måndag 6 juni 2011

Be för Sverige


Idag är det Sveriges nationaldag. För ovanlighetens skull infaller den mellan Kristi himmelsfärdsdagen och Pingsten. I Dagens ledare berättar Daniel Grahn att han ska tala vid nationaldagsfirandet i Svenarum i Småland. Jag firar inte nationaldagen speciellt och jag tycker att det är tråkigt att vi har tagit bort Annandag Pingst som helgdag för att istället fira nationaldagen. Pingsten har en tendens att försvinna när den blir som en vanlig helg. Men det är väl bara att gilla läget och ta vara på den röda dagen när den kommer.

Kristi himmelsfärdsdag markerar att Jesus inte längre är kroppsligt närvarande här på jorden. Kroppsligt är han i himlen (en parallell dimension) och där regerar han över oss och ber för oss. Andligt sett är han närvarande här hos oss genom den helige Ande (som blev utgjuten på Pingstdagen) och han har lovat att vara med oss alla dagar tills tidens slut. Men en dag kommer han tillbaka till den här världen kroppsligt och synligt och då kommer jorden och himlen förenas i en ny skapelse, "en ny jord där rättfärdighet bor" (2 Petr 3:13). Det är vårt hopp!

Idag passade det i alla fall väldigt bra med en vilodag efter fyra dagars intensivt och härligt läger med församlingen. Lägret avslutades med en dopförrättning. Eftersom det var väldigt långgrunt gick hela församlingen långt ut i vattnet för att bevittna dopet. Det var härligt och mäktigt. Det är det alltid med dop. Särskilt när man gör det offentligt. Det var många badgäster och campinggäster som tittade nyfiket på det märkliga gänget som vandrade ut i vattnet medan de sjöng: "Jag har beslutat att följa Jesus".

på väg tillbaka till stranden efter dopet

Även om man inte firar nationaldagen kan man i alla fall be för Sverige lite extra idag. Sverigebönen samlar många troende just idag för att be för vårt land. Jag är glad och tacksam för att jag är medborgare i Sverige. Mitt medborgarskap i Guds rike är förstås mycket viktigare ("vårt hemland är himlen", skriver Paulus i Fil 3:20), men liksom Paulus kan jag glädjas över och dra fördelar av mitt jordiska medborgarskap. Jag hoppas att Sverige ska fortsätta att vara ett mångkulturellt och demokratiskt land där människor kan leva i frihet och växa i gemenskap. Jag hoppas att Guds folk i Sverige ska resa sig ur vanmakten och frimodigt förkunna och leva ut Guds rike. Det ber jag om idag.

Bön gör skillnad. När vi ber verkar Gud i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar