg29.

4 kommentarer:

  1. Jag har lite svårt att förstå promotandet av VM från ett kristet perspektiv. Några invändningar från mig;

    -Nationalism. Du talar om "positiv nationalism". Någon sådant finns inte för mig. Nationalstaten är en struktur som bygger på splittring, hierarki och våld, och som därför går stick i stäv med Jesus undervisning.

    -Mammonism. VM kostar 35 miljarder eller något, samtidigt som Afrika har enorma problem med svält, HIV mm. Dessutom gynnas konsumismen och storföretagen hejdlöst av evenemanget.

    -Styrka. Idrotten hyllar det starka och framgångsrika, och inte det upp-och-ned-vända riket.

    -Prostitution osv. Många har skrivit om prostitution, fördrivning av hemlösa mm som alltid följer i fotspåren av dessa evenemang.

    -Säkerheten. Mängder med extra poliser och vapen behövs för att försvara det hela.

    Sen fattar jag att det är kul o så, det tycker jag också. Eller tyckte, nu väljer jag att inte bry mig så mycket eftersom jag inte vill stödja dessa evenemang.
    /Jonas L
    www.jlundstrom.se

    SvaraRadera
  2. Tack Jonas L för dina invändningar. Jag är naturligtvis medveten om att det finns avigsidor med ett fotbolls-VM. Det mesta som finns i världen har både goda och onda sidor. I det här inlägget vill jag fokusera på fotbollens positiva effekter. Att VM går i Afrika kan hjälpa Afrikas utveckling tror jag. Mycket av pengar och konsumtion investeras i Sydafrika och det kommer förhoppningsvis även de fattiga till godo på lång sikt. Världen är som den är och jag väljer att vara involverad och intresserad och kan förhoppningsvis bidra något till att att det blir mer rättvisa och fred både i Sverige och i Afrika.
    Att ett lands befolkning förenas och stöder sitt landslag kan minska motsättningar och skapa fred, glädje, utveckling och enhet. Det är det som tycks hända i t.ex. Elfenbenskusten och Sydafrika. Det är det jag menar med positiv nationalism och det behöver inte förstöras av nationalismens våldsamma sidor.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår hur du resonerar. Ofta i såna här diskussioner handlar det kanske om hur man bedömer proportionerna mellan goda och onda krafter i en företeelse, när det gäller om man kan stödja en företeelse eller ej. Troligen gör vi olika bedömningar här (och säkert om en del annat också...).
    /Jonas L

    SvaraRadera
  4. Du är inte ensam om att älska fotboll :-) Tack för inlägget!!!

    SvaraRadera