lördag 14 maj 2011

Fyra kortkurser och en distansutbildning


Igår och idag har vi genomfört den sista kortkursen det här läsåret. Den handlade om teamledarskap och konflikthantering. De tre tidigare har handlat om församlingsplantering och församlingsbygge ur lite olika synvinklar. Det är fristående tvådagarskurser, men man kan med fördel vara med på flera stycken. Det är det flera som har varit. Kurserna ingår också som delar i distansutbildningen i församlingsplantering. Det är en distansutbildning på halvfart på Mariannelunds folkhögskola.

Idén att utbilda kristna ledare i konflikthantering fick jag när jag var i England i oktober 2009. På London Mennonite Center träffade jag på Bridge Builders som driver sådana utbildningar. Jag började läsa om det och insåg att det här behöver göras även i Sverige, och varför då inte i Mariannelund. Nu har vi gjort det för första gången. Den första kursen om konflikthantering hade femton deltagare och den avslutades för några timmar sedan. Det är naturligtvis inte jag som lärare som ska säga om den var bra eller inte. Men det kändes i alla fall väldigt bra och deltagarna verkade nöjda när de åkte härifrån. Jag känner att jag har tagit första steget på en ny resa.

Jag tror verkligen att det här med konflikthantering för kristna ledare är en mycket viktig sak, och att många borde jobba mer med den frågan. Jag har hittat några bra och användbara resurser på nätet som jag gärna tipsar om. För det första finns det mycket artiklar och resurser på Bridge Builders hemsida. För det andra finns ett mycket intressant och användbart material om olika sätt att hantera konflikter hos Riverhouse. Det är framtaget av Ron Kraybill och det finns en powerpoint som presenterar grundtankarna här. Det är inte speciellt dyrt att köpa materialet och jag använde det i kursen. Det var mycket uppskattat.

Vi har nu bestämt datum och teman för nästa läsårs kortkurser och informationen ligger på nätet. Om du är intresserad kan du kanske boka in någon av dessa helger redan nu. Eller varför inte gå hela distansutbildningen?

Församlingsplanteringens ABC, 2-3 september 2011.

Församlingens DNA, 21-22 oktober 2011.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar